مالیات خانه های خالی در سال 1402 فقط 5 میلیارد تومان! / چرا طرح مالیاتی دولت در بازار مسکن شکست می‌خورد؟


مالیات خانه های خالی در سال 1402 فقط 5 میلیارد تومان! / چرا طرح مالیاتی دولت در بازار مسکن شکست می‌خورد؟

آمارها نشان می‌دهد طی سال 1402 مالیات دریافت‌شده از خانه‌های خالی مانند سال‌های قبل روند موفقی را طی نکرده و طی این مقطع یک‌ساله دولت توانسته تنها پنج میلیارد تومان از محل خانه‌های خالی مالیات دریافت کند. این آمارها به معنای شکست دولت در اجرای این پایه مالیاتی‌ است. اما چرا هیچ‌گاه دریافت مالیات از خانه‌های خالی موفق نبوده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مالیات بر خانه‌های خالی یکی از مصوباتی بود که دولت می‌پنداشت می‌تواند در سال 1402 با تکیه بر آن، به وضعیت عرضه واحدهای مسکونی سروسامان دهد. مصوبه‌ای که در لایحه بودجه نیز ذکر شده و قرار بود یکی از ارکان دولت سیزدهم برای ماجرای مالیات‌ستانی باشد.

اما آمارها بیانگر عملکردی دیگر در این عرصه است. طی یک سال گذشته دولت توانسته تنها پنج میلیارد تومان از محل خانه‌های خالی مالیات دریافت کند؛ یعنی مبلغی معادل یک واحد 70 متری در تهران!

سال پیش از آن، یعنی 1401، نیز با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد درآمد دولت از این محل به دو هزار میلیارد تومان برسد، مبلغ حاصل تنها یک میلیارد و 852 میلیون تومان بود! آمارها نشان می‌دهد مالیات‌ستانی از واحدهای خالی در سال 1400 نیز چندان موفقیت‌آمیز نبوده و آورده دولت از این محل، تنها به یک میلیارد و 400 میلیون تومان خلاصه می‌شود.

تاریخچه دریافت مالیات از خانه‌های خالی

طرح مالیات بر خانه‌های خالی در مرحله اول، تیرماه ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید و بعد از آن به شورای نگهبان ارسال شد. این طرح در ابتدا تایید نشد، اما بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان به مرحله اجرا درآمد. البته ماجرای مالیات بر خانه‌های خالی پیشینه‌ای قدیمی‌تر در اقتصاد ایران دارد.

برای نخستین‌ بار در سال ۱۳۵۲ این قانون در قالب تعدیل و تثبیت اجاره‌بها وضع شد. بر این مبنا اگر یک واحد مسکونی بیش از ۶ ماه خالی از سکنه می‌ماند، مالک باید مالیاتی معادل ۳۰ درصد ارزش اجاره‌بها را به دولت می‌پرداخت.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی در این مقطع زمانی نیز مفید واقع نشد و تحت تاثیر عواملی مانند ابهامات اجرایی و اعتراضات زیاد نسبت به آن، نتوانست رد پایی در بازار مسکن از خود به جای بگذارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سال 1366 با عنوان مالیات مستغلات مسکونی به این موضوع پرداخته شد. بر این مبنا، در صورتی که یک واحد مسکونی بیش از ۶ تا ۱۲ ماه متوالی خالی نگه داشته می‌شد، باید مالیاتی معادل دو در هزار ارزش معاملاتی مستغلات به ازای هر ماه و اگر بیش از ۱۲ ماه خالی بود، باید معادل نرخ چهار در هزار ارزش معاملاتی را پرداخت می‌کرد.

این رویه تا سال ۱۳۸۰ ادامه داشت، اما بعد از آن مجلس به‌ دلیل نبود سازوکار مناسب برای شناسایی این واحدها و دشواری اخذ این پایه‌ مالیاتی، اقدام به حذف این قانون کرد. البته دوباره سال 1394 بار دیگر مطرح شد و این بار نیز به سبب ایرادات و ابهامات بی‌شمار قانون به‌علاوه نبود نرخ مناسب و همچنین امتناع وزارت راه و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه ملی املاک، وارد مرحله اجرایی نشد.

در نهایت نیز همان‌طور که گفته شد، مجلس یازدهم با رفع ایرادات گذشته مثل نرخ موثر، آذر 1399 برخی از مواد قانون مالیات‌های مستقیم را تصویب کرد و چند روز پس از آن نیز به تایید شورای نگهبان رسید.

در نهایت هم دی‌ماه همان سال، قانون مالیات از خانه‌های خالی از سوی ریاست‌جمهوری ابلاغ شد. اما حالا سوال اینجاست چرا پس از سال 1399 و با وجود اصلاحیه‌های انجام‌شده نیز قانون مالیات بر خانه‌های خالی نتوانسته است توقعات را برآورده کند و راه به جایی ببرد؟

چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی شکست خورد؟

بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۹۹ درباره دریافت مالیات از خانه‌های خالی باید سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه معاملات املاک» از سوی دولت طراحی می‌شد تا شناسایی واحدهای خالی را تسهیل کند.

مالکان باید ملک خود را در این سامانه معرفی و مشخصات آن را بارگذاری می‌کردند و همچنین با هدف اجاره یا فروش، آن را مطابق با قیمت روز تغییر می‌دادند.

این امکان اجازه می‌داد اگر به هر دلیلی در مدت‌زمانی مشخص این واحدها از طریق سامانه به بازار عرضه نشوند، مشمول مالیات شوند. اما برای راه‌اندازی این سامانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و بدون ثبت اطلاعات لازم از املاک، هر سال این قانون به اجرا درمی‌آید.

بنابراین، نبود زیرساخت مناسب برای شناخت واحدهای خالی موجود در بازار را می‌توان اصلی‌ترین دلیل شکست مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی به شمار آورد.

نهادها برای شناسایی خانه های خالی با دولت همکاری نمی‌کنند

مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن، نیز پیش از این، دلیل دیگری برای کارا نبودن قانون مالیات بر خانه‌های خالی عنوان کرده بود. او به تجارت‌نیوز گفته بود: «دراین‌باره لازم بود برخی نهادها با دولت همکاری کنند، مثل وزارت نیرو که قبوض آب و برق این واحدها را باید بررسی می‌کرد. همچنین اداره گاز و شهرداری در این عرصه می‌توانستند نقش مفیدی داشته باشند، اما هیچ‌کدام با دولت همکاری لازم را نداشتند.»

او افزوده بود: «شهرداری برای حدود 20 هزار واحد مسکونی در تهران پروانه پایان کار صادر نکرده است تا مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نشوند!»

گودرزی بیان کرده بود: «از سوی دیگر اکنون شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده است که مالیات بر خانه‌های خالی مزیت محسوب می‌شود، زیرا وقتی خالی می‌ماند قیمت ملک بیشتر می‌شود و درصورتی‌که از آن استفاده شود قیمت ملک کاهش پیدا می‌کند.»

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت تا زمانی که دولت ضعف‌های اجرایی این قانون را برطرف نکند و بستر مناسبی برای شناسایی خانه‌های خالی فراهم نیاورد، مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی نیز با بن‌بست مواجه بوده و تمام آورده آن از قیمت یک خانه تجاوز نخواهد کرد!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج