هزینه طرح جدید ساخت مسکن وزارت راه از جیب مردم/ طرحی مبهم و تاریک!


هزینه طرح جدید ساخت مسکن وزارت راه از جیب مردم/ طرحی مبهم و تاریک!

به گزارش رکنا، محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در گفتگو با سایت وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛ در سال گذشته حدود 12 هزار میلیاردتومان برای اجرای طرح‌ های مسکن اعم از...

به گزارش رکنا، محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در گفتگو با سایت وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛ در سال گذشته حدود 12 هزار میلیاردتومان برای اجرای طرح‌ های مسکن اعم از طرح نهضت ملی مسکن ، تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر و تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی هزینه شد و در سال جدید در تلاش هستیم تا از طریق جلب مشارکت مردمی و جذب منابع خرد، پروژه‌های نهضت ملی مسکن را پیش ببریم به نحوی که هم پروژه ها پیش برود و هم سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش ترغیب شوند.

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن افزود: با تاکید وزیر راه و شهرسازی، در ماه‌های آینده سامانه تامین منابع مالی نهضت ملی مسکن با مشارکت مردم و به کارگزاری بانک مسکن از سوی صندوق ملی مسکن راه‌اندازی و رونمایی خواهد شد.

طبق گفته این مقام مسئول، قرار است تا با تامین منابع بانکی و منابع دولتی و مشارکت مردم، منابع خرد را از طریق بازار سرمایه و سایر موارد به بخش مسکن و ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن هدایت شود.

آنچه مشخص است، این گفتگو بسیار مبهم و کلی است و پرسش های بسیاری را به شرح ذیل مطرح می کند:

ماجرای این سامانه چیست؟ چه هدفی دارد و قرار است چه مشکلی را حل کند؟ چه کسانی می توانند در این طرح مشارکت داشته باشند؟ مشارکت در این طرح چه شرایطی دارد؟ آیا همه مردم با هر میزان سرمایه می توانند در این طرح شرکت کنند یا مثل طرح های عمرانی دیگر فقط افراد خاص و در آخر دلالان از آن بهره مند می شوند؟ چقدر سرمایه نیاز دارد؟ مردم در قبال این مشارکت چه چیزی به دست می آورند؟ سود حاصل از این سرمایه گذاری چه مقدار است و توسط چه نهاد و سازمانی به مردم پرداخت می شود؟ آیا قراردادی بین این نهاد و مردم منعقد خواهد شد یا مانند طرح نهضت ملی مسکن مردم را بدون قرارداد رها خواهند کرد؟ مشارکت کنندگان با متقاضیان چه تفاوتی دارند؟ پس تکلیف پروژه های نهضت ملی مسکن که قرار است با آورده متقاضی، وام مسکن و زمین رایگان ساخته شود، چه می شود؟ آیا مشارکت کنندگان صاحب خانه خواهند شد؟

برای روشن شدن به برخی سوالات فوق، گفتگوی رکنا با محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن را بخوانید:

هزینه طرح جدید ساخت مسکن وزارت راه از جیب مردم/ طرحی مبهم و تاریک!

محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در پاسخ به سوال رکنا که چه زمانی این سامانه راه اندازی می شود، گفت: ان شاالله در ماه های آتی خبرهای تکمیلی در این خصوص اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه مردم می توانند در این طرح شرکت کنند؟ گفت: همه مردم و همه کسانی که پس انداز یا منابعی در اختیار دارند که قصد سرمایه گذاری در حوزه ساخت مسکن را دارند و قصد بهره مندی از سود حاصل از این سرمایه گذاری دارند، می توانند در این پروژه ثبت نام کنند.

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در پاسخ به این سوال که سازوکار این طرح چگونه است و سود سرمایه گذار توسط چه سازمان یا نهادی به مردم پرداخت می شود؟ گفت: مردم در ساخت یک ساختمان سرمایه گذاری می کنند و ساختمان پس از تکمیل به قیمتی بالاتر فروخته می شود و مطابق ارزشی که پیدا می کند و طبق تعیین مابه التفاوت آن، سود به مردم پرداخت می شود.

وی در پاسخ به این سوال که این طرح چه ارتباطی با پروژه های طرح نهضت ملی مسکن دارد؟ گفت: این طرح ارتباطی به پروژه های طرح نهضت ملی مسکن که با نرخ یارانه ای برای متقاضیان خاص ساخته می شود، ندارد و قیمت آن براساس قیمتی که در بازار یک ساختمان خرید و فروش می شود، تعیین می شود.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که بالاخره این سامانه و طرح مربوط به پروژه های نهضت ملی مسکن هست یا خیر؟ و تکلیف متقاضیان و صاحبان پروژه های طرح نهضت ملی مسکن که ثبت نام کرده و هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته اند، چه می شود؟ گفت: توضیح دارد و ان شاالله به زودی در این خصوص اطلاعات تکمیلی منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این طرح سرمایه گذاران صاحب خانه می شوند؟ گفت: اگر سرمایه مردم به قیمت یک واحد مسکونی مطابق بازار باشد، می توانند صاحب خانه شوند. اگر سرمایه آنها کمتر از قیمت یک واحد مسکونی باشد، می توانند به همان اندازه سهمی در خانه داشته باشند و صاحب سرمایه و صاحب خانه شوند. حتی ممکن است چند نفر در ساخت یک خانه باهم شریک شوند و هر کسی به میزان منابع سرمایه گذاری که در اختیار دارد در این طرح سهیم شود.

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در پاسخ به این سوال که این طرح چه هدفی دارد و قرار است چه مشکلی را حل کند؟ گفت: این طرح تلاش دارد که از افرادی که منابع کمی در اختیار دارند اما می خواهند در حوزه مسکن سرمایه گذاری کنند، مشارکت بگیرد و همچنان کسانی که می خواهند به مرور صاحب مسکن شوند، می توانند در این طرح شرکت کنند و کمک کنیم که صاحب خانه شوند.

به گزارش رکنا، در حالی هر بار اظهارنظرهای جدید، کلی و بعضا غیرشفاف و حتی غیرکارشناسی و غیرعلمی از سوی مسئولین درخصوص ساخت مسکن در کشور منتشر می شود که پس از حدود سه سال از آغاز دولت ابراهیم رئیسی، هنوز نه از ساخت 4 میلیون واحد مسکن خبری است و نه از ساخت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن جزئیات دقیقی در دست است و اغلب پروژه هایی که تکمیل و تحویل می شوند، ادامه پروژه های نیمه تکمیل مسکن مهر است. طبق گفته متقاضیان پروژه های طرح نهضت ملی مسکن که در رکنا به تفصیل به برخی از آنها پرداخته شده است، هنوز پس از ثبت نام و اخذ آورده های متقاضیان اطلاعی از مراحل ساخت واحدها در دست نیست. هنوز متراژ، زمان تحویل و قیمت تمام شده واحدها مشخص نیست و هیچ قراردادی هم وجود ندارد. طرحی که قرار بود طی 2 سال با متری 2 میلیون و 700 هزار تومان ساخته شود، بعد از گذشت 4 سال به حدود 6 برابر رسیده است و طبق گفته مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، قیمت تمام شده واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تابعی از تورم شده است. در این شرایط انتشار برخی اخبار مبهم و با کلی گویی هایی که هنوز خود از آن اطلاعی ندارند و قرار است چند ماه آینده جزئیاتی از آن منتشر شود، کدام گره قرار است از مشکل مسکن کشور و خصوصا متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن حل شود؟! آن هم در شرایطی که طبق گفته کارشناسان اگر دولت تمام تلاش خود را انجام دهد تا وعده ساخت 4 میلیون مسکن را محقق کند، در نهایت می تواند کمتر از یک میلیون مسکن تا پایان این دولت تولید و عرضه کند.

*گزارشات رکنا از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن را در زیر مشاهده کنید:

*اینجا قبرستان نیست مسکن ملی هشتگرد است / بیش از 2 هزار خانوار سرگردانند! + فیلم و عکس های تاسفبار

*عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در پروژه های مسکن ملی هشتگرد / پس از 2 سال فقط یک گودال؟! + تصاویر

*پروژه مسکن ملی نصیرشهر فقط یک نام روی دیوار! / عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در پروژه های مسکن ملی

*پروژه مسکن ملی پردیس گرانتر از واحدهای آماده تمام می شود / پول صاف کردن تپه ها را هم مردم باید بپردازند!

*زندگی متقاضیان مسکن ملی در حال فروپاشی است / به داد متقاضیان مسکن ملی شهرستان دماوند برسید!

*ظلم مسکن ملی رباط کریم به متقاضیان / پیمانکاران با زندگی مردم بازی می کنند

*طرح نهضت ملی مسکن کازرون پس از 2 سال فقط یک زمین و دیگر هیچ! / شهرداری کازرون بیشترین همکاری را داشته است

*پروژه مسکن ملی واوان اسلامشهر با 40 درصد پیشرفت دهه فجر افتتاح می شود؟

*متقاضیان مسکن ملی پاکدشت پورشه سوار نیستند!+ عکس و فیلم

وضعیت پروژه 600 واحدی مسکن ملی واوان اسلامشهر پس از 4 سال اسفبار است


هزینه طرح جدید ساخت مسکن وزارت راه از جیب مردم/ طرحی مبهم و تاریک!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان