دلار در روز چهارشنبه، ثابت ماند


دلار در روز چهارشنبه، ثابت ماند

در حالی که شاخص دلار پس از افزایش قوی در هفته‌ی گذشته، نزدیک به بالاترین سطح خود از اوایل نوامبر بود، سایر ارزهای آسیایی محدوده‌ای محدود قرار داشتند.

دلار در روز چهارشنبه، ثابت ماند

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از اینوستینگ، دلار در روز چهارشنبه، نزدیک به بالاترین حد خود در پنج ماه گذشته ثابت ماند. در همین راستا، شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار نیز پس از افزایش قوی در هفته‌ی گذشته، نزدیک به بالاترین سطح خود از اوایل نوامبر تاکنون ثابت ماندند.

در پی اظهارات پاول در روز سه‌شنبه که نشانه‌های اخیر تورم را دلیلی ناکافی برای اطمینان فدرال رزرو در مورد آغاز به کاهش نرخ بهره برشمرد، معامله‌گران نسبت به دلار تعصب نشان دادند. در واقع، گفته‌های پاول، معامله‌گران را بر آن داشت تا از انتظارات خود برای کاهش نرخ بهره در ژوئن بکاهند.

براساس گزارش ابزار نظارت بر نرخ گروه CME فدرال، در حال حاضر احتمال ثابت نگه داشتن نرخ بهره توسط بانک مرکزی، 79.2 درصد است. همچنین مطابق با این ابزار، معامله‌گران احتمال اندکی را برای افزایش 25 واحدی نرخ در نظر می‌گیرند.

در روزهای آینده، مقامات بیشتری از فدرال رزرو قرار است صحبت کنند و احتمالاً در مقام تکرار سخنان پاول برمی‌آیند، البته بانک مرکزی تا حد زیادی بر این باور است که هر گونه کاهش نرخ بهره مستلزم بررسی روند کنترل تورم خواهد بود.

گذشته از این، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و افزایش تقاضا برای پناهگاه امن، عمدتاً معامله‌گران را مجاب می‌کند تا نسبت به دلار، گرایش بیشتری داشته باشند.

اما اکثر ارزهای آسیایی در روز چهارشنبه، در محدوده‌ی محدودی قرار داشتند و این در حالی بود که انتشار داده‌های قوی اقتصادی ایالات متحده و هشدارهای فدرال رزرو، معامله‌گران را به سمت تصورات پیرامون کاهش زودهنگام نرخ بهره سوق داد.

گفتنی است آمارهای داغ‌تر از حد انتظار در مورد تورم و خرده‌فروشی ایالات متحده، که حکایت از ثبات تورم در ماه‌های اخیر داشت، باعث شد که اکثر ارزهای منطقه‌ای در جلسات اخیر، زیان‌های شدیدی را تجربه کنند و این همان سناریویی است که به فدرال رزرو انگیزه‌ی کمی برای شروع کاهش نرخ بهره می‌دهد.

البته جروم پاول با بیاناتش در روز چهارشنبه این دیدگاه را تقویت کرد که به نوبه‌ی‌ خود، نه‌تنها زیربنای بازده دلار و خزانه‌داری شد، بلکه بازارهای آسیایی را نیز تحت فشار قرار داد.

پیرامون جفت‌ارزها چه گذشت؟

در میان ارزهای آسیایی، تضعیف ین ژاپن در روز چهارشنبه ادامه داشت و جفت دلار/ین (USD/JPY) بسیار بالاتر از سطح 154، و در واقع در بالاترین سطح 34 سال گذشته باقی ماند.

داده‌های اقتصادی ژاپن حاکی از آن است که صادرات در ماه مارس، تحت تأثیر ضعف ین، بیشتر از حد انتظار رشد کرده است.

به علاوه، با توجه به اینکه چندین مقام در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که از هیچ اقدامی برای جلوگیری از ضعف بیشتر ین کوتاهی نمی‌کنند، کاهش مستمر ین باعث شد تا معامله‌گران در انتظار اقدامات احتمالی مداخله‌ای توسط دولت ژاپن باشند.

و اما سایر ارزهای آسیایی یا با کاهش همراه بودند و یا بهبودی ملایمی را از زیان‌های قبلی تجربه کردند. از بین آنها می‌توان به جفت دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) اشاره کرد که پس از سقوط به پایین‌ترین سطح پنج ماهه در جلسه‌ی قبل، 0.3 درصد افزایش یافت.

جفت دلار آمریکا/وون کره جنوبی (USD/KRW) نیز پس از رالی به بالاترین سطح پنج ماهه در روز سه‌شنبه، 0.3 درصد کاهش یافت.

در سنگاپور، در حالی که داده‌ها حکایت از کاهش 20 درصدی صادرات غیرنفتی کلیدی این ایالت جزیره‌ای در ماه مارس داشت، جفت دلار آمریکا/دلار سنگاپور (USD/SGD) 0.1 درصد کاهش یافت.

و در نهایت، در سرزمین اژدها، در حالی که بانک خلق چین، ثابت نگه‌داشتن نقطه میانی خود را در دستور کار قرار داد، بازارها داده‌های اقتصادی متفاوتی را از روز سه‌شنبه هضم کردند و از این رو، جفت دلار/یوان (USD/CNY) ثابت بود.

منبع خبر: شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی