تولید نان کامل در استان گسترش می یابد


تولید نان کامل در استان گسترش می یابد

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: در حال حاضر، نان کامل در ۶ واحد نانوایی در شهر زنجان تولید می‌شود و برای گسترش و اجرای کامل این برنامه در نانوایی‌های داوطلب، تلاش می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
دکتر ملیحه نقدی با توجه به اینکه نان به عنوان غذای اصلی در سفره ما ایرانیان می‌باشد،اظهار کرد: از اقدامات مداخله‌ای مهم در جهت ارتقاء سلامت شهروندان، بهبود کیفیت نان در زنجیره گندم، آرد و نان است که با کاهش درصد سبوس‌گیری و جنین‌گیری از گندم در تولید آرد کامل و ترویج تولید آرد کامل و مصرف نان کامل پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه پیرو ابلاغ دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ با تشکیل کمیته فنی بهبود نان پیگیر کاهش سبوس‌گیری در تولید آرد بود و در نیم سال دوم ۱۴۰۲ با مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تولید آرد و نان کامل را با طرح موضوع در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، بانوان وخانواده استانداری و تبیین شیوه‌نامه تولید آرد ونان کامل در کارگروه گندم، آرد ونان استان پیگیر شد.

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، افزود: با برگزاری ۳ کمیته پیگیری و پیاده‌سازی تولید نان کامل استان به ریاست نماینده تام الاختیار استاندارزنجان(معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری) و حضور دستگاه‌های ذینقش با توجه به وضعیت موجود تصمیمات لازم اتخاذ و با تعیین کارخانه تولید آرد کامل و نانوایان داوطلب پخت نان کامل و آموزش نانوایان طبق شیوه نامه، تولید نان کامل در ۳ واحد نانوایی لواش پزی و ۳ واحد سنگک پزی در شهر زنجان در فروردین ماه آغاز شد.

نقدی اظهار کرد: در کمیته مذکور، برنامه عملیاتی تولید نان کامل در راستای گسترش تولید نان کامل و تعیین قیمت آن و نظارت مستمر بر اجرای کامل برنامه در نانوایی‌های داوطلب انجام خواهد گرفت .

وی با بیان اینکه آرد کامل یا آرد تمام دانه، از اجزای کامل گندم شامل آندوسپرم (مغز)، جوانه و سبوس (۲-۶ درصد) تولید می شود، گفت: این آرد دارای فیبر فراوان، ریز مغذی‌ها مثل آهن، کلسیم، روی، فسفرو ویتامین‌های گروه Bمی باشد.

این مسئول در ادامه به تعریف نان کامل پرداخت و اظهار کرد: نان کامل از آرد کامل یا تمام‌دانه تولید می‌شود و نانی تیره با بوی مطبوع و با ماندگاری بیشتر است که درتولید آن، فرآیند تخمیر به طور کامل با خمیرمایه یا خمیرترش، در زمان مناسب (۱ الی ۳ ساعت ) و دمای مناسب (۲۵ الی ۴۵ درجه سلسیوس) صورت می‌گیرد.

نقدی خاطرنشان کرد: در صورتیکه تخمیر در شرایط مناسب صورت نپذیرد، فیتات و اگزالات موجود، باعث کاهش جذب املاحی مثل آهن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نان کامل در دمای کمتر و زمان طولانی‌تری نسبت به نان سفید پخت می‌شود، افزود: وجود فیبر بیشتر در نان کامل باعث ایجاد سیری زودرس و کاهش جذب قند و کلسترول در دستگاه گوارش و پیشگیری از چاقی شده و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های گوارش بویژه سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت پایگاه جدید بالگردهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین