طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده + فوت کوزه گری لوبیا پلو رستورانی


طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده + فوت کوزه گری لوبیا پلو رستورانی

لوبیا‌ پلو با گوشت چرخ کرده یکی از روش‌های خوشمزه درست کردن لوبیا پلو مجلسی به روش رستورانی است. البته لوبیا پلو مجلسی را با گوشت تکه‌ای هم می‌توانید درست کنید ولی اگر وقتتان محدود است این روش پخت لوبیا پلو سریع‌تر است. لوبیا...

لوبیا‌ پلو با گوشت چرخ کرده یکی از روش‌های خوشمزه درست کردن لوبیا پلو مجلسی به روش رستورانی است. البته لوبیا پلو مجلسی را با گوشت تکه‌ای هم می‌توانید درست کنید ولی اگر وقتتان محدود است این روش پخت لوبیا پلو سریع‌تر است. لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده را به‌صورت کته و دمی یا آبکش هم می‌توانید تهیه کنید. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده یا به قول برخی‌ها استانبولی یا استامبولی را بخوانید و البته قرار است رازهای یک لوبیا پلو معطر و خوشمزه و ترکیب ادویه مخصوص لوبیا پلو را هم به شما بگوییم.

مواد لازم برای لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده به روش مجلسی (برای ۴ نفر)

  • برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
  • لوبیا سبز خرد شده: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • گوجه فرنگی: ۵ عدد پوره یا رنده شده
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • ادویه لوبیا پلو: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه: به مقدار لازم (اگر ادویه لوبیا پلو ندارید)
  • زعفران دم‌کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده: ۴۵ دقیقه

میزان کالری در ۲۴۰ گرم لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده: حدود ۴۷۴ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه لوبیا پلو رستورانی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده + فوت کوزه گری لوبیا پلو رستورانی

در این روش از طرز تهیه لوبیا پلو قرار است برنج لوبیا پلو را آبکش کنیم و لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده را دم بگذاریم. مراحل طرز تهیه لوبیا پلو دمی را دنبال کنید.

مرحله اول: برنج را خیس کنید

در ابتدای کار برنج را بشویید و در مقداری آب و نمک به مدت ۳۰ دقیقه (بسته به نوع برنج کمتر یا بیشتر) بخیسانید.

مرحله دوم: گوشت و پیاز را تفت دهید

در فاصله خیس خوردن برنج مایه لوبیا پلو را درست کنید. برای درست کردن مایه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده ابتدا پیازها را ریز و نگینی خرد کنید.

در یک تابه مناسب مقداری روغن سرخ کردنی بریزید. روغن که داغ شد پیازها را در آن بریزد و تفت دهید تا سبک شوند. وقتی پیازها طلایی رنگ شدند گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

در این مرحله مقداری نمک و ادویه لوبیا پلو اضافه کنید و با گوشت و پیاز تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود (اگر ادویه لوبیا پلو ندارید در این مرحله مقداری فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و کمی فلفل قرمز اضافه کنید).

مرحله سوم: پوره گوجه و رب گوجه را اضافه کنید

مقداری که گوشت سرخ شد ابتدا رب گوجه را اضافه کنید و با مواد داخل تابه تفت دهید تا رنگ رب باز شود و طعم خامی رب گرفته شود. سپس گوجه فرنگی‌های رنده یا پوره شده را اضافه کنید. صبر کنید تا آب گوجه فرنگی‌ها روی شعله ملایم گاز کشیده شود.

مرحله چهارم: لوبیا سبز را بپزید

در فاصله‌ای که آب گوجه فرنگی در حال کشیده شدن در مایه لوبیا پلو است لوبیا سبزهای خرد شده را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب و نمک به آن‌ها اضافه کنید. به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید لوبیا سبزها بپزند.

مرحله پنجم: لوبیا سبز را به مایه گوشت لوبیا پلو اضافه کنید

لوبیا سبزهای پخته شده را آبکش کنید و سپس به مایه لوبیا پلو اضافه کنید. مواد مایه را هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله ششم: برنج را آبکش کنید

در یک قابلمه مناسب که می‌خواهید لوبیا پلو را در آن دم کنید مقداری آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا جوش بیاید. آبی را که برنج را در آن خیس کرده بودید دور بریزد و وقتی آب داخل قابلمه جوش آمد برنج را به آن اضافه کنید. برای اینکه لوبیا پلو شفته نشود ۱۰ الی ۱۵ بعد و همین که سطح روی دانه برنج نرم شد و مغز آن هنوز سفت بود برنج را آبکش کنید.

مرحله هفتم: لوبیا پلو را دم کنید

در قابلمه مقداری روغن بریزید. صبر کنید روغن داغ شود و سپس ورقه‌های سیب زمینی یا چند تکه نان را برای ته دیگ لوبیا پلو کف قابلمه بچینید. یک لایه برنج بریزید و یک لایه از مایه لوبیا پلو روی برنج بریزید. برنج و مایه لوبیا پلو را لایه لایه در قابلمه بریزید تا تمام شوند و لایه آخر برنج باشد. در نهایت زعفران دم‌کرده را روی لوبیا پلو بریزید، تا یک لوبیا پلو خوب و معطر داشته باشید.

درب قابلمه را دم کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. صبر کنید تا لوبیا پلو دم بکشید. برای اینکه یک ته دیگ خوب داشته باشید حدود ۳۵ الی ۴۵ دقیقه زمان لازم است؛ البته این زمان بستگی به ضخامت کف قابلمه شما هم دارد.

مرحله آخر: لوبیا پلو را سرو کنید

وقتی لوبیا پلو دم کشید و ته دیگ آن سرخ شد لوبیا پلو را در ظرف سرو مورد نظرتان بکشید و با ترشی، سالاد یا سبزی خوردن میل کنید؛ نوش جان!

سایر روش‌های پخت لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده به روش کته

شما می‌توانید لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده را به‌صورت کته هم درست کنید. در این صورت لازم نیست برنج را آبکش کنید. مایه لوبیا پلو را مثل روش بالا درست کنید. برنج خیسانده شده را هم آبکش کنید و آن را هم همراه با آب و مقداری روغن و نمک در قابلمه بریزید. صبر کنید که مثل روش پخت برنج کته آب برنج کشیده شود. آب برنج که کشیده شد مایه لوبیا پلو را به آن اضافه کنید و لوبیا پلو را دم کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

لوبیا پلو را با گوشت تکه‌ای هم می‌توانید درست کنید. در این صورت ابتدا گوشت تکه‌ای و ریز خرد شده را با پیاز، ادویه‌، رب گوجه و پوره گوجه فرنگی تفت دهید. آب گوجه که کشیده شد مقداری آب جوش اضافه کنید و صبر کنید گوشت بپزد.

بعد از پخت گوشت، لوبیا سبز پخته شده را اضافه کنید و مایه لوبیا پلو را آماده کنید. سایر مراحل را مثل روش پخت بالا دنبال کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت مرغ

برای درست کردن لوبیا پلو با گوشت مرغ باید گوشت سینه مرغ بدون پوست و استخوان را به صورت مکعبی خرد کنید و مثل روش پخت لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده مایه لوبیا پلو را آماده کرده و لوبیا پلو را به‌صورت دمی یا آبکش درست کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت

اگر می‌خواهید لوبیا پلو ساده را بدون گوشت و گیاهی درست کنید یا از سویا استفاده کنید یا لوبیا پلو را فقط با لوبیا سبز و سایر مخلفات آن تهیه کنید به این روش عمل کنید: در روش لوبیا پلو با سویا باید سویاهای خیس خورده و آبکش شده را مثل گوشت چرخ کرده در مایه لوبیا پلو استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید فقط از لوبیا سبز استفاده کنید بعد از تفت خوردن پیاز، رب و گوجه فرنگی شما باید لوبیا سبزهای پخته و آبکش شده را اضافه کنید و سایر مراحل را مثل یکی از روش‌های بالا دنبال کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده + فوت کوزه گری لوبیا پلو رستورانی
  • به عنوان یکی از ادویه‌های لوبیا پلو می‌توانید مقداری دارچین هم موقع دم کردن لوبیا پلو همراه با زعفران روی لوبیا پلو بپاشید و آن را دم کنید.
  • فوت کوزه‌گری و راز خوشمزه شدن لوبیا پلو ادویه مخصوص لوبیا پلو است. ادویه مخصوص لوبیا پلو شامل ترکیبی از دارچین، زیره، هل، زنجبیل، فلفل سیاه و فلفل قرمز است. اگر از ادویه مخصوص لوبیا پلو استفاده می‌کنید لازم نیست روی لوبیا پلو دارچین بریزید اما اگر ادویه مخصوص لوبیا پلو ندارید یا ادویه پلویی ندارید دارچین را فراموش نکنید.
  • عطر و طعم اصلی لوبیا پلو به خاطر دارچین و زعفران است. بهتر است زعفران را در ادویه مخصوص لوبیا پلو به کار نبرید و آن را به‌صورت دم‌کرده درست کنید و روی لوبیا پلو قبل از دم کشیدن بریزید.
  • به برنج لوبیا پلو کمی برنج دودی هم اضافه کنید تا عطر و طعم لوبیا پلو خوشمزه شما مثل لوبیا پلوهای رستورانی شود.

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده + فوت کوزه گری لوبیا پلو رستورانی

ادویه مخصوص لوبیا پلو چیست؟

راز خوشمزه شدن لوبیا پلو مجلسی مربوط به ادویه مخصوص لوبیا پلو است. اگر می‌خواهید ادویه لوبیا پلو را خودتان در خانه درست کنید به این ترتیب عمل کنید: مقدار مساوی زردچوبه، هل، زیره، دارچین، کاری و زنجبیل را با هم آسیاب و مخلوط کنید. کمی فلفل سیاه و فلفل قرمز هم به این ترکیب اضافه کنید. ادویه لوبیا پلو شما آماده است. در صورت تمایل کمی پودر گل محمدی هم به ترکیب این ادویه می‌توانید اضافه کنید. زعفران را هم دم کنید و روی لوبیا پلو قبل از دم کردن بریزید.

چرا لوبیا پلو شفته میشه؟

چکار کنیم لوبیا پلو شفته نشود؟ برای جلوگیری از شفته و خمیر شدن لوبیا پلو به محض اینکه سطح روی دانه برنج نرم شد و هنوز مغز برنج سفت بود آن را آبکش کنید.

فوت کوزه‌گری لوبیا پلو چیست؟

فوت کوزه‌گری لوبیا پلو معطر و خوشمزه رستورانی ساده است و دلیل اصلی آن اضافه کردن همان ترکیب ادویه مخصوص لوبیا پلو، اضافه کردن مقداری برنج دودی و ریختن زعفران دم‌کرده روی لوبیا پلو قبل از دم گذاشتن آن است.

سخن پایانی

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. شما لوبیا پلو ساده و خوشمزه را به راحتی می‌توانید مثل بیرون و کترینگ در خانه تهیه کنید. شما لوبیا پلو را با چی درست می‌کنید؟ ادویه مورد علاقه شما برای تهیه یک لوبیا پلو معطر و لذیذ چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مرسدس بنز G580 رونمایی شد، اولین G کلاس تمام الکتریکی + عکس