عوارض اتوبان تهران – شمال نجومی شد / رفت و برگشت 300 هزار تومان


عوارض اتوبان تهران – شمال نجومی شد / رفت و برگشت 300 هزار تومان

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از بیت‌ران؛ عوارض اتوبان تهران – شمال و هزینه عبور از قطعات یک و دو این آزادراه که سازنده آن دولت و بنیاد مستضعفان هستند به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد. هزینه رفت و برگشت از این آزادراه با احتساب قطعه ۴ برای هر...

عوارض اتوبان تهران – شمال نجومی شد / رفت و برگشت 300 هزار تومان

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از بیت‌ران؛ عوارض اتوبان تهران – شمال و هزینه عبور از قطعات یک و دو این آزادراه که سازنده آن دولت و بنیاد مستضعفان هستند به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد. هزینه رفت و برگشت از این آزادراه با احتساب قطعه ۴ برای هر خودرو نیز به بیش از ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. قرار بر این است که گیت‌های عوارضی یکپارچه‌سازی شوند.

بیت‌ران – از روز قبل باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال برای عموم زیر بار ترافیک رفت. به بیان مسئولان در صورت تامین منابع مالی مابقی قطعه دوم تا بهار ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود.

اما موضوع مورد توجه در بهره‌برداری از این آزادراه در قطعات یک، دو (عبور از یک باند) و عبور از تونل البرز در قطعه دو و چهار، نرخ عوارضی آن است.

با افزایش ۲۵ درصدی نرخ عوارض در ماه جاری، در حال حاضر نرخ عوارضی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در روزهای عادی ۳۸ هزار تومان است. این رقم در ایام پیک به ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد.

همچنین قیمت عوارضی تونل البرز در قطعه دوم در روزهای عادی ۳۰ هزار تومان و در روزهای پیک و تعطیل ۵۰ هزار تومان است. نرخ عوارضی در قطعه چهارم هم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

عوارض اتوبان تهران – شمال نجومی شد / رفت و برگشت 300 هزار تومان
عوارضی جدید برای قطعه دوم

حال گفته‌می‌شود با پیشنهاد سرمایه‌گذار این پروژه یعنی بنیاد مستضعفان قرار بر این است که عوارض جدیدی برای قطعه دوم به غیر از عوارضی تونل البرز در این قطعه در نظر گرفته‌شود. طبق بررسی اولیه نرخ پیشنهادی عوارضی جدید برای منطقه دو، ۶۰ هزار تومان است. دولت اما با نرخ حدود ۵۰ هزار تومان موافقت می‌کند.

یعنی هزینه عبور از قطعات یک و دو آزادراه تهران شمال که سازنده آن دولت و بنیاد مستضعفان هستند به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد. هزینه رفت و برگشت از این آزادراه با احتساب قطعه ۴ برای هر خودرو به بیش از ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد و قرار بر این است که گیت‌های عوارضی یکپارچه سازی شوند.

ماجرای اخذ عوارض اتوبان تهران – شمال

قرار است در ابتدای قطعه یک آزادراه، عوارضی حدود ۱۵۰ هزار تومانی از هر خودرو اخذ شود. حال اینکه با وجود خروجی‌های محلی در این آزادراه برخی از این ترددها، ترددهای محلی هستند. اما راننده‌ای که از تمام این مسیر عبور نمی‌کند باید تمام عوارضی آن را بپردازد!

محمود ملازینل، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌های شرکت ساخت درباره نرخ عوارضی جدید باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال اظهار داشت: تردد عمومی باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران شمال از روز گذشته برقرار شد. اما هنوز عوارضی برای باند دوم اعمال نشده‌است. کمیته مربوطه نرخ پیشنهادی برای عوارضی باند رفت قطعه دوم (عوارضی به غیر از تونل البرز) را بررسی کرد و نرخ بررسی شده‌به صورت محرمانه برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شد. اما هنوز نرخ عوارضی از سوی وزیر راه تایید نشده‌است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فعلا عوارضی قطعه یک به طور جداگانه از عوارضی تونل البرز اخذ می‌شود. عوارضی قطعه دوم هم اعمال نشده‌است. ممکن است وزیر راه و شهرسازی تغییراتی را بر نرخ پیشنهادی اعمال کند. به همین دلیل عددی مشخصی اعلام نشده‌است.

منبع: بیت ران یک رسانه مستقل درباره صنعت حمل و نقل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت