پزشکیان: واگذاری ستاد احیای دریاچه ارومیه به استانداری، تقلیل امر ملی است


پزشکیان: واگذاری ستاد احیای دریاچه ارومیه به استانداری، تقلیل امر ملی است

نماینده مردم تبریز در مجلس با تاکید بر اینکه راه تداوم حیات دریاچه ارومیه تنها بارش نیست و اقدام علمی و عملی فراوانی می‌طلبد، عنوان کرد: در دولت سیزدهم، ریاست ستاد احیای دریاچه -بعد از یک سال که معلق مانده بود- به استانداری ارومیه واگذار شد؛ یعنی تصمیم‌گیری برای موضوع مهم دریاچه ارومیه از سطح کشوری به یک استان محدود شد، درحالی‌که که در موضوع دریاچه ارومیه یک منطقه آبریز مطرح است نه یک استان.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت دریاچه ارومیه و امکان احیای مجدد آن پس از بارش‌های اخیر و افزایش 50 سانتیمتری سطح تراز آن از ابتدای سال آبی جاری، تاکنون، عنوان کرد: راه تداوم حیات دریاچه ارومیه تنها بارش نیست و اقدامات علمی، کارشناسی و عملی لازم دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در دولت قبل یک ستاد احیا برای دریاچه ارومیه تشکیل شد که رئیس آن، معاون رئیس جمهور و گروه نظارت آن جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف، بعلاوه کارشناسان برجسته این حوزه بودند که با بیش از 500 استاد و کارشناسان داخلی و خارجی مشورت و جمع‌بندی کرده بودند و به 27 راه‌حل رسیده بودند

پزشکیان ادامه داد: قرار بود حاکمیت این راه‌حل‌ها را پیاده کند و ادامه دهد تا دریاچه احیا شود، اما متاسفانه با تغییر دولت و در دولت سیزدهم، ریاست ستاد احیای دریاچه -بعد از یک سال که معلق مانده بود- به استانداری ارومیه واگذار شد؛ یعنی تصمیم‌گیری برای موضوع مهم دریاچه ارومیه از سطح کشوری به یک استان محدود شد، درحالی‌که که در موضوع دریاچه ارومیه یک منطقه آبریز مطرح است نه یک استان و ممکن است استاندار تبریز یا کردستان و مسئولان مربوطه دیگر استان‌ها، حرف استاندار ارومیه را نپذیرند.

وی تصریح کرد: درواقع در دوره قبل مسئولیت ستاد احیای دریاچه ارومیه با سطوح بالای دولت و شخص رئیس‌جمهور ارتباط داشت، اما در این دوره شاید اصلاً به استاندار ارومیه وقت داده نشود که درمورد موضوع با رئیس جمهور صحبت کند. درواقع استاندار اگر بخواهد هم خیلی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ چرا که 100 تا کار دارد که یکی از آن‌ها دریاچه ارومیه است درحالی که دریاچه ارومیه یک مسئله ملی و منطقه‌ای است و با حرف نمی‌توان مشکل آن را حل کرد. با این احوالات من عزم و اراده برای حل مسئله نمی‌بینم.

نماینده مردم تبریز با اشاره به تغییر گروه نظارت ستاد دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم، اضافه کرد: گروه نظارت هم از کارشناسان دانشگاه صنعتی شریف، به تعدادی کارشناس در استانداری آذربایجان غربی رسیده است؛ در نتیجه نه آنچنان که باید نظارت داشتند، نه آن برنامه‌های تدوین شده را اجرا کردند؛ فقط مقدار کمی برنامه انجام شده و مقداری هم باران آمده است که با این هم نمی‌توان دریاچه را احیا کرد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه راه‌حل نجات دریاچه ارومیه، راه‌حل علمی است و اجرای آن انسان‌های دانا، کاردان و انگیزه‌دار می‌خواهد نه کسی که یکی از صدتا کار آن، دریاچه ارومیه است؛ گفت: اگر دولت واقعاً می‌خواهد مشکل دریاچه ارومیه راحل کند باید حرف کارشناسان را گوش کند، براساس آن عمل کند و مصمم باشد که خلاف آن عمل نشود؛ که متاسفانه در حال حاضر خلاف ان خیلی کارها می‌شود.

وی با اشاره به رهاسازی برخی صدهای حوزه آبریز دریاچه به عنوان قسمتی از27 برنامه کارشناسی شده در دولت قبل که تا حدی اجرایی شده است، اضافه کرد: درست است کارهای کمی انجام شده اما پاسخگو نیست. علاوه بر رهاسازی سدها باید نوع و میزان کشت تغییر می‌کرد، شیوه‌های آبیاری اصلاح می‌شد، انتقال آب صورت می‌گرفت، بهره‌وری را بهتر می‌کردند و چاه‌های مجاز و غیرمجاز منطقه را مدیریت می‌کردند که همه این‌ها مغفول مانده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مثال یکی از این 27 برنامه ایجاد اشتغال جدید برای آن دسته از کشاورزانی بود که ممکن بود در جریان اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه مجبور به تغییر شغل‌ و دچار مشکل شوند، که متاسفانه در دوره جدید مجموعه این کارها را رها کردند.

منبع : خانه ملت
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا کوچولو را دیده اید؟ / هلیکوپتر امداد برای پیدا شدن دختر گمشده به پرواز در آمد + فی...