وقتی گیمرها از هوش مصنوعی بهتر عمل می‌کنند


وقتی گیمرها از هوش مصنوعی بهتر عمل می‌کنند

بازیکنان یک بازی ویدیویی به نام «Borderlands ۳» پازل پیچیده‌ای از باکتری‌های روده ایجاد کرده‌اند که حتی الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی نیز نتوانسته‌اند آن را انجام دهند.

مطالعه جدیدی که به تازگی در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است، نشان داده که گیمرها می‌توانند تحقیقات علمی را به میزان قابل توجهی پیشرفت دهند.

به نقل از آی‌ای، اخیراً ۴.۵ میلیون گیمر در سراسر جهان یک بازی کوچک را با عنوان Borderlands ۳ انجام دادند که به ترسیم تاریخچه تکاملی باکتری‌های موجود در روده انسان کمک کرد.

این کار می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا یک شجره‌نامه بهتر از باکتری‌هایی که در روده ما زندگی می‌کنند، ترسیم کنند، باکتری‌هایی که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن ما دارند.

این پژوهش همچنین این پتانسیل را دارد که بینش جدیدی در مورد اینکه چگونه رژیم غذایی، داروها و انتخاب‌های سبک زندگی ما بر جوامع میکروبی ما تأثیر می‌گذارند، به دست آورد.

ردیابی بازی‌ها با نتایج شگفت انگیز

در این پروژه پیشگامانه از گیمرها خواسته شد تا یک بازی کوچک را بازی کنند. این بازی کوچک مانند یک پازل به نظر می‌رسید که در آن بازیکنان باید کاشی‌هایی را که نشان دهنده توالی دی‌ان‌ای میکروبی بودند با هم تطبیق می‌دادند.

شایان ذکر است که دانشمندان از نتایج این مطالعه تعجب کردند، چرا که این گیمرهای حرفه‌ای در تشخیص الگوها و اتصالات بین باکتری‌ها حتی از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی نیز بسیار بهتر عمل کردند.

جروم والدیسپول، دانشیار دانشکده علوم رایانه دانشگاه مک‌گیل گفت: ما نمی‌دانستیم که آیا بازیکنان یک بازی محبوب مانند Borderlands ۳ به این کار علاقه‌مند خواهند بود یا اینکه آیا نتایج به اندازه کافی خوب از آب درخواهد آمد تا آنچه را که قبلاً در مورد تکامل میکروبی شناخته شده بود، بهبود بخشد.

وقتی گیمرها از هوش مصنوعی بهتر عمل می‌کنند

وی با تمجید از کار گیمرها افزود: بازیکنان Borderlands Science در یک نصف روز، پنج برابر بیشتر از تلاش قبلی ما در یک دوره ۱۰ ساله داده‌های مربوط به توالی‌های دی‌ان‌ای میکروبی را جمع‌آوری کردند.

این کار در نهایت به دانشمندان در ردیابی روابط بین بیش از یک میلیون گونه مختلف میکروب در روده انسان کمک کرد.

یک تلاش مشترک

این پروژه به صورت مشترک توسط پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل، شرکت سرگرمی جیرباکس، موسسه MMOS و دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو انجام شد.

آتیلا زانتنر مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران MMOS که اولین بار ایده ادغام تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای را در یک بازی ویدیویی تجاری مطرح کرد، گفت: از آنجایی که تقریبا نیمی از جمعیت جهان بازی‌های ویدیویی را بازی می‌کنند، بسیار مهم است که راه‌های خلاقانه جدیدی برای ارزش آفرینی از این همه زمان و قدرت مغزی که صرف بازی می‌کنیم، پیدا کنیم.

رندی پیچفورد بنیان‌گذار و مدیرعامل جیرباکس غرورمندانه اظهار داشت: توسعه دهندگان جیرباکس مشتاق بودند میلیون‌ها بازیکن Borderlands را در سراسر جهان با ایجاد یک تجربه جذاب درون بازی درگیر کنند تا نشان دهند که ذهن‌های باهوشی که Borderlands را بازی می‌کنند چقدر توانایی دارند که به تولید داده‌های علمی ملموس، مفید و ارزشمند در سطحی که با فناوری و رسانه‌های غیرتعاملی قابل دسترسی نیست، منجر شد.

مزایایی برای آینده

بدن انسان یک اکوسیستم بسیار پیچیده است که تریلیون‌ها میکروب را در خود جای داده است. بنابراین درک صحیح از این جوامع میکروبی در حفظ سلامت انسان بسیار مهم است.

در حالی که ما در مراحل اولیه درک دنیای میکروب‌ها هستیم، پروژه‌هایی مانند Borderlands Science می‌توانند نحوه درک و رویکرد ما از سلامت را متحول کنند.

وقتی گیمرها از هوش مصنوعی بهتر عمل می‌کنند

راب نایت از دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو در مورد مزایای این مطالعه گفت: اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق پروژه Borderlands Science می‌تواند برای ارتباط انواع خاصی از میکروب‌ها با آنچه می‌خوریم، نحوه پیری و بسیاری از بیماری‌ها استفاده شود.

علاوه بر این، این پروژه گواهی بر قدرت علم شهروندی و پتانسیل نوآورانه بازی‌های ویدیویی است. همچنین می‌تواند به بهبود الگوریتم‌های هوش مصنوعی که می‌توانند برای تجزیه و تحلیل توالی‌های دی‌ان‌ای در آینده استفاده شوند، کمک کند.

دنیل مک‌دونالد، مدیر علمی ابتکار میکروستا(Microsetta Initiative) نیز اظهار داشت: بازی Borderlands Science فرصتی باورنکردنی برای تعامل با شهرونددانشمندان در مورد یک مشکل جدید و مهم ایجاد کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا کوچولو را دیده اید؟ / هلیکوپتر امداد برای پیدا شدن دختر گمشده به پرواز در آمد + فی...