تداوم ناکامی اپل؛ کاهش 10 درصدی فروش آیفون در 3 ماهه اول سال 2024


تداوم ناکامی اپل؛ کاهش 10 درصدی فروش آیفون در 3 ماهه اول سال 2024توسط امیرکیوان گوهری / فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ / 3 دقیقه برای مطالعه سه ماهه نخست سال 2024 فصل خوبی برای آیفون‌های اپل نبود....

تداوم ناکامی اپل؛ کاهش 10 درصدی فروش آیفون در 3 ماهه اول سال 2024
تداوم ناکامی اپل؛ کاهش 10 درصدی فروش آیفون در 3 ماهه اول سال 2024
توسط / / 3 دقیقه برای مطالعه
تداوم ناکامی اپل؛ کاهش 10 درصدی فروش آیفون در 3 ماهه اول سال 2024

سه ماهه نخست سال 2024 فصل خوبی برای آیفون‌های اپل نبود. بر اساس گزارش موسسه IDC با وجود بهبود وضعیت کلی صنعت گوشی‌های هوشمند، فروش جهانی آیفون با افت 9.6 درصدی مواجه شد. فروش جهانی گوشی‌های هوشمند طی این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل 7.8 درصد افزایش یافت و به 289.4 میلیون دستگاه رسید.

در این میان سامسونگ به لطف ارائه ویژگی‌های Galaxy AI در گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی S24 خود موفق به تصاحب عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی در جهان شد. برند کره‌ای در این دوره زمانی 3 ماهه موفق به فروش 60.1 میلیون واحد گوشی هوشمند شد. این رقم اگرچه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل کاهش 0.7 درصدی را نشان می‌دهد؛ اما کماکان موجب شده تا سامسونگ با کسب سهم 20.8 درصدی از بازار جهانی همچنان نام خود را به‌عنوان برند پیشرو در این عرصه مطرح نماید.

کاهش 9.6 درصدی فروش آیفون‌های اپل در حالی روی داد که غول کوپرتینویی در حد فاصل ماه‌های ژانویه تا مارس موفق به فروش 50.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به مشتریان خود شد. چنین عملکردی موجب شد تا اپل پس از سامسونگ جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد. سهم آیفون از بازارهای جهانی طی 3 ماهه اول سال 2024 به 17.3 درصد رسید. شیائومی به لطف افزایش 33.8 درصدی فروش گوشی‌های خود در 3 ماهه اول سال جاری میلادی و کسب سهم 14.1 درصدی از بازار در جایگاه سوم قرار گرفت.

این برند چینی در سه ماهه اول سال 2024 مجموعا 40.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش رساند. کمپانی چینی Transsion رکوردار سریع‌ترین نرخ رشد فروش بود. این برند طی ماه‌های اخیر به سود قابل‌توجهی دست یافته است. Transsion گوشی‌های تولیدی خود را در کشورهای منطقه آفریقا، خاورمیانه، جنوب شرقی آسیا، جنوب آسیا و آمریکای لاتین عرضه می‌کند. فروش گوشی‌های این شرکت در حد فاصل ماه‌های ژانویه تا مارس امسال 84.9 درصد افزایش یافت و به 28.5 میلیون واحد رسید. در نتیجه این برند چینی سهم 10 درصدی از بازار جهانی را تصاحب کرد.

اوپو با عرضه 25.2 میلیون دستگاه گوشی در 3 ماهه اول سال جاری میلادی در رتبه پنجم جای گرفت. میزان فروش این برند در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 8.5 درصد کاهش یافت و در نتیجه در پایان ماه مارس 2024 سهم اوپو از بازار جهانی به 8.7 درصد رسید.

تداوم ناکامی اپل؛ کاهش 10 درصدی فروش آیفون در 3 ماهه اول سال 2024

بر اساس گزارش موسسه IDC طی 3 ماهه نخست سال 2024 شرکت سامسونگ به بزرگ‌ترین فروشنده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شده است.

رایان ریس؛ یکی از مقامات ارشد موسسه IDC ضمن توضیحاتی اعلام کرد: “روند احیاء بازار گوشی‌های هوشمند با خوش‌بینی و به شکلی آرام در میان برندهای برتر به پیش می‌رود. اگرچه اپل در پایان سال 2023 جایگاه نخست را به‌دست آورد؛ اما سامسونگ با موفقیت دوباره در 3 ماهه نخست سال 2024 بار دیگر نام خود را به‌عنوان تولیدکننده برتر گوشی‌های هوشمند مطرح کرد. موسسه IDC انتظار دارد که این دو شرکت کماکان جایگاه برتر خود در بازار جهانی را حفظ نمایند؛ اما احیاء دوباره هواوی در چین و دستاوردهای قابل توجه برندهای شیائومی، Transsion، اوپو، وان‌پلاس و ویوو احتمالا هر دو شرکت را وادار به گسترش منطقه عرضه و تنوع محصولات خود خواهد کرد. با تداوم روند بهبود بازار، سهم شرکت‌های برتر نیز احتمالا افزایش خواهد یافت؛ چرا که برندهای کوچک‌تر برای موقعیت‌یابی تلاش خواهند کرد.”

به گفته موسسه IDC، میانگین قیمت فروش گوشی‌های هوشمند در حال افزایش است و مصرف‌کنندگان به‌دنبال خریداری مدل‌های برتر و استفاده طولانی‌مدت از آنها هستند. تحلیل‌گران IDC معتقدند که میزان فروش گوشی‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس اپل احتمالا در مقایسه با مدل‌های غیر پرو بیش‌تر بوده و این موضوع به درآمدزایی بیش‌تر برای اپل از محل فروش هر دستگاه کمک کرده است.

بعلاوه در این گزارش خاطرنشان شده که اپل برای مقابله با کاهش فروش گوشی‌های هوشمند خود در چین به اقدامات نامتعارفی نظیر کاهش 180 دلاری قیمت آیفون دست زده است. در حال حاضر چین بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده بسکتبال میامی - بوستون 11 اردیبهشت 1403