چرا اردن به ناگهان دلسوز اسرائیل شد؟


چرا اردن به ناگهان دلسوز اسرائیل شد؟

تنها یک روز بعد از حمله هوایی ایران به اسرائیل وزارت امورخارجه اردن سفیر ایران را فراخواند و به اظهارات علیه این کشور در برخی از خبرگزاری‌های ایران هشدار داده و خواهان توقف تمام تردیدها به مواضع این کشور شد.

به گزارش اسپوتنیک- آیات یوسف پژوهشگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با اسپوتنیک ضمن اشاره به سخنان ایمن الصدفی وزیر امورخارجه اردن در خصوص حمایت تمام عیارشان از فلسطین گفت، اردن ارعام ی کند که کشورش تمام تلاش خود را برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز انجام می‌دهد و اجازه نخواهد داد که مردم اردن به درگیری بین تل‌آویو و تهران کشیده شوند. به گفته وی، مشکل ایران با اسرائیل است نه اردن و تاکید دارد که نه تهران و نه هیچ کس دیگری نمی توانند با کشورش در زمینه کمک و حمایت از فلسطین رقابت کنند، زیرا اردن برای فلسطین خون ریخت.
آیات یوسف در ادامه گفت، اگر به اظهارات این مقام ارشد اردنی دقت کنید، میبینیم که وی سعی دارد که کاملا مواضع میانه داشته باشد و نه از اسرائیل و نه از ایران حمایت نکند. یعنی از سویی کمک به اسرائیلی ها در ردیابی موشکهای ایرانی را تایید می کند با این بهانه که هر چیزی که به آسمان این کشور وارد شود، حریم هوایی اردن را نقض کرده و خطری برای اردن محسوب می‌شود و به همین دلیل هر کاری که در توان داشته باشند برای پایان دادن به این تهدید انجام خواهند داد. از سوی دیگر عملیات تنبیهی ایران را یک حمله تلافی جویانه در مقابل حمله اخیر رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانسته و همان مواضع رسمی مقامات ایرانی را تکرار می کند و تاکید دارد که تهران تنها زمانی پاسخ داد که کنسولگری آن کشور هدف قرار گرفت و حتی ایمن الصدفیدر گفتگوی با سی‌ان‌ان اظهر داشت که ایرانی‌ها آنچه را که باید انجام دادند و نه بیشتر، بنابراین نباید به نتانیاهو اجازه داد تا به رویارویی دیگری با ایران اقدام کند.
وی در ادامه گفت، بعد از حمله هوایی ایران توجه بسیاری از رسانه ها متوجه اقدام اردن شد که در حالیکه در تمام دوران حملات اسرائیل به غزه مواضع سختی در قبال اسرائیل داشته و همواره از فلسطین حمایت کرده و به این حمایت نیز تا پایان این جنگ ادامه خواهد داد، چطور شد که هنگام حمله ایران اقدام به رهگیری موشکهای ایرانی کرد. طبیعتا این مواضع خیلی عجیب است، اما به هر حال فعلا باید مبنای پاسخ به این ابهام را اظهارات رسمی مقامات اردنی قرار داد. همانطور که الصفدی در خصوص رهگیری برخی موشک‌ها و پهپادهای ایران که در اقدام تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی استفاده شده بود، توضیح داد که اردن در مسیر آتش قرار دارد و هر موشک یا پرتابه‌ای که ممکن بود در اردن سقوط کند، می توانست به اردن خسارت وارد آورد و بنابراین اردن باید کاری می‌کرد....بنابرین صرفنظر از این‌که این پهپادها از چه جایی آمده بودند، این کار را انجام داده شد.
آیات یوسف در پایان گفت، البته در این میان دو گمانه را نیز باید در نظر داشته باشیم. یکی احتمال می رود که اردن تحت فشار غرب وادار به این اقدامات شده باشد، زیرا ایمانوئل ماکرون در سخنانی گفت: ما در اردن یک پایگاه هوایی برای کمک به مبارزه با تروریسم داریم و چون این حملات باعث نقض حریم هوایی اردن شده بو، بنابراین هواپیماها را به پرواز درآورده و آنچه باید رهگیری می‌کردیم را رهگیری کردیم.گمانه دیگر اینکه شاید این اقدام اردن قدمی برای تعدیل کردن روابط متشنج شده میان کشور خود با اسرائیل بوده است، زیرا روابط نسبتا متشنج این دو کشور به ویژه بعد از عملیات هفتم اکتبر نسبت به قبل تیره تر نیز شده است و این احتمال وجود دارد که شاید چراغ سبزی به اسرائیل نشان داده است.
به هر حال اردن اکنون دربرابر انتقادهای گسترده‌ای حتی در افکارعمومی جهان عرب مواجه شده است و طی روزهای اخیر فعالان عرب‌زبان شبکه‌های اجتماعی، ضمن انتقاد از این سیاست امان، آن را خیانتی به آرمان‌های قدس‌شریف و شاهدی بر مدعای "اتحاد استراتژیک" اردن و اسرائیل و البته اقدامی بی‌سابقه ازسوی یک دولت عربی قلمداد کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت