کاهش 50 درصدی معاملات لوب‏‏‌کات سبک


کاهش 50 درصدی معاملات لوب‏‏‌کات سبک

دنیای اقتصاد : جهش قیمت جهانی نفت کوره سولفور بالا تحت‌تاثیر تنش در منطقه موجب شد تا قیمت لوب‏‏‌کات سبک در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران با رشد ۱.۸درصدی همراه شود. از این رو مشتریان این محصول از خرید امتناع کرده و به امید کاهش قیمت‌ها نشسته‏‏‌اند.

کاهش 50 درصدی معاملات لوب‏‏‌کات سبک

افزایش تنش در منطقه طی روزهای گذشته، بازار جهانی نفت و فرآورده‌‌‌های نفتی را صعودی کرده بود. از این‌رو تالار پتروشیمی بورس‌کالای ایران نیز تحت‌تاثیر این موضوع با افزایش قیمت معاملات و کاهش قابل‌توجه میزان عرضه و معاملات همراه شد.

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی بورس‌کالای ایران در آخرین هفته فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در این بازار در مدت مورد بررسی ۱۲‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک عرضه شد که این میزان با تقاضای ۶‌هزار تنی مواجه شد و در نهایت همه حجم مورد تقاضا مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر فقط ۵۰‌درصد لوب‌‌‌کات‌‌‌های عرضه‌شده به فروش رسید. این در حالی است که در هفته چهارم فروردین‌ماه در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ این ماه حدود ۱۸‌هزار تن از این محصول عرضه شد که با استقبال ۱۲‌هزار تنی مواجه شد و همه ۱۲‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک مورد دادوستد قرار گرفت. مقایسه آمار و ارقام معاملات دو هفته متوالی تالار فرآورده‌‌‌های نفتی نشان می‌دهد که حجم تقاضا و معاملات ۵۰‌درصد کاهش داشته است. همچنین بررسی معاملات هفته جاری نشان می‌دهد که در مدت مورد بررسی لوب‌‌‌کات سبک با میانگین قیمت پایه ۲۱‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شده که در نهایت معاملات با قیمت میانگین موزون ۲۱‌هزار و ۳۸۵‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. مقایسه قیمت‌های هفته جاری با هفته گذشته نشان می‌دهد که قیمت معاملات با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی حدود ۱.۸‌درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

بررسی بازار فیزیکی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در هفته چهارم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک براساس نوسان نرخ ارز رسمی کشور و بهای این محصول در بازار جهانی تعیین می‌شود. اما بررسی بازار فیزیکی این محصول طی ماه‌‌‌های مختلف سال گذشته گویای آرامش نسبی این تالار بوده، چراکه این بازار از انتظارات تورمی به دور بود.

قیمت پایه فروش لوب‌‌‌کات سبک در سال ۱۴۰۱ براساس نرخ ارز نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومان بود و در نیمه سال ۱۴۰۲ نرخ ارز حواله‌‌‌ای در بازار مبادله به ۳۹‌هزار و ۵۰۰تومان رسیده است. از این رو نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصول رشد ۳۸درصدی داشته و این روند افزایشی بر قیمت لوب‌‌‌کات سبک تاثیر مستقیم گذاشته است. از طرفی قیمت عرضه لوب‌‌‌کات براساس بهای HSFO۱۸۰ (نفت کوره سولفور بالا) خلیج‌فارس و نرخ ارز نیمایی (نرخ حواله ارز در بازار مبادله) تعیین می‌شود. بنابراین پیش‌بینی هرگونه تغییر یکباره در نرخ ارز نیمایی یا بهای نفت‌کوره سولفور بالا می‌‌‌تواند به معاملات این محصول جهت‌‌‌ بدهد. قیمت پایه لوب‌‌‌کات (ماده اولیه تولید روغن پایه) در بورس‌کالای ایران براساس میانگین جهانی نرخ فروش دو هفته قبل HSFO (نفت کوره سولفور بالا) محاسبه می‌شود. از این رو بررسی قیمت نفت کوره سولفور بالا نشان می‌دهد که بهای آن که از ۲۰ماه مارس در ثبات نسبی و در کانال ۷۰دلار به ازای هر بشکه بود از روز دوم آوریل قیمت این محصول به یک‌باره روند افزایشی را در پیش گرفت، به طوری که در روز ۵آوریل قیمت آن به ۷۴دلار و ۲۰سنت به ازای هر بشکه رسید و بعد از آن مسیر قیمتی نفت کوره سولفور بالا در روند نزولی قرار گرفت و بعد از آن تحت‌تاثیر تشدید تنش‌‌‌ در مناطق دارای ذخایر نفتی مجددا مسیر صعودی را در پیش گرفت، به طوری که در روز ۱۵آوریل قیمت آن به ۷۳دلار به ازای هر بشکه رسید و در ادامه تاثیر آن بر قیمت‌گذاری محصولات داخلی همچون لوب‌‌‌کات سبک قابل مشاهده است. از این‌رو افزایش قیمت این محصول در تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران تحت‌تاثیر اوج‌‌‌گیری تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک منطقه است و آرامش نسبی حاکم بر منطقه و عقب‌‌‌نشینی قیمت‌های جهانی طی روزهای آینده این تصور را می‌دهد که کاهش قیمت و افزایش عرضه‌‌‌ها در تالار فرآورده‌‌‌های نفتی طی روزهای آینده اتفاق بیفتد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان