10 آتش سوزی هولناک و مرگبار سال 1402 / از آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود تا آتش سوزی بیمارستان گاندی + فیلم و جزییات


10 آتش سوزی هولناک و مرگبار سال 1402 / از آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود تا آتش سوزی بیمارستان گاندی + فیلم و جزییات

به گزارش رکنا، آتش سوزی یکی از قدیمی‌ترین بلایایی است که می‌تواند در زمانی کوتاه، دارایی و سلامتی افراد را به خطر بیاندازد آتش سوزی است. سالی که گذشت پر بود از آتش سوزی هایی...

به گزارش رکنا، آتش سوزی یکی از قدیمی‌ترین بلایایی است که می‌تواند در زمانی کوتاه، دارایی و سلامتی افراد را به خطر بیاندازد آتش سوزی است. سالی که گذشت پر بود از آتش سوزی هایی که جان گرفت، دارایی سوزاند و بسیار اتفاقات دیگر.

آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود

جان گدازترین آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود از مهم ترین آتش سوزی های بود که در روز جمعه، دوازدهم آبان 1402 در ساعت 5:45 صبح روز 12 آبان، در کمپی به نام «گام اول رهایی» شروع شد. افراد حاضر در مرکز به دلیل قفل بودن در امکان خارج شدن را پیدا نکردند و در جریان حادثه 32 نفر کشته و 17 نفر مصدوم شدند. مقامات استان گیلان وضعیت برخی اجساد سوخته را غیرقابل شناسایی اعلام کردند. تا تاریخ 21 آبان، آمار فوتی‌های این حادثه به 36 نفر رسید.

چند روز پس از حادثه با طرح فرضیه عمدی بودن آتش‌سوزی، از دستگیری یک نفر به این اتهام خبر دادند. دادستان مرکز استان گیلان متهم را شخصی معرفی کرده که در این کمپ بستری بوده و به‌تازگی آن را ترک کرده‌ و عامل این آتش سوزی دلیل خود را اختلاف با مالک کمپ بیان کرد.

10 آتش سوزی هولناک و مرگبار سال 1402 / از آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود تا آتش سوزی بیمارستان گاندی + فیلم و جزییات

آتش سوزی بیمارستان گاندی

در 5 بهمن 1402، دومین آتش سوزی هولناک ضلع شرقی بیمارستان گاندی در خیابان گاندی در تهران، ایران دچار آتش‌سوزی شد. علت این آتش‌سوزی اتصالی سیم برق بوده است که در پشت نمای کامپوزیت ضلع شرقی بیمارستان بوده. دادستان تهران اعلام کرد در رابطه با این حادثه پرونده قضائی تشکیل شده‌است. گزارش شده آتش‌سوزی در بخشی رخ داد که در حال بازسازی بوده‌است

به گفته جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، بیماران و افراد داخل بیمارستان به بیرون منتقل شدند و‌این حادثه هیچ مصدومی نداشت. ملکی افزود: «آتش‌سوزی از قسمت نمای ساختمان آغاز شده و به دلیل جنس آن به سرعت پیش‌روی کرده بود … همچنین شعله‌های آتش از طریق نما به بخش‌هایی از داخل ساختمان نیز سرایت کرده بود. سخنگوی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد هیچ‌یک از افراد و بیماران آسیب ندیدند و 93 نفر بیمار در بیمارستان هنگام رخ دادن حادثه حضور داشتند که 91 نفر از آن‌ها به دیگر مراکز درمانی منتقل شدند.

انفجار مرگبار در بندرعباس

سومین حادثه بامداد دوشنبه 7 فروردین 1402، ساعت 1:02 مرکز 125 آتش نشانی خبر انفجار در ساختمان مسکونی واقع در محله طلابند بندرعباس دریافت شد.

به محض اطلاع از وقوع این حادثه تیم های عملیاتی از ایستگاه‌ های شماره 1، 3، 4 و 6 به محل حادثه در بلوار سوم خرداد خیابان جدید اعزام می شوند.

به دلیل وقوع انفجار صورت گرفته این ساختمان به طور کامل تخریب شده بود که با تلاش آتش نشانان و تیم های امداد و نجات هلال احمر حاضر در محل، آوار برداری صورت گرفت که این عملیات حدود 2 ساعت و 20 دقیقه به طول انجامید، قدرت تخریب این انفجار به حدی بوده که به خانه های همجوار نیز خسارت وارد کرده است.

متاسفانه در این انفجار زن میانسال همراه پسرش و کودک 5 ساله فامیل‌شان فوت شدند. سایر ساکنان خانه نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

مرگ 6 عضو خانواده در انفجار گاز منزل مسکونی در روستای لالب باغملک

چهارمین آتش سوزی طی اعلام حادثه انفجار گاز در یک باب منزل مسکونی روستای لالب شهرستان باغملک در ساعت 7:30 دقیقه صبح 19 مرداد ماه به هلال احمر اعلام شد که سه تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

در این حادثه یک زن و پنج مرد جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه این حادثه در یک‌منزل مسکونی رخ داد گفت: آوار برداری و خروج پیکر جان باختگان از زیر آوار طی حدود ۲ ساعت انجام شد.

5انفجار هولناک گاز در سوسنگرد

انفجار گاز در یک منزل مسکونی در روستای گلبهار سوسنگرد پنجمین حادثه ای بود که ساعت 7:05 در تاریخ 19مهرماه منجر به فوت یک نوزاد دختر دو ماهه، پنج زن 30، 40 و 45 ساله و دو مرد حدود 40 ساله شد.

پس از وقوع این اتفاق پنج دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل حادثه تا پایان این بحران حضور داشتند و همچنین در این حادثه دو پسر بچه 6 و 12 ساله، یک دختر بچه پنج ساله و یک زن 60 ساله مصدوم شدند که توسط تکنسین‌های اورژانس 115 به بیمارستان‌های آیت‌الله طالقانی و گلستان اهواز انتقال یافتند.

مرگ سوزناک مرد جوان در کنار برادر پیرش

ساعت 10:22 دقیقه صبح 9 آذر ماه ششمین حادثه آتش سوزی خانه ای در محله 13 آبان ، خیابان شیری به سازمان آتش نشانی مخابره شد.

خیلی زود ایستگاه 47 آتش نشانی به محل حادثه اعزام شده و آتش نشانان در عرض 4 دقیقه در محل حاضر شدند و با آتش سوزی اتاق 20 متری در یک خانه ویلایی قدیمی رو به رو شدند.

ملکی ادامه داد: آتش نشانان با وارد شدن به این خانه با آقایی 60 ساله که دچار مصدومیت شده بود مواجه شده و متوجه می شوند برادر 55 ساله این فرد در اتاق آتش گرفته گرفتار شده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: ماموران آتش نشانی ضمن انجام اطفا حریق، عملیات خروج این مرد را انجام دادند و جسم نیمه جان این مرد را تحویل عوامل اورژانس دادند اما تلاش تیم های امدادی برای نجات جان این مرد بی نتیجه ماند و پزشکان اورژانس مرگ مرد 55 ساله را تایید کردند.

جلال ملکی عنوان داشت: آتش نشانان پس از مهار و خاموش کردن آتش اقدام به ایمن سازی محل کردند.

آتش سوزی بزرگ لوازم یدکی موتور در میدان رازی

آتش سوزی در یک انبار لوازم یدکی موتورسیکلت هفتمین حادثه ای بود که در ساعت 11:34 دقیقه روز 30 اردیبهشت به سازمان آتش نشانی مخابره شد که خیلی زود آتش نشانان به محل حادثه که در نزدیکی میدان رازی است حضور پیدا کردند.

آتش نشانان در ابتدای خانه های ضلع جنوبی این انبار بزرگ را خالی کردند و در ادامه از چند جهت اقدام به مهار آتش کرده و پس از چند ساعت این آتش مهار شد و عملیات پس از لکه گیری و شناسایی آتش های خاموش به عملیات پایان خواهند داد.

سرپرست اورژانس استان تهران گفت: در این حادثه 10 نفر شامل 2 آتش‌نشان و دو عابر پیاده درپی حادثه حریق رخ داده در محدوده میدان رازی تهران مصدوم شدند. البته هیچ مصدومیتی به طور مستقیم ناشی از حریق نبوده است.

مرگ غم انگیز ستایش 9 ساله در آتش سوزی دامغان

یک خانواده 5 نفره که در یک نیم سوئیت در زیرزمینی در خیابان شهدای دامغان زندگی می‌کردند بر اثر هشتمین حادثه آتش سوزی خانه‌شان دچار سوختگی شدند. در این حادثه که در تاریخ 20 اسفند ماه سال جاری رخ داد پدر و پسر نوزاد خانواده در دم جان باختند و ستایش 9 ساله که دانش‌آموز مقطع ابتدایی بود با مادر و برادر شیرخوارش مصدوم شده بودند. اما سه روز بعد از این حادثه ستایش نیز جان باخت.

از این خانواده پنج نفری تنها مادر و طفل کوچک خانواده هم‌اکنون در بیمارستان بستری هستند و سه عضو دیگر جان خود را از دست دادند.

آتش سوزی در پالایشگاه بیرجند

نهمین آتش سوزی در یکی از مخازن 250 تُنی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت 8:45 دقیقه یکشنبه 19 آذر ماه اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند و تقریبا مهار آتش پیشرفت داشت اما از حدود ساعت 10:40 دقیقه به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد که باعث انفجار مخازن شد.

این پالایشگاه کوچک مقیاس متعلق به بخش خصوصی 22 مخزن داشته و از این تعداد 18 مخزن دارای میعانات گازی بوده که حدود 18 مخزن سوخته است.

10مرگ 3 کارگر درآتش سوزی کارگاه منبت کاری

ساعت 16:01 پنجشنبه 9 شهریور، آتش‌سوزی دهم در کارگاه و مرکز آموزش منبت‌کاری ، در خیابان نامجو به آتش‌نشانی تهران اعلام شد و بلافاصله دو ایستگاه آتش‌نشانی راهی محل شدند.

با حضور آتش‌نشانان در محل که ساختمانی یک طبقه بود مشخص شد چندین غرفه بزرگ و کوچک داخل ساختمان قرار داشته که یکی از غرفه‌ها دچار حریق شده و سه کارگر نیز در این حادثه جان باخته‌اند بنابراین موضوع بلافاصله به مأموران کلانتری نامجو اعلام شد.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی در رابطه با این خبر گفت: دود بسیار غلیظی این ساختمان را فرا گرفته بود، آتش‌نشانان حین خاموش کردن آتش با جسد سه مرد جوان که حدوداً 25 تا 35 ساله بودند مواجه شدند. در بررسی‌های اولیه مشخص شد که حادثه آتش‌سوزی غیر عمدی بوده است.

با کشف اجساد موضوع از طریق کلانتری به بازپرس محمد جواد شفیعی اعلام شد و بازپرس جنایی دستور تحقیقات در رابطه با این حادثه را صادر کرد. در معاینات اولیه متخصصان پزشکی قانونی علت مرگ سه مرد جوان را استنشاق دود ناشی از حریق اعلام کردند. این در حالی بود که تحقیقات اولیه حکایت از حریق غیرعمدی ناشی از سهل‌انگاری در محیط کار داشت.

به طور کلی هر سانحه و آتش سوزی به دو طریق رخ می دهد:

۱- ممکن است آتش سوزی ناشی از شعله در محل بروز کند. برای مثال جرقه آتش از چوب، اجاق گاز و… به قسمت های دیگه اصابت کند.

۲- گاهی اوقات نیز سانحه آتش سوزی به صورت غیر مستقیم برای مثال اتصالی جریان برق، برخورد صاعقه و ... رخ می دهد.

مهمترین نکته در زمان بروز آتش سوزی این است که یکی از سه عامل آتش زا را از بین ببرید برای مثال بر روی آتش خاک ریخته و یا پتو بیاندازید تا اکسیژن به آن نرسد. سرد کردن محیط و بیرون انداختن ماده سوختنی هم از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

راه های خاموش کردن آتش

برای جلوگیری از حریق و آتش سوزی ، باید یکی از سه عنصر مثلث آتش سوزی را از بین برد. مثلا اگر بتوانید آتش را خنک کنید ، گرما از دست می رود و خاموش می شود یا اگر اکسیژن حذف شود آتش خفه خواهد شد. بنابراین ، تلاش برای مبارزه با آتش سوزی و همچنین جلوگیری از آتش سوزی بر اساس این اصول انجام می شود.

به عنوان مثال پتوهای آتش نشانی اکسیژن را حذف کرده و در نتیجه آن را خاموش می کنند. به همین ترتیب ، کپسول های آتش نشانی برای از بین بردن یکی از سه عنصر مثلث حریق تولید می شوند مثلا کپسول های آتش نشانی حاوی آب آتش را خنک می کنند و گرما را از بین می برند.

روشهای پیشگیری از آتش سوزی نیز بر همین اساس است و مراحل ایمنی مانند نگهداری مایعات قابل اشتعال در محل مناسب و اطمینان از این که تکه های کاغذ یا پارچه در مجاورت منابع احتمالی گرما باقی نمانده اند ، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

با استفاده از این دانش اساسی در مورد ایمنی در برابر آتش ، می توان میزان شیوع آتش سوزی و خساراتی که ایجاد می کند را به میزان قابل توجهی کاهش داد.


10 آتش سوزی هولناک و مرگبار سال 1402 / از آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود تا آتش سوزی بیمارستان گاندی + فیلم و جزییات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آتش سوزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قتل دختر بدنام در ویلای زیبا / اعتراف در سالن کالبدشکافی مشهد + عکس