آماده‌باش مدیریت بحران در 5 استان


آماده‌باش مدیریت بحران در 5 استان

حسین ظفری با اشاره به صدور هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی برای امروز و فردا در برخی از مناطق استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان گفت: «طی امروز و فردا مناطقی از این پنج استان تحت تأثیر بارش شدید باران قرار دارند. در همین راستا نیز آماده‌باش کامل به استان‌های مورد نظر داده شده و مرخصی اعضای ستاد مدیریت بحران این استان‌ها لغو شده است.»

سخنگو و معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور از آماده‌باش مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در ۵ استان خبر داد و توصیه‌ها و هشدارهایی را نیز به مردم ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه ابلاغ آماده‌باش کامل به دستگاه‌های امدادی، انتظامی و خدماتی در سراسر این پنج استان انجام شده است، گفت: تاکید کردیم که جلسات ستاد‌های پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در سطح استان و شهرستان‌ها به طور منظم برگزار و گزارش آن به سازمان مدیریت بحران کشور داده شود. تمامی فرمانداران و بخشداران نیز باید نسبت به انجام بازدید میدانی از کلیه مناطق پرخطر اقدام کرده و تمهیدات لازم را در خصوص ایمن‌سازی کانون‌های بحرانی از طریق برنامه‌ریزی و تقسیم کار بین اعضای ستاد‌های مدیریت بحران اتخاذ کنند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه باید صدور هشدار و اطلاع رسانی به مردم در مناطق مختلف از طریق صداوسیما، فضای مجازی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، ائمه جماعت و... انجام شود، گفت: ابلاغ کردیم تاحرکت کلیه شناور‌ها متوقف و تخلیه شهروندان، صیادان، مسافران و عشایر ساکن در بستر رودخانه ها، نوار‌های ساحلی، حاشیه مسیل‌ها، سکونت‌گاه‌های ناایمن و تفرجگاه‌های در معرض خطر سیلاب انجام شود.

وی با بیان اینکه هماهنگی برای انسداد احتمالی محور‌های آسیب دیده از سیلاب، جاده‌های ناایمن و در معرض خطر در طول مدت بارش‌ها توسط فراجا و در راستای جلوگیری از تلفات جانی در سطح جاده‌ها نیز انجام شده است، گفت: استقرار کلیه ماشین آلات سنگین و تجهیزات مهندسی در کانون‌های در معرض خطر با هدف امدادرسانی فوری به آسیب دیدگان احتمالی نیز باید انجام شود و ما براین موضوع تاکید کردیم.

ظفری بر ضرورت آمادگی کلیه مکان‌های اسکان اضطراری تاکید کرد و گفت: لازم است که خانوار‌های در معرض خطر به این مراکز جابجا شده و روستا‌ها و محله‌های در معرض خطر سیل و آبگرفتگی به صورت کامل تخلیه شوند. بازدید میدانی و ارزیابی از وضعیت کلیه سدها، بند‌های خاکی و تقاطع‌های جاده‌ای و تعیین ناظر در هر منطقه برای رصد و تحلیل مستمر سازه‌های مذکور نیز الزامی است و مدیریت بحران بر آن تاکید کرده است.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور بیان اینکه لازم است برای ارتقاء پایداری و تاب‌آوری شبکه‌های آب، برق و گاز در برابر سیلاب و جلوگیری از وقوع هرگونه خسارت و قطعی در شبکه‌های مذکور در سراسر استان اقدام شود، گفت: تقویت و آمادگی تیم‌های تخصصی و تجهیزات امداد و نجات در سیلاب در مناطق مختلف توسط جمعیت هلال احمر و واحد‌های آتش نشانی در سراسر استان نیز باید مورد توجه باشد.

وی آموزش و اطلاع‌رسانی به کشاورزان برای مدیریت سیلاب در سطح مزارع و جلوگیری از هرگونه خسارات احتمالی به محصولات کشاورزی و دامداران، ارسال مستمر گزارش جامع اقدامات و آخرین وضعیت فعالیت سامانه بارشی در سطح استان به واحد هشدار سریع سازمان مدیریت بحران کشور و ... را نیز از دیگر تاکیدات سازمان مدیریت بحران کشور در ابلاغیه اخیر اعلام کرد.

هشدار‌های مدیریت بحران به مردم در مورد سیل و آبگرفتگی

ظفری در ادامه توصیه‌هایی را نیز به مردم و ساکنان مناطق متاثر از بارش‌ها ارائه کرد و گفت: اجتناب از سفر‌های غیر ضروری در بازه زمانی هشدار، عدم استقرار در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطقی که مستعد وقوع سیلاب، زمین لغزش و رانش هستند، توجه عشایر و دامداران به هشدار‌های صادره و عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراه‌ها، عدم حضور کوهنوردان در کوهستان و صعود به ارتفاعات، عدم اعزام تور‌های تفرجی و گردشگری به مناطق کوهستانی و مستعد سیلاب از جمله توصیه‌هایی است که باید در این شرایط مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته وی توجه به دستورات پلیس و دستگاه‌های عملیاتی از جمله راهداری، اورژانس، جمعیت هلال احمر و عدم تردد از مسیر‌های فرعی به دلیل انسداد جاده‌های اصلی، عدم استقرار در زیر درختان یا مکان‌هایی که احتمال سقوط اجسام در آن وجود دارد، عدم عبور از سازه‌های تقاطعی و پل‌های رودخانه‌های سیلابی، مدیریت زمان و مسیر در سفر‌ها با توجه به هشدار‌های صادره از دیگر توصیه‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: باتوجه به رهاسازی آب سد‌ها و آب‌بندان‌ها، لازم است که ساکنان پایین دست از استقرار در مسیل‌ها خودداری کنند. همچنین از توجه به اخبار و شایعات پرهیز کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل