چرا آیین‌ نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ نمی‌شود؟


چرا آیین‌ نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ نمی‌شود؟

یکی از کارشناسان صنعت خودرو درباره واردات خودروهای دست دوم به کشور گفت واردات خودرو کارکرده یک تیغ دو لبه است و اگر دولت بتواند تمام استانداردها را در نظر بگیرد و یک جریان کنترلی داشته باشد که در قبال ارزی که خارج می‌شود خودرو سالم و استاندارد وارد کند و نیاز نباشد در طول بازه پنج ساله به اندازه قیمت خود خودرو، قطعه یدکی وارد شود و مدام ارز خارج شود، این طرح می‌تواند کارا باشد

این روزها درباره واردات خودروهای کارکرده حواشی مختلفی وجود دارد. یک کارشناس صنعت‌خودرو دراین‌باره گفت: «واردات خودروهای کارکرده بیشتر به یک ابزار تبدیل شده است؛ به‌این معنا که هرگاه قیمت خودرو سیر صعودی به‌خود می‌گیرد و عرضه خودرو کاهش می‌یابد، به‌این وسیله نرخ آن در بازار کنترل می‌شود.»

چند ماهی است آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت تصویب شده؛ اما ابلاغ نمی‌شود. از همان ابتدا هم مشخص بود صحبت از واردات خودروهای دست‌دوم، با اما و اگرهای متعددی مواجه می‌شود. علی‌آبادی، وزیر صمت به‌عنوان متولی خودرو در کشور در پاسخ به این سوال که چه زمانی آیین‌نامه خودروهای کارکرده ابلاغ خواهد شد؟

از عبارت به‌زودی و توسط دفتر دولت باید ابلاغ شود، استفاده می‌کند؛ جواب‌هایی که بعد از سپری شدن مدت‌زمان لازم به‌سرانجام نمی‌رسد؛ همچنین وزیر صمت یک بار هم اعلام کرده است: «وقتی اسم خودروهای کارکرده آورده می‌شود، کهیر می‌زنم.»

با همه این‌ها واردات خودروهای کارکرده توسط نمایندگان مجلس تصویب و به‌قانون تبدیل شده است و حال این سوال مطرح می‌شود که چرا آیین‌نامه ابلاغ نمی‌شود و از قانون سرپیچی می‌شود و اگر دولت قید واردات خودروهای کارکرده را زده، چرا اصلا در این رابطه به‌مجلس لایحه فرستاده است؟

کاهش قیمت ۸۰ میلیون‌تومانی دانگ‌فنگ شاین مکس

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای ۲ تا ۱۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۰۷ میلیون‌تومان، اطلس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۸ میلیون‌تومان و کوییک GX (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۴۴۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۸۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۸۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۶۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۷۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان و جک J۴ (۱۴۰۳) با ۲۴ میلیون‌تومان کاهش به ۸۹۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم.
جایی که تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۳۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل ‌خودرو بودیم؛ جایی که مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۸ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه/ بمباران منطقه مسکونی در الزیتون