گام سوم: خلق یک استارتاپ


گام سوم: خلق یک استارتاپ

hز صید ماهی تا پادشاهی؛گام به گام با کارآفرینی در شریفگام سوم: خلق یک استارتاپدر قسمت قبل با امکانات و خدمات مرکز کارآفرینی شریف آشنا شدید. متین تقریبا در یمدت زمانی یک ماه که در مرکز رفت و آمد داشت توانست با کمک هم‌تیمی‌ها و منتورهای مرکز،...

hز صید ماهی تا پادشاهی؛

گام به گام با کارآفرینی در شریف

گام سوم: خلق یک استارتاپ

در قسمت قبل با امکانات و خدمات مرکز کارآفرینی شریف آشنا شدید. متین تقریبا در یمدت زمانی یک ماه که در مرکز رفت و آمد داشت توانست با کمک هم‌تیمی‌ها و منتورهای مرکز، ایده‌اش را پخته‌تر کند و بتواند تبدیل به یک طرحِ کامل کند. متین تا الان 2 گام مهمر در مسیر کارآفرینی را پشت سر گذاشته است و تاکنون هر آنچه لازم بوده بررسی کرده و روی کاغذ طراحی‌های مختلفی انجام داده است اما هیچ محصولی تا الان نساخته است (فرض کنید روشی که متین در ایده خود به کار گرفته نیازمند ساخت یک محصول تکمیلی است که در فرآیند جداسازی فلزات گرانبها در مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شود و ممکن است در حد یک نمونه آزمایشگاهی از آن ساخته باشد). متین در گام سوم مسیر کارآفرینی خود است. باید محصولش را نهایی و تیمش را کامل کند. متین فکر می‌کرد که الان زمان تاسیس شرکت است اما زهرا (مدیر اجرایی مرکز) به او یادآور شد که هنوز زود است و باید روی نهایی‌سازی محصولش کار کند. محصولی که باید بازارپسند باشد و کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد و از طرفی متین باید وارد مرحله بعد از مرکز کارآفرینی یعنی شتابدهنده شریف شود. جایی که با در اختیار گذاشتن خدمات مختلف می‌تواند استارتاپ خود را خلق کند!
شتاب‌دهنده شریف به عنوان نخستین شتاب‌دهنده دانشگاهی ایران، فعالیت خود را به طور رسمی از ابتدای سال ۹۳ برای پرورش طرح‌های نوآورانه دانشــجویان و فارغ‌التحصیلان دانشــگاه صنعتی شریف آغاز کرده اســت. این شــتاب‌دهنده به عنوان یکی از نهادهای زیرمجموعه پارک علم و فناوری دانشــگاه صنعتی شــریف، از اســتارتاپ‌های مبتنی بر فناوری در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، فنی و مهندسی و سخت‌افزاری حمایت می‌کند. مکان شتابدهنده در همان مجتمع فناوری مرحوم استاد روستاآزاد است. هم مدیر شتابدهنده در این مجتمع است (اتاق 308) و هم فضاهای کار اشتراکی.
فضای کار اشتراکی به فضاهایی گفته می‌شود که افراد در کنار دیگر گروه‌های مستقر، مشغول به فعالیت می‌شوند. این نوع فضاها مختص تیم‌های استارتاپی است که هنوز به مرحله ثبت شرکت نرسیده‌اند.

• مدت استقرار در این فضاها حداکثر 9 ماه است.
• استفاده از این فضاها به صورت رایگان است.
• ظرفیت فضاهای اشتراکی مجموعه حدود 100 نفر می باشد.
• امکانات شامل: دسترسی شبانه‌روزی، اینترنت ماهانه رایگان، اتاق جلسه، کمد قفل‌دار، میز، فایل، صندلی، سرویس بهداشتی و آبدارخانه مشترک

حمایت‌های شتاب‌دهنده شریف در قالب بســته خدمات شامل ارائه مشــاوره، آموزش، منتورینگ، تخصیص فضای کار اشتراکی، ارائه خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی برای توسعه محصول، پرداخت بذرمایه و فراهم آوردن امکان دسترسی به شبکه سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و شرکای صنعتی برای استارتاپ‌هاست.
شتاب‌دهنده شریف تلاش می‌کند تا استارتاپ‌ها در آغاز به کار خود در فرآیند شتاب‌دهی ۳ تا ۹ ماهه روی توسعه فناوری و محصول متمرکز شوند.
از تأسیس شتاب‌دهنده شریف تا کنون، بیش از 200 استارتاپ موفق به پذیرش در شتاب‌دهنده شده‌اند. از بین تیم‌های پذیرفته شده تا کنون بیش از ۴۰ تیم موفق به جذب سرمایه‌گذار شده‌اند. شاید جالب باشد بدانید که مجموعه‌هایی مانند ترب، کوئرا، میاره، نواک و دیدئو نمونه‌هایی از مجموعه‌های موفق شکل‌گرفته در شتابدهنده شریف هستند.
متین تصمیم می‌گیرد وارد شتاب دهنده شریف شود تا بتواند استارتاپ خود را توسعه دهد. ورود به شتاب دهنده بر خلاف مرکز کارآفرینی به صورت آزاد نیست یعنی باید افرادی که قصد استفاده از خدمات شتاب دهنده را دارند وارد فرایند پذیرش شوند. متین باید ابتدا در سایت پارک علم و فناوری شریف وارد شود و بعد روی گزینه پذیرش در نوار بالای سایت کلیک کند و بعد به عنوان فردی که قصد دارد استارتاپ خود را راه اندازی کند باید در سایت ثبت نام کند و اطلاعات اولیه‌ای از خودش اعضای تیم و محصولی که قرار است در شتاب دهنده نهایی شود را وارد کند. متین و اعضای تیمش باید در کمیته‌ای به نام کمیته پذیرش که معمولا به صورت آنلاین برگزار می‌شود حضور یابند و از طرح و ایده استارتاپی خود دفاع کنند. تمام فرآیند پذیرش و استفاده از خدمات شتابدهنده رایگان است.
طرح متین توانست از نگاه داوران به عنوان یک طرح استارتاپی قابل قبول تایید شود و حالا می‌تواند فرایند حضور خود را در شتاب دهنده شریف طی کند. متین و سایر اعضای تیمش می‌تواند تا مدت زمانی مشخص با خیال راحت از امکانات شتاب دهنده استفاده کنند و بعد از یک مدت درخواست سرمایه مالی اولیه را هم داشته باشد. همچنین متین برای نهایی‌کردن محصولش نیاز به یک فضای کارگاهی دارد که با کمک مدیر شتاب دهنده توانست یک فضای کارگاهی کوچک را نزدیک ایستگاه مترو شریف به صورت محدود اجاره کند تا بتواند محصولش را آنجا ساخته و آزمایش‌های اولیه را انجام دهد.

No tags for this post.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان