کاهش 15 درصدی سرقت با اجرای طرح پابند الکترونیکی + جزییات


کاهش 15 درصدی سرقت با اجرای طرح پابند الکترونیکی + جزییات

به گزارش رکنا، درست ۶۴سال پیش بود که برای نخستین بار دستبند و پابند الکترونیکی بعنوان یک تکنولوژی جدید توسط محققان برای کنترل مجرمان کشف شد. دراین تکنولوژی یک فرستنده و گیرنده قابل حمل...

به گزارش رکنا، درست ۶۴سال پیش بود که برای نخستین بار دستبند و پابند الکترونیکی بعنوان یک تکنولوژی جدید توسط محققان برای کنترل مجرمان کشف شد.

دراین تکنولوژی یک فرستنده و گیرنده قابل حمل ابداع شد که توانایی مشخص‌کردن موقعیت مکانی افراد را داشت.

این فرستنده و گیرنده می‌توانست اطلاعات را به صورت دو طرفه از پایگاه به فرد داوطلب و برعکس انتقال دهد.

دستگاه جدید که هنوز خیلی آنرا قبول نداشتند بعد از دو دهه یعنی ۱۹۸۰ و پس از آزمایشات فراوان مورد استفاده قرار گرفت.

در کشور ما نیزمحققان و جرم شناسان به دنبال راهی که میتوانست مجرمان را تحت کنترل خود داشته باشد تحت بررسی قرار داشت .

پابند یا دستبند الکترونیکی یک سیستم موقعیت یاب جهانی (GPRS)، موقعیت مکانی افراد را به صورت آنلاین نشان دهد.

زمانی که زندانی این دستگاه را از خود جدا کند، سریعا به سرور مرکزی پیام ارسال می‌شود.

این وسیله که به مچ پا یا مچ دست مجرمان وصل می‌شود دارای یک گیرنده است که می‌تواند موقعیت مکانی افراد را در زمان‌های مشخص شده، به صورت آنلاین نشان دهد.

تکنولوژی جدید از طریق فرکانس رادیویی (RF) یا سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)، اطلاعات مکانی فرد مجرم را مشخص می‌کند؛

بنابراین اگر زندانی از موقعیت مکانی که باید در آن قرار داشته باشد خارج شده یا به مکانی که نباید در آنجا حضور پیدا کند، وارد شود، دستگاه به سرور مرکزی اطلاع‌رسانی می‌کند و مسئولین این موضوع را بررسی می‌کنند.

به نظر می‌رسد که استفاده از این روش بسیار موثرتر از حبس خانگی یا سایر روش‌های نظارتی باشد؛ افرادی که از دستبند یا پایند الکترونیکی استفاده می‌کنند به جای ماندن در زندان و سپری کردن وقت خود با دیگر مجرمان حاضر در زندان، می‌توانند در منزل خود بمانند و وقت خود را با اعضای خانواده بگذرانند.

آن‌ها حتی می‌توانند دنبال شغل مورد نظر خود بگردند و مشغول کار شوند، اما این افراد اجازه ندارند از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده کنند. نتایج یک مطالعه‌ نشان داد افرادی که از دستبند یا پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند، کمتر از کسانی که در زندان‌ها هستند مرتکب جرم می‌شوند.

این روش در بیش از هشت کشور دنیا مانند آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزلند، برزیل و آفریقای جنوبی به اجرا در آمده است و تا حدودی باعث کاهش آسیب‌های روانی زندانیان در زندان‌ها و اختلالات روانی و رفتاری زندانیان شده است.

این طرح در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ و با هدف کنترل زندانیان و کاهش آسیب به خانواده زندانیان، در ایران مطرح شده و با بررسی و تصویب از سوی نمایندگان، مراحل اجرایی شدن خود را به سرعت طی می‌کند؛ تکنولوژی جدید در ایران فقط برای زندانیانی قابل استفاده است که قوه قضاییه آن را تایید کند.

سرهنگ فضل سواری پور رییس پلیس آگاهی غرب استان تهران درباره ی اجرای طرح پابند الکترونیکی برای سارقین پرتکرار، که از ۲۱ اسفند ماه سال گذشته اجرایی شده است ،گفت: این طرح به صورت آزمایشی در سه استان در حال اجرا است، به خبرنگار رکنا گفت: این طرح در ابتدای راه قرار دارد و در تلاش هستیم اجرای این طرح به طور کامل انجام گرفته تا بتوانیم احساس امنیت در جامعه را افزایش دهیم.

وی با اعلام اینکه براساس گزارش های تهیه شده وقوع جرم با اجرای این طرح در غرب استان تهران با کاهش ۱۵ درصدی روبرو بوده است گفت: پیشگیری از تکرار وقوع جرم نه تنها باعث افزایش احساس امنیت می‌شود بلکه بدنبال این موضوع مهم توان وتمرکز پلیس را در کشف جرم افزایش خواهد داد.

این دستبند و پابندها برای مجرمان دارای حداقل سه بار سابقه در ۱۰ ساله گذشته مورد استفاده قرار می گیرد.

با موافقت ریاست قوه قضائیه قرار شده تا افرادی که سه بار سابقه سرقت داشته و دستگیر شده‌اند و یا اینکه محکومیت در این زمینه داشته اند (۳ سابقه) با دستبند و پابند الکترونیکی کنترل شوند.

به گزارش دانانیوز این طرح در سراسر کشور به ویژه در تهران بزرگ، البرز، غرب و شرق تهران اجرایی شده است وتاکنون دستاوردهای خوبی به دنبال داشته است.سرهنگ سواری پور همچنین به اجرای طرح مقابله با سارقان وخریداران اموال مسروقه که از اسفند‌ماه سال ۱۴۰۱به صورت سراسری در کشور اجرایی شد اشاره کرد وگفت:اجرای این طرح در سال گذشته باعث شد با کاهش وقوع سرقت روبرو شویم .

وی با اشاره به اینکه پلیس از تمام توان خود برای دستگیری سارقان استفاده می‌کند افزود:علاوه براین خودمردم نیز در کاهش وقوع سرقت نقش مهمی دارند رعایت نکات ایمنی قاعدتا دست سارقان را دراجرای سناریوهای خود کوتاه خواهد کرد.

وی درادامه یادآور شد:برای پیشگیری از سرقت اطلاعات شخصی خود، از دانلود اپلیکیشنهای ناشناخته پرهیز کنید.

هر خودروی پارک شده‌ای که تنها قفل یکی از درهای آن بازمانده باشد، سوژه‌ای آسان برای سارقان است.استفاده‌ از تجهیزات ایمنی خودرو نظیر قفل فرمان، قفل پدال و سوئیچ مخفی، معمولاً سارقان را از ارتکاب سرقت منصرف می‌کند.پارک طولانی مدت خودرو به‌ویژه در نقاط خلوت و تاریک، از نگاه سارقان فرصت‌طلب خودرو پنهان نمی‌ماند.

یکی از مهم‌ترین وظایف شهروندی، ارائه‌ی گزارش به پلیس در ارتباط با موارد مشکوک به سرقت است.

دوربین‌ مداربسته‌ی محل کسب یا منزل خود را به طور متناوب بررسی نموده و از سالم بودن آن حاصل کنید.راه نفوذ به آپارتمان خود از طریق بالکن و حیاط خلوت را با نصب حفاظ مقاوم مسدود کنید.تأخیر در نصب حفاظ مقاوم و دوربین مداربسته، فرصت لازم برای سرقت را در اختیار سارقان قرار می‌دهد.

پارک نمودن وسایل نقلیه در نقاط امن، روشن و تحت پوشش دوربین‌، از راهکارهای مهم پیشگیری از سرقت است.


کاهش 15 درصدی سرقت با اجرای طرح پابند الکترونیکی + جزییات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانشگاه شیراز: دانشجویان اخراج‌شده آمریکا و اروپا را بورسیه می‌کنیم