اینجا شهر هرت است یا شمیران نو؟ / آقای شهردار اینجا هم بخشی از تهران است + فیلم


اینجا شهر هرت است یا شمیران نو؟ / آقای شهردار اینجا هم بخشی از تهران است + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساعت حوالی 3 بعد از ظهر است و هوا برای قدم زدن در محله « شمیران نو » بسیار دلچسب به نظر می رسد. مهسا از خانه بیرون می آید تا در هوای دلچسب...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساعت حوالی 3 بعد از ظهر است و هوا برای قدم زدن در محله « شمیران نو » بسیار دلچسب به نظر می رسد. مهسا از خانه بیرون می آید تا در هوای دلچسب بهاری، کمی اکسیژن به ریه هایش برساند؛ اما پایش را که از خانه بیرون می گذارد چشمش به جمال کارگاه های مبل سازی می افتد. با خودش فکر می کند اینجا کجا؛ کارگاه مبل سازی کجا؟ اصلا چرا وسط شهر؟ چرا درست وسط زندگیِ شهروندان باید کارگاه های پر سر و صدا و بعضا پر رفت و آمد وجود داشته باشد؟

مهسا نفس عمیقی می کشد و به خودش می گوید که اشکالی ندارد، و فکر می کند بهتر است همانطور که تصمیم گرفته بود از هوا لذت ببرد و به چیزهایی که اعصابش را خط خطی می کنند فکر نکند؛ اما کمی جلوتر که می رود، صحنه ای را می بیند که شاید هیچ وقت از ذهنش پاک نشود. بین دو ماشین، دو زن روی زمین نشسته و یک پیرمرد بالای سرشان ایستاده بود و با آنها گپ می زد. کمی که دقت می کند، می بیند که بساط کشیدن مواد برپاست. آنها در دنیایی حضور داشتند که گویی احدی را دور و بر خودشان نمی دیدند و علنا، در روز روشن، در محله ای که در آن رفت و آمد وجود دارد، نشئه می کنند.

مهسا که دچار اضطراب شده بود به سرعت از آن محل دور می شود و تصمیم می گیرد موضوع را به شهرداری، پلیس یا بهزیستی اطلاع دهد و یک گوشه می ایستد تا با تلفن همراهش تماس بگیرد که یک رهگذر به او هشدار می دهد که از گوشی موبایلش در خیابان استفاده نکند چون هر لحظه ممکن است سرقت شود. اینطور می شود که مهسا برای اینکه ذهنش را از چیزهایی که دیده است منحرف کند، روی پیاده روی اش متمرکز شود و زمانی که به خانه رفت تماس بگیرد.

مهسا که در هر قدم، کنار دیوارها زباله می دید و البته مخزن زباله ای هم سرکوچه ها مشاهده نمی کرد، ناگهان توجهش به چند میلگرد که در زمین فرو رفته است جلب شد. او همچنین دید که میله ها با قفل و زنجیر سر جایشان محکم شده اند و حدس زد این میلگردها را صاحبان منازل مسکونی به این دلیل در زمین فرو کرده اند که کسی جلوی در خانه آنها پارک نکند. حدسش هم درست بود، مالک خانه ها قانون نانوشته ای برای خودشان دست و پا کرده اند که کسی حق ندارد جلوی در خانه شان پارک کند؛ در صورتی که خیابان، جزء ملک شخصی به حساب نمی آید و متعلق به شهرداری است و آنها اجازه چنین کاری را ندارند؛ اما کی به کیه؟ اینجا قانون همینه!

مهسا تصمیم می گیرد به جای اینکه به زمین نگاه کند، سر به هوا باشد و به آسمان آبی نگاه کند و کمی از آن انرژی مثبت بگیرد که در نهایت متوجه می شود، ساختمان هایی که دور و برش می بیند، همگی تا یک جایی با یک نوع مصالح ساخته شده اند و از یک جایی به بعد، نوع مصالح کاملا تغییر می کند که نشان از اضافه بنا دارد.

مهسای محله شمیران نو، دلش می خواست سر در آنجا بنویسد: «به شهر هرت خوش آمدید!»

روزی نیست که در شمیران نو، سر جای پارک دعوا و درگیری پیش نیاید

جبار کریمی، مدیر دفتر توسعه محله شمیران نو در خصوص مشکلاتی که این محله دارد به خبرنگار رکنا می گوید: به دلیل وجود محدودیت فضایی در شمیران نو، وجود کارگاه های تولید مبلمان، عدم نوسازی و ایجاد پارکینگ اختصاصی خانه ها، وجود نداشتن پارکینگ های طبقاتی و... مزید بر علت ترافیک بیش از حد این محله شده است. طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران، محله شمیران نو، حدودا 46 هزار نفر جمعیت دارد که از این رقم، حدود 14 هزار خانوار ساکن هستند. همچنین سالمندان، جمعیت بیشتری را در این محله به خود اختصاص داده اند.

او همچنین تاکید می کند: مبل سازی، طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ، جزء مشاغل مزاحم یا قرمز شناخته می شوند و می بایست از محدوده مسکونی خارج شوند. رایزنی هایی با شرکت ساماندهی مشاغل انجام شده است؛ اما آنقدر حجم این کارگاه ها زیاد است، تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

شهروندان در شمیران نو حق خودشان می دانند که اضافه بنا داشته باشند!

وی در ادامه می گوید: حدود 48 درصد واحدهای مسکونی این محله بین سه تا چهار طبقه و حدودا 47 درصد یک تا دو طبقه هستند. لازم به ذکر است که حدود 70 درصد واحدهای مسکونی سه تا چهار طبقه، چند مالک دارند. ریشه همه این مشکلات، مربوط به مباحث ثبتی حقوقی است. این مهم باعث شده است که غالب خانه های این محله، به صورت قولنامه ای خرید و فروش می شوند و سند مالکیتی ندارند. به همین دلیل هم است که قیمت ملک در این محله بسیار پایین تر از نقاط دیگر شهر است و مهاجرت هایی هم به این محله شده است که آسیب های خودش را به همراه دارد. در چنین شرایطی، مالکان به خودشان اجازه می دهند روی پشت بام، یک طبقه اضافه کنند و آن را به صورت قولنامه ای اجاره دهند یا به فروش برسانند.

مدیر دفتر توسعه محله شمیران نو با اشاره به اینکه طبق ضوابط شهرسازی، تجمیع و نوسازی برای املاک قولنامه ای توجیه اقتصادی ندارد، تاکید می کند: به همین دلیل است که مالکان ترجیح می دهند به جای تجمیع و نوسازی و ایجاد پارکینگ و آسانسور و... در ساختمان هایشان، اقدام به ایجاد یک طبقه اضافه روی آپارتمان ها می کنند.

مصرف عیان مواد مخدر در روز روشن در شمیران نو

جبار کریمی همچنین می افزاید: فروش و مصرف مواد مخدر به شکل عیان در محله، از دیگر آسیب هایی است که شهروندان بابت آن بسیار آرزده خاطر هستند. مدل پارک کردن خودروها در این محله نیز مزید بر علت برای ایجاد محل هایی برای اختفا و مصرف مواد مخدر توسط معتادان می شود. از جمله کمبودهای دیگر این محله می توان به کمبود مخزن زباله اشاره کرد که موجب می شود شهروندان در هر نقطه ای، زباله خود را رها کنند و بروند و این موجب ایجاد انواع بیماری ها و آلوگی های بصری می شود.

فیلم کامل این گزارش در یوتیوب قابل مشاهده است.


اینجا شهر هرت است یا شمیران نو؟ / آقای شهردار اینجا هم بخشی از تهران است + فیلم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ ماهی دودی