افزایش بهای 20 درصدی در نرخ بیمه ایالات‌ متحده


افزایش بهای 20 درصدی در نرخ بیمه ایالات‌ متحده

بررسی‌ها و مطالعات جدید در آمریکا نشان می‌دهد قیمت خودرو در این کشور رو به‌کاهش است، اما بیمه خودرو به‌شدت افزایش یافته است.

اگرچه نرخ بیمه در حال افزایش بوده، اما اداره آمار کار ایالات‌متحده نشان داد که شاخص قیمت کالاهای مصرفی در سه ماهه گذشته ۰.۴ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر رانندگان به‌خاطر افزایش در نرخ بنزین و تعمیرات وسایل نقلیه موتوری ضربه شدیدی خوردند. با این حال، این تمام اخبار بد برای رانندگان آمریکایی نیست؛ زیرا «شاخص‌های قیمتی خودروها و وانت‌های دست‌دوم و نگهداری از وسایل نقلیه جدید از جمله مواردی بودند که در طول ماه کاهش یافتند.»

علاوه‌بر این بر مبنای ۱۲ ماهه تعدیل نشده، شاخص درنظر گرفتن بیمه برای خودروهای جدید یک دهم درصد کاهش یافت؛ درحالی که این میزان درمورد شاخص خودروهای فرسوده و کامیون ۲.۲ درصد بود.

اقتصادی سخت‌گیرتر

این خبر خوشایند همه نیست؛ اما تقریبا اکثر رانندگان تحت‌تاثیر هزینه‌های بیمه بالاتر هستند.

همان‌طور که اداره آمار فدرال اشاره کرده، شاخص بیمه وسایل نقلیه موتوری در ماه مارس ۲.۶ درصد افزایش یافت؛ اتفاقی که پس از افزایش ۰.۹ درصدی در ماه فوریه تجربه شده است.

این ارقام خیلی مهم به‌نظر نمی‌رسد؛ اما باید توجه داشت نرخ‌های بیمه به‌طور مداوم از سال ۲۰۲۲ به‌شدت افزایش یافته است. به‌ویژه در مورد هزینه‌های بیمه خودرو در سال گذشته که درمجموع ۲۲.۲ درصد افزایش یافته و این یکی از بزرگ‌ترین افزایش‌های نرخ بیمه طی نزدیک به پنج دهه اخیر به‌حساب می‌آید.

پیچیدگی بیشتر و معایب آن

«رویترز» گزارش داده که این افزایش‌ها را می‌توان به‌عوامل مختلفی از جمله افزایش هزینه‌های مرتبط با تعمیر وسایل نقلیه پیچیده‌تر و خسارت‌های مرتبط با بلایای طبیعی همچون توفان دانست که افزایش زیادی داشته و جزو تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان یکی از متهم‌های چنین شرایطی دانست. علاوه‌بر این، خودروهای بیشتری پس از تصادفات جمع‌آوری می‌شوند و مشکلات زنجیره‌تامین هم برای تعمیر این خودروها وجود دارد.

همچنین در زمان تعمیر علاوه‌بر کمبود مکانیک، بیمه‌ها نیز متحمل ‌هزینه‌های هنگفتی می‌شوند که جایگزینی این مبالغ هم تا حدی برایشان مشکل است. به این معنی که شرکت‌های بیمه برای سوار کردن مشتریان در خودروهای اجاره‌ای در زمانی که خودرو آن‌ها نیاز به تعمیر دارد، هزینه بیشتری می‌پردازند.

این رسانه با استناد به‌نتایج تحقیق موسسه اینشوریفای (Insurify) ادعا می‌کند میانگین هزینه پوشش کامل بیمه در سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته و اکنون بیش از ۱۸۲ دلار در ماه هزینه دارد.

میلیون‌ها نفر نیز پول بیشتری می‌پردازند؛ چراکه نظرسنجی نشان می‌دهد ۶۳ درصد از رانندگان افزایش نرخ در سال ۲۰۲۳ را پذیرفته‌اند. درعین حال خریداران خودرو حین انتخاب گزینه مورد نظرشان به‌مالیات درنظر گرفته شده برای خودرو نیز توجه ویژه‌ای دارند.

شاخص‌های بیمه آمریکایی

با توجه به این نکته که فعالیت شرکت‌های بیمه در این کشور زیر نظر قوانین هر ایالت اداره می‌شود، تعداد زیادی شرکت بیمه‌گر در آن فعالیت دارند که تعدادشان ‌بیش از ۴۵۰۰ شرکت است.

بازار بیمه در ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین بازار بیمه در دنیا محسوب می‌شود و حجم بازار بیمه در این کشور بر اساس گزارش مجله سیگما در سال ۲۰۱۴، ۱/۲۸ هزار میلیارد دلار بوده است که ضریب نفوذ ۷ درصدی را دارا است. (بر اساس آمار منتشرشده از سوی موسسه اطلاعات بیمه، در سال ۲۰۱۴، حجم صنعت بیمه در دنیا در سال ۴/۷۵۷ هزار میلیارد دلار بوده است و ایالات‌متحده آمریکا ۲۷ درصد از این بازار را در اختیار دارد.)

در آمریکا، قوانین مربوط به‌بیمه شخص‌ثالث توسط دولت مرکزی هریک از ایالت‌های این کشور تعیین می‌شود. منظور از بیمه شخص‌ثالث، پوشش خسارت‌های جانی و مالی به شخص ثالث در تصادف است. به‌طور مثال، در ایالتی مانند New Hampshire، این بیمه برای رانندگان اجباری نیست و لازم است تا رانندگان تنها بتوانند توانمندی مالی خود را در قبال پرداخت هزینه‌های تصادف ثابت کنند. دربرخی ایالت‌های آمریکا، بیمه‌ای با عنوان «بیمه شخصی حفاظت از آسیب» اجباری است که هزینه‌های درمانی و برخی آسیب‌های مالی دوری از کار را برای شخص راننده پوشش می‌دهد.

تفاوت در قوانین ایالتی سبب شده است هزینه بیمه خودرو در هر ایالت متفاوت باشد؛ به‌طوری که در برخی از آن‌ها، هزینه بیمه سالانه به بیش از ۲ هزار دلار در سال (در ایالت Louisiana بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ دلار در سال است) می‌رسد که با توجه به‌میانگین درآمدی ۵۰ هزار دلار در سال در آمریکا، رقمی در حدود ۴ درصد از درآمد سالانه را تشکیل می‌دهد.

دو نوع دیگر از بیمه خودرو، بیمه تصادف و بیمه جامع است. در بیمه تصادف، آسیب‌های مالی واردشده به‌خودرو شخص بیمه‌شده در صورتی که مقصر حادثه باشد، پوشش داده می‌شود و در بیمه جامع، خسارت‌های مالی ناشی از سرقت، آتش‌سوزی یا بلاهای طبیعی مانند توفان یا سیل پوشش داده می‌شود.

معیارهای بیمه آمریکایی

شرکت‌های بیمه‌ای در آمریکا، به‌منظور کاهش ریسک جبران خسارت، برای بیمه کردن خودروها معیارهای مختلفی از قبیل سن، مجرد یا متاهل بودن افراد، مدل ماشین، سوابق رانندگی فرد، محل زندگی و ... را درنظر می‌گیرند.

برای مثال اگر فردی در اطراف شهر و در محل‌های کم‌جمعیت زندگی کند، خطر تصادف وی کمتر از زمانی است که او در مناطق مرکزی شهر زندگی می‌کند؛ یا این‌که سوابق رانندگی فرد مانند جریمه‌های رانندگی حتی بدون وجود تصادف در کارنامه رانندگی او، احتمال تصادف را برای وی بالا می‌برد که همین امر سبب افزایش حق بیمه دریافتی توسط شرکت بیمه می‌شود. حدود ۲۵۳ میلیون‌دستگاه خودرو در ایالات‌متحده وجود دارد و آمار سالانه تلفات جاده‌ای در این کشور، ۳۲ هزار و ۶۷۵ مورد فوتی در سال گزارش شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همه زنان اوس موسی پایتخت / زن بازیگرش جذاب تر بود یا خانم مدل؟!