گفتمان بر سر حجاب فراموش شد!/ این نوع رفتارها جفا به فرمایش رهبری است/دستگاه های فرهنگی فقط بودجه بگیرند اما کار فرهنگی نمی کنند


گفتمان بر سر حجاب فراموش شد!/ این نوع رفتارها جفا به فرمایش رهبری است/دستگاه های فرهنگی فقط بودجه بگیرند اما کار فرهنگی نمی کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حسین حاتمی، دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در واکنش به حضور دوباره پلیس امنیت اخلاقی در بستر شهر در گفت و گو با رکنا گفت: در کارهای فرهنگی، همیشه...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حسین حاتمی، دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در واکنش به حضور دوباره پلیس امنیت اخلاقی در بستر شهر در گفت و گو با رکنا گفت: در کارهای فرهنگی، همیشه تاکیدم بر انجام اقدامات ایجابی است، منتها دستگاه متولی این امر در کشور به شکل ایجابی یا وجود ندارد یا پای کار نمی آید و ماموریتش را به نحو احسن انجام نمی دهد.

وقتی در سال 1401 فضای آرام شد، بحث گفتمان بر حجاب به فراموشی سپرده شد

این نماینده مجلس در ادامه افزود: اتفاقات سال 1401 و تنش هایی که ایجاد شد، هزینه های زیادی برای کشور به وجود آورد. آن زمان، موضوعی که در صدا و سیما و محافل و مجالس مورد تاکید قرار گرفت، ایجاد یک فضای گفتمان با جوانان در خصوص موضوعات اجتماعی بود. این گفت و شنودها از شکاف نسل ها حکایت می کرد. با این وجود وقتی کمی فضای جامعه آرام شد بحث گفتمان بر سر حجاب به فراموشی سپرده شد . حجاب هم آن روزها موضوع داغ محافل بود و نقدهای علمی و گفت و شنودهای فرهنگی در فضای نخبگانی، دانشگاه ها، حوزه های علمیه، نهادهای فرهنگی و... به وجود آمد که متاسفانه بعد از سپری شدن آن زمان، این مورد هم فراموش شد.

این کارها در حق فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص صیانت از منزلت اجتماعی زنان جفاست

وی در ادامه با اشاره به اینکه می بایست موضوعات فرهنگی را به شکل علمی و جوان پسند امروزی مطرح کرد، گفت: با این وجود آن چیزی که به ذهن می رسد و معمولا در دستور کار قرار می گیرد، روش های سلبی است و پای پلیس و محدودیت های اینچنینی به ذهن ها خطور می کند و البته در فضای میدانی هم اتفاق می افتد. این کارها در حق فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص صیانت از عفت عمومی و ارتقا منزلت اجتماعی زنان جفاست. این اقدامات با ذات گفتمان مقام معظم رهبری در تناقض است و معمولا هم نتیجه بخش نیست.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: این به آن معنا نیست که اقدامات سلبی به کلی حذف شوند؛ ولی برای پاسداشت هنجارهای جامعه، تلفیقی از اقدامات ایجابی و سلبی باید در دستور کار قرار گیرد. اساسا نمی شود عده ای، هنجارها و ارزش های جامعه را تضییع کنند. کسانی که ارزش های اجتماعی و دینی را رعایت نمی کنند می بایست به شکلی مورد سوال قرار گیرند ولی عمده این حرکت اجتماعی می بایست در قالب رفتارهای ایجابی، آموزشی و فرهنگی باشد.

دستگاه های فرهنگی در مسائلی همچون حجاب پا پیش نمی گذارند و پاسخگو نیستند ولی در زمان تقسیم اعتبارات و بودجه رویت می شوند!

حسین حاتمی همچنین تاکید کرد: دستگاه های فرهنگی در این قبیل مسائل پا پیش نمی گذارند؛ ولی وقتی بحث تقسیم اعتبارات باشد، نهادهای فرهنگی پر تعدادی پیدا می شوند و از هر دری به مجلس وارد می شوند تا بخشی از اعتبارات را برای ارتقا فرهنگ عمومی و یا عناوین مختلف دریافت کنند؛ اما وقتی پای کار باشد و نیازی برای پاسخگویی پیش بیاید، معمولا همه سعی می کنند دیگری را به عنوان کانون اصلی قلمداد کنند و خودشان شانه خالی می کنند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: نزدیک به 20 ساختار با کارکرد فرهنگی در این مباحث وجود دارد، منتها فقط در زمان بودجه گرفتن! هیچ وقت هیچ کس نمی آید بگوید این کارکرد معیوب جامعه، ناشی از عملکرد ضعیف مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی ، معاونت اجتماعی شهرداری ها، نهاد فرهنگی بسیج ، حوزه علمیه یا تشکل های مردم نهاد است! این دستگاه ها در زمان دریافت اعتبارات و بودجه پایشان به مجلس باز می شود ولی بعد از آن دیگر رویت نمی شوند!


گفتمان بر سر حجاب فراموش شد!/ این نوع رفتارها جفا به فرمایش رهبری است/دستگاه های فرهنگی فقط بودجه بگیرند اما کار فرهنگی نمی کنند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی