کاهش میزان بارش‌ها در 15 استان‌ طی سال آبی جاری


کاهش میزان بارش‌ها در 15 استان‌ طی سال آبی جاری

وضعیت بارش‌ها در کشور طی سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳) نسبت به سال آبی گذشته با کاهش داشته و با توجه به بارش‌های چند هفته اخیر همچنان در ۱۵ استان کشور کاهش بارش ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گرچه طی روزهای اخیر مناطق مختلف کشور شاهد بارش‌های خوبی بوده و بعضاً موجب بروز سیل در کشور شده است، اما مطابق آمار تازه منتشر شده دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور همچنان ۱۲ درصد کاهش بارش داریم و این به معنای آن است که بارش‌های اخیر نتوانسته کم بارش‌های فصل پاییزی را جبران کند.

بر اساس این آمار از ابتدای سال آبی جاری تا ۴ فروردین ماه جاری در کل کشور ۱۴۱.۵ میلیمتر بارش ثبت شده است. این میزان در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۷۹.۸ میلیمتر بارش داشته‌ایم ۲۱ درصد کاهش دارد.

میزان بارش‌های تا ۴ فروردین در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته که ۱۶۱.۸ میلیمتر بارش رخ داده که ۱۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

۳ استان فارس، بوشهر و هرمزگان در صدر جدول کم‌بارش‌ترین‌ها قرار دارند و ۱۵ استان کشور نیز جزو استان‌های دارای کاهش بارش هستند.

کاهش بارش‌ها در کشور در حالی رخ داده است که نیمه نخست سال آبی جاری که احتمال بیشتری برای بارش دارد به پایان رسیده و نیمه دوم سال آبی جاری (بهار و تابستان ۱۴۰۳) با افزایش موج گرما شاهد مصرف بیشتر آب خواهیم بود.

هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز با وجود بارش‌ها از بروز ناترازی آب در تعدادی از شهرها مثل تهران، مشهد و گلستان خبر داده است.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور هم چندی پیش گفته بود که بارش‌ها نتوانسته جبران کم بارشی پاییز را داشته باشد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها تابستان امسال از نظر شدت گرما کم‌سابقه باشد و از هم اکنون باید برای مصرف صحیح آب اقدام کرد.

منبع : ایرنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ تیتر روزنامه های ورزشی شنبه 8 اردیبهشت