خوراکی‌های سفید رنگ که نباید خورد


خوراکی‌های سفید رنگ که نباید خورد

سال‌هاست متخصصان تغذیه به طور ویژه توصیه به اجتناب از مصرف نمک و شکر که به قاتلان سفید نیز مشهور هستند، کرده‌اند، اما نتایج تحقیق و پژوهش‌ها نشان داده که افزون بر این قاتلان سفید دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند...

خوراکی‌های سفید رنگ که نباید خورد

سال‌هاست متخصصان تغذیه به طور ویژه توصیه به اجتناب از مصرف نمک و شکر که به قاتلان سفید نیز مشهور هستند، کرده‌اند، اما نتایج تحقیق و پژوهش‌ها نشان داده که افزون بر این قاتلان سفید دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سلامت جسمانی ما را به طور جدی تهدید کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هاز برنج گرفته تا شکر، رژیم غذایی روزانه به خصوص ما ایرانی‌ها حول محور بسیاری از مواد خوراکی سفید نظیر شکر، نمک، برنج و ماکارونی می‌چرخد، و بسیاری از ما نمی‌دانیم که مصرف زیاد این سفیدها در واقع سلامت و زندگی مارا به مخاطره جدی می‌اندازند. بله درست خواندید غذاهای سفید رنگی وجود دارند که علت اصلی بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله افزایش وزن، چاقی، دیابت، فشار خون بالا و غیره هستند. به گفته کارشناسان تغذیه، حذف رنگ‌های سفید و جایگزینی آن‌ها با رنگ‌های دیگر می‌تواند شما را برای یک رژیم غذایی مغذی‌تر آماده کند که باعث کاهش وزن و بازیابی تعادل قند خون می‌شود. در این مطلب به غذاهای رایج سفیدی که باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید اشاره کرده‌ایم.

نان سفید

نان سفید از آرد تصفیه شده تهیه می‌شود که سبوس آن حذف شده و بسیاری از فیبرها، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز در این روند از بین رفته که منجر به تولید یک ماده غذایی غنی از کربوهیدرات شده که فاقد بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن است.

جایگزین سالم: نان سبوس دار

پاستای سفید

خوراکی‌های سفیدی که نباید خورد | چرا غذاهای سفیدها برای دیابتی‌ها خطرناک‌ترند

پاستای سفید نیز مانند نان سفید با آرد تصفیه شده درست می شود که فیبر بسیار کمی دارد و فاقد سایر مواد مغذی ضروری است و اغلب هضم آن دشوار است.

خوراکی‌های سفید رنگ که نباید خورد

جایگزین سالم: ماکارونی غلات کامل

برنج سفید

برنج یکی از پرمصرف ترین غلات در کشور ما، هند، پاکستان و کشورهای جنوب شرقی آسیا است. این خوراکی سفید محبوب نیز در دسته غلات تصفیه شده قرار می‌گیرد. عدم وجود فیبر و پروتئین مصرف بیش از حد برنج سفید را بسیار آسان می‌کند، که ممکن است به افزایش وزن یا عدم تعادل قند خون کمک کند.

جایگزین سالم: برنج قهوه‌ای

شکر سفید

شکر سفید یک شیرین کننده رایج با کمترین فواید سلامتی است. به غیر از کالری، آن‌ها از نظر تغذیهای ارزش غذایی بسیار کمی دارند و همچنین خطر ابتلا به دیابت و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهند. آن‌ها به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش وزن ناخواسته و افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی شناخته شده‌اند.

جایگزین سالم: میوه‌های طبیعی

نمک سفید

در حالی که نمک برای بدن انسان ضروری است، این ماده خوراکی سفید اغلب بسیار تصفیه شده و فاقد مواد معدنی طبیعی است، خطر مصرف بیش از حد نمک سفید کمتر از خوردن سم نیست و با انواع اثرات منفی سلامتی، از جمله افزایش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، مرتبط است. ترجیحا نمک های فرآوری شده کمتر یا جایگزین‌های غنی از مواد معدنی را انتخاب کنید.

جایگزین سالم: نمک صورتی و گیاهان مخلوط

سیب زمینی سفید

سیب زمینی سفید برای سلامت بدن مزایای کمتری نسبت به عوارض جانبی که ممکن است باعث مشکلات شدید سلامتی شوند، مانند افزایش وزن، دیابت و موارد دیگر ارائه می‌کند. سیب زمینی سفید وقتی پخته می‌شود، بیشتر مواد مغذی خود را از دست می‌دهد، بنابراین باید از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

جایگزین سالم: سیب زمینی شیرین

چربی‌های حیوانی

چربی‌های حیوانی از نوع چربی‌های متراکم هستند که بیشتر آن‌ها چربی‌های اشباع شده هستند و ممکن است منجر به افزایش کلسترول و افزایش خطر بیماری قلبی در برخی افراد شود. بنابراین باید از مصرف بیش از حد این گونه چربی‌ها پرهیز کرد.

جایگزین‌های سالم: چربی‌های گیاهی (زیتون، آجیل، دانه ها و آووکادو)

چرا دیابتی‌ها باید از این غذاها اجتناب کنند؟

مصرف بیش از حد این غذاهای سفید می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون، مقاومت به انسولین، افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شود. علاوه بر این، چنین غذاهایی اغلب دارای فیبر و مواد مغذی ضروری کم هستند که منجر به سلامت گوارشی ضعیف، یبوست و کمبود مواد مغذی در بدن می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت