جراحی سالک چگونه انجام میشود و چه زمانی ضرورت دارد؟


جراحی سالک چگونه انجام میشود و چه زمانی ضرورت دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید جراحی سالک در برخی موارد که بیماری شدت یافته یا سایر روش‌های درمانی جوابگو و موثر نیستند اهمیت می‌یابد. پزشکان تا حد امکان از انتخاب این روش دوری می‌کنند اما گاهی اوقات دیگر چاره‌ای جز عمل جراحی وجود ندارد.

جراحی سالک در موارد حادتر که بیماری تشدید یافته و سبب تغییر شکل صورت و سایر اجزای بدن شده است توصیه و انجام می‌شود. سالک جای زخمی به جای می‌گذارد که وجود آن اعتماد به نفس فرد را هم از بین می‌برد. از آنجایی که زخم‌ها معمولاً روی قسمت‌های در معرض دید قرار می‌گیرند ممکن است نیاز به جراحی پلاستیک وجود داشته باشد. بسیاری از پزشکان از همان ابتدا جراحی را پیشنهاد می‌کنند اما برخی دیگر در ابتدا درمان‌های دیگر را تست کرده و بعد از آن به سراغ جراحی می‌روند. میزان تبحر پزشک در درصد موفقیت جراحی اهمیت زیادی دارد. پزشک خود را با وسواس انتخاب کنید و از توانایی او اطمینان حاصل کنید. وبسایت دکترتو به شما در دریافت نوبت ویزیت آنلاین و حضوری از بهترین پزشکان پوست و جراحان پلاستیک کمک می‌کند.

جراحی سالک چیست؟

در بعضی بیماران سرعت رشد زخم و عود بیماری خیلی زود و به شکل صعودی است. بعضی افراد دچار تغییر حالت پوست و بد شکل شدن آن شده و از چهره خود احساس خجالت دارند. در این شرایط عمل سالک پیشنهاد می‌شود.

سه شکل اصلی لیشمانیوز عبارتند از:

  • احشایی (جدی‌ترین شکل که تقریباً همیشه بدون درمان درست کشنده است.)
  • پوستی (شایع‌ترین شکل که معمولاً باعث زخم‌های پوستی می‌شود.)
  • پوستی مخاطی ( بر دهان، بینی و گلو تاثیر می‌گذارد.)

تمام این مدل‌ها باید به موقع درمان شوند. اگر درمان آن‌ها درست و به موقع انجام نگردد پیامدهای بسیاری برای فرد مبتلا به همراه خواهد داشت. یکی از این روش‌ها جراحی است که بیشتر در موارد حاد که زخم‌ها سبب دفرمه شدن شکل پوست و اندام‌ها گشته یا سایر درمان‌ها موثر نبوده انجام می‌شود.

سالک داری و نگران جای زخم اون هستی؟

برای درمان کلیک کن و مشاوره بگیر.

جراحی سالک چگونه انجام میشود و چه زمانی ضرورت دارد؟

انواع روش جراحی سالک

روش‌های جراحی زیادی برای سالک وجود دارد که پزشک بر حسب شرایط بیمار تجویز کرده و انجام می‌دهد. در ادامه به صورت مفصل‌تر به معرفی انواع روش جراحی سالک پرداخته‌ایم:

۱. لیزر

لیزر دی اکسید کربن (CO2) یکی دیگر از روش‌های درمانی سالک است. این روش جای زخم و تغییر رنگ ناشی از آن را درمان می‌کند. تعداد جلسات این روش درمانی به صورت میانگین سه تا پنج جلسه بوده که ممکن است چیزی حدود دو ماه طول بکشد.در تمام مراحل درمان به مرور زمان و پس از گذشت هر جلسه شاهد تغییر و بهبود زخم و جای زخم ناشی از بیماری سالک خواهید بود. به طور کلی پس از انجام لیزر کربن دی اکسید ضایعه در عرض ۵-۴ هفته بهبود می‌یابد.

۲. جراحی ترمیم پوست

به دلیل اینکه بیماری سالک سبب از بین رفتن پوست و ایجاد جای زخم یا تغییر شکل آن می‌شود، به جراحی ترمیمی پوست نیاز خواهید داشت. در طول جراحی ترمیمی پزشک سعی بر بهبود تغییرات فرم پوست و اندام‌های مختلف بدن و بازگرداندن حالت طبیعی آن‌ها دارد. این جراحی حساسیت زیادی دارد و لازم است تا در زمان انتخاب پزشک خود، دقت را بالا ببرید و با تجربه و با مهارت‌ترین پزشک را انتخاب کنید.

متن انگلیسی:
Administer antibiotic therapy to treat superimposed bacterial wound infections, and consult an infectious disease specialist or a dermatologist for definitive diagnosis and treatment
ترجمه متن:
درمان آنتی بیوتیکی را برای درمان عفونت زخم باکتریایی انجام دهید و برای تشخیص و درمان قطعی با متخصص بیماری‌های عفونی یا متخصص پوست مشورت کنید.

emedicine.medscape

۳. جراحی سالک صورت

در بهبود جای زخم سالک صورت هم می‌توان از روش‌های درمانی مختلف کمک گرفت. پزشک براساس شرایط شما و شدت بیماری، بهترین درمان و روش جراحی برای سالک صورت را انتخاب خواهد کرد. از لیزر گرفته تا عمل جراحی ترمیمی، همه و همه می‌توانند زیبایی و فرم عادی پوست صورت و اجزای آن را برای شما بازگردانند.

جراحی سالک چگونه انجام میشود و چه زمانی ضرورت دارد؟جراحی سالک به منظور ترمیم جای زخم ناشی از این بیماری انجام می‌شود.

فواید جراحی سالک

در طول جراحی سالک، اسکار یا جای زخم برداشته می‌شود. با این کار دو لبه پوست دوباره به شکل طبیعی به هم جوش می‌خورند. از فواید این روش می‌توان به کوچک و باریک کردن جای زخم به خصوص زخم‌های بزرگ و بهبود فرم پوست اشاره کرد. پزشک جراح گاهی جای زخم را با هدایت آن به سمت چین‌وچروک‌ها یا خطوط رویش مو مخفی می‌کند.

آمادگی قبل از عمل سالک

آمادگی‌های زیر را پیش از عمل جراحی سالک در نظر داشته باشید:

  • از مدتی قبل از زمان جراحی سالک نوشیدن و خوردن هرگونه ماده الکلی را کنار بگذارید.
  • پیش از عمل حمام کرده و بدن خود را کاملا تمیز کنید.
  • همچنین در صورتی که ناحیه تحت درمان در برخی نواحی خاص باشد آن نواحی را شیو کنید.
  • انجام آزمایش‌های مختلف از جمله خون، اشعه ایکس، الکتروکاردیوگرام یا سایر روش‌های لازم که توسط پزشک تجویز شده است.

مراقبت های بعد از جراحی سالک

رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل جراحی سالک مانند بسیاری دیگر از عمل‌های جراحی اهمیت زیادی دارد. پانسمان جای زخم و جراحی از اهمیت زیادی در کنترل بیماری برخوردار است. پانسمان محل زخم ضمن پیشگیری از عوارض عفونی، باعث جلوگیری از آلوده شدن پشه خاکی و قطع زنجیره انتقال می‌شود. بنابراین لازم است محل زخم را روزانه یک یا دو بار با آب و صابون شسته و با بتادین یا پماد زینک اکساید (پماد اکسید دوزنگ) پانسمان کنید.

دوره نقاهت جراحی سالک

در بیش از ۹۰ درصد موارد ممکن است نقاهت پس از عمل سالک ۳ تا ۱۸ ماه طول بکشد. دوره کمون این مورد از ۲ هفته تا چند ماه طول می‌کشد؛ البته که برخی موارد تا ۳ سال هم گزارش شده است.

جراحی سالک چگونه انجام میشود و چه زمانی ضرورت دارد؟

زخم سالکت عود کرده و ترجیح میدی برای انجام عمل جراحی مشاوره بگیری؟

عوارض جراحی سالک

عمل جراحی سالک برای مدیریت عود مجدد و‌ درمان این بیماری معمولاً به دلیل احتمال خطرات زیر توصیه نمی‌شود:

عوارض جراحیتوضیحات
عفونتجراحی سالک می‌تواند منجر به عفونت‌های موضعی شود، زیرا برش‌های جراحی و دستکاری ضایعات ممکن است در معرض آلودگی‌های باکتریایی قرار گیرند.
ایجاد جای زخمبرداشتن ضایعات پوستی می‌تواند منجر به ایجاد جای زخم دائمی شود. این جای زخم‌ها ممکن است بصورت برجسته یا تیره‌تر از پوست اطراف باشند.
خونریزیهمانند هر نوع جراحی دیگر، جراحی سالک نیز ممکن است با خونریزی همراه باشد. خونریزی می‌تواند موضعی باشد یا نیاز به مداخلات بیشتر برای کنترل آن باشد.
التهابالتهاب و تورم در ناحیه‌ی جراحی شده امری رایج است، که می‌تواند با درد همراه باشد و نیاز به مدیریت با داروهای ضد التهابی داشته باشد.
تغییر رنگ پوستممکن است پوست اطراف زخم جراحی دچار تغییر رنگ شود، که این امر به دلیل تغییرات ملانین در ناحیه تحت درمان است.
حساسیت به مواد بیهوشی یا ضدعفونی‌کننده‌هادر برخی موارد، بیماران ممکن است نسبت به مواد بیهوشی یا ضدعفونی‌کننده‌های مورد استفاده در جراحی واکنش‌های حساسیتی نشان دهند، که نیاز به توجه پزشکی فوری دارد.
عوارض و خطرات عمل سالک
متن انگلیسی:
Despite successful clinical outcomes, the question of whether the parasites are completely eradicated is unclear, because reactivation of leishmaniasis with immunosuppression has been reported
ترجمه متن:
علیرغم نتایج بالینی موفقیت آمیز، این سوال که آیا انگل‌ها به طور کامل ریشه کن می‌شوند نامشخص است؛ زیرا فعال شدن مجدد سالک با سرکوب سیستم ایمنی هم گزارش شده است.emedicine.medscape

هزینه جراحی سالک

هزینه جراحی سالک بر اساس میزان تخصص پزشک معالج و کلینیک انتخابی متفاوت است. با این حال بازه عددی این جراحی در مراکز درمانی مختلف تفاوت خیلی زیادی هم با هم‌ ندارد.

در جلسات مشاوره عمل، پزشک درباره هزینه‌های پیش رو با شما صحبت خواهد کرد. علاوه بر این شما می‌توانید با مراجعه به دکترتو کلینیک از هزینه‌های عمل جراحی سالک آگاه شوید.

جراحی سالک چگونه انجام میشود و چه زمانی ضرورت دارد؟مراقبت های بعد از جراحی سالک به منظور رسیدن به بهترین نتیجه از درمان ضروری و حساس هستند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

جای زخم سالک گاهی آنقدر سریع بزرگ می‌شود یا روی پوست اثر می‌گذارد که آن را بد شکل کرده و باعث بروز احساس خجالت در فرد مبتلا می‌شود. این جای زخم حتی وقتی باقی می‌ماند هم لک‌هایی به جا می‌گذارد که خوشایند نخواهند بود. گاهی اوقات روش‌های درمانی مختلف جوابگوی بهبود شرایط بیماری نخواهند بود و در این نقطه است که پزشک جراحی سالک را انتخاب می‌کند. در روش‌های جراحی سعی بر آن است که به بهترین شکل ممکن جای زخم ترمیم پیدا کند.

اما اینجا موضوع مهمتری وجود دارد؛ انتخاب پزشک متخصص پوست یا دکتر جراح پلاستیک که تجربه و مهارت کافی در زمینه جراحی سالک و ترمیم جای زخم ناشی از آن داشته باشد. اما شاید دریافت نوبت از چنین پزشکی کار چندان راحتی نباشد. وبسایت دکترتو همراه شماست تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن نوبت پزشک مورد نظرتان را به کمک آن دریافت کنید. سری به وبسایت دکترتو بزنید و پس از اعمال فیلترهای مورد نظرتان، نوبت دکتر پوست آنلاین یا دکتر جراحی پلاستیک آنلاین را دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق