اسرائیلی ها چه آسیب هایی دیدند که به دنبال تلافی حمله ایران هستند؟


اسرائیلی ها چه آسیب هایی دیدند که به دنبال تلافی حمله ایران هستند؟

این روزها بحث انتقام ایران از بابت حمله به کنسولگری اش در دمشق نقل محافل خبری و دیپلماتیک بین المللی می باشد.

اسرائیل ادعا کرده که 99% موشک ها و پهباد هایی که ایرانی ها برای حمله استفاده کردند نابود کرده و هیچ آسیبی به اسرائیل نرسیده.
آمریکایی ها و غربی ها هم این حرف اسرائیل را ملاک خود قرار داده اند.
طبق گزارش ها ایران چیزی حدود 350 پهباد و موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرده که اگر حرف اسرائیلی ها صحت داشته باشد یعنی 3.5 موشک و پهباد به اسرائیل رسیده اند، در حالی که طبق گفته های بعدی خودشان چیزی حدود 7 تا 8 موشک فقط به پایگاه نیواتیم اصابت کرده، 7 تا 8 موشک هم به پایگاه رامون.
البته امروز یکی از رسانه های اسرائیلی ادعاهای 99% را تکذیب کرد و ادعا کرد که 85% بوده.
چند روز هم که بگذرد کم کم به سمت همان که ایران گفته بود، یعنی 55% همه موشک ها و پهبادها عبور کرده می رسند.
فیلم هایی که توسط رسانه های مردمی و حتی برخی رسانه های اسرائیل منتشر شده نشان می دهد موشک ها و پهباد های بیشتری هم به اسرائیل اصابت کرده هم وارد حریم هوایی اسرائیل شده اند.
در ابتدای حمله برخی رسانه های اسرائیل خبر از مجروح شدن حدود 40 اسرائیلی در حین فرار دادند و بعد اسرائیلی ها ادعا کردند که هیچ اسرائیلی ای آسیب ندیده و فقط یک دختر بچه عرب بادیه نشین چوپان زخم های سطحی داشته.
اگر به سوابق نگاه کنیم می بینیم سال 1991 میلادی صدام حسین بلا فاصله پس از حمله به کویت برای مدت ده روز، روزانه سه چهار موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرد تا اذهان بین المللی را به سمت اسرائیل منحرف کند و در آن زمان هم اسرائیلی ها ادعا کردند که همه موشک ها را ردیابی کردند (100% و حتی یک نفر هم در اسرائیل آسیب ندیده).
دو سال پیش بود که برخی اسناد در آمریکا از طبقه بندی خارج شدند و مشخص شد که طبق گزارش مجامع امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در آن زمان حد اقل 14 اسرائیلی کشته و حدود 200 نفر زخمی شدند واکثر موشک ها به اهدافی درون اسرائیل اصابت کردند و خسارت های فراوانی به بار آوردند.
به هر حال به نظر می رسد حدود 25 سال تا 30 سال دیگر باید صبر کنیم که گزارش های مجامع امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و انگلیس از حالت طبقه بندی خارج شود و معلوم شود موشک های ایرانی چه خساراتی را به اسرائیلی ها زده اند اما برخی گزارش ها مدعی می باشند که آن چهل نفری که در ابتدا اسرائیلی ها ادعا کردند در حین فرار از حمله پایشان پیچ خورد زمین خوردند یا به هم خوردند و زخمی شدند همان سربازان اسرائیلی هستند که آسیب دیدند و برخی کشته و برخی دیگر مجروح شده اند.
همچنین برخی گزارش ها مبنی بر آن است که حدود 5 هواپیمای اف 35 اسرائیلی که درون فرودگاه در حال تغییر قطعات یدکی و یا تعمیر بودند نیز منهدم شده اند.
واکنش و غضب مقامات اسرائیلی از حمله هم ثابت می کند که همچین که اظهار می دارند خیلی هم این حمله ها بی تلفات نبوده.
حد اقل اش این است که طبق گزارش های اسرائیلی، اسرائیل به تنهایی چیزی حدود 5 ملیارد شیکل یعنی حدود 1.5 ملیارد دلار مجبور شده در این شرایط بحرانی اقتصادی اش خرج کند و آمریکا و انگلیس هم چیزی حدود 1.3 ملیارد دلار خرج کرده اند تا با حمله ها مقابله کنند.
این در حالی است که ایران نهایتا برای این حمله چیزی حدود 5 ملیون دلار هزینه کرده.
مضاف بر همه اینها ضربه ای که ایرانی ها از نظر معنوی به اسرائیلی ها وارد کرده اند بیش از حد تصور سنگین بوده و اعتبار اسرائیل در منطقه و جهان از بین رفته.
آنهایی که در بطن مسایل نظامی و امنیتی همه امروزه در حال تحلیل شرایط می باشند و قطعا این عملیات ایران در آینده روی موازنه های زیادی تاثیر خواهد داشت.
اسرائیل تلاش زیادی انجام داده و می دهد تا بتواند قراردادهای امنیتی و نظامی با کشورهای مختلف ببندد و ادعا دارد که تسلیحات اسرائیلی بی نظیر است و تلاش دارد این تسلیحات را به قیمت های بسیار گزاف به کشورهای دیگر بفروشد.
همچنین اسرائیل تلاش داشته برخی کشورهای منطقه را متقاعد کند که اگر حمایت اسرائیل را داشته باشند در مقابل ایران در امان خواهند بود و اسرائیل میتواند به آنها کمک کند تا با ایران مقابله کنند.
حالا همه برای خرید تسلیحات نظامی و امنیتی اسرائیل دو دل شده اند.
تسلیحات اسرائیلی در حدی نبوده که از خود اسرائیل دفاع کند و اسرائیل محتاج آن بوده که کشورهای دیگر از آن حمایت کنند و زیر عبای شاه اردن پنهان شود.
همین ماجرا اعتبار اسرائیل در سطح جهانی را از بین برده و آسیب معنوی و اقتصادی ای که این ماجرا به اسرائیل می زند ده ها برابر بیشتر از آسیب فیزیکی ای است که ایران زده.
امروزه دیگر همه کشورهای جهان درباره خرید تسلیحات آمریکایی و انگلیسی و اسرائیلی مجبور هستند دو بار فکر کنند.
همچنین کشورهایی که امیدشان به حمایت اسرائیل برای شاخ و شانه کشیدن برای ایران بود حالا مجبور می باشند فکر کنند که اگر به یکباره ایران خشمگین شود و چنین حمله ای به آنها بکند چه می شود.
آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و اردن و... نیستند که از آنها حمایت کنند.
همچنین حالا که تابوی حمله به عمق اسرائیل شکسته شده از فردا هر کس از راه برسد می خواهد تو سر اسرائیل بزند و دیگر سنگ روی سنگ در اسرائیل بند نخواهد شد.
کما اینکه دیدیم که حزب الله لبنان روز گذشته سطح مقابله خود با اسرائیل را بالا برد و با حمله مستقیم ترکیبی به نیروهای اسرائیلی حدود 20 نفر از آنها را کشت و یا زخمی کرد.
در واقع به همین دلیل هم هست که بسیاری مقامات سیاسی اسرائیل اصرار دارند که باید به حمله ایران واکنش نشان دهند و اگر واقعا می توانستند جهان را قانع کنند که آسیبی ندیده اند قطعا به فکر حمله نمی افتادند.
آنچه هم که ماجرا را برای آنها بسیار پیچیده کرده این است که آنها خوب متوجه هستند که حمله ایران چندین نقشه در خود داشت و اینکه ایران 12 روز صبر کرد تا حمله انجام شود علاوه بر مسایل سیاسی مسایل دیگری را نیز در پس داشت و مهم ترین اش این بود که ایرانی ها خود را برای واکنش اسرائیل آماده می کردند.
در این عملیات ایرانی ها موفق شده اند تعداد بالایی پهباد های جاسوسی ارسال کنند که همه اسرائیل و مسیر پرواز موشک های ایرانی به اسرائیل را اسکن کرده اند.
برای اینکه اسرائیلی ها و متحدین شان با حمله ایران مقابله کنند آنها مجبور شده اند هر آنچه در چنته دارند رو کنند و آنها حالا متوجه شده اند که ایران برای آنها تله گذاشته بود.
در عمل آنها همه سامانه های دفاعی موجود خود را آشکار کردند و ایرانی ها همه آنها را رصد کرده اند.
بسیار ساده لوحانه است که تصور کنیم نیروهای مسلح ایران نمی دانستند که اگر پهباد هایشان شش هفت ساعت قبل از عملیات به پرواز در بیایند طرف مقابل فرصت خواهد داشت با آنها مقابله کند و غیر نظامی ها به پناهگاه بروند.
پس از چند روز از عملیات تازه کارشناسان نظامی همه درباره این استراتژی زیرکانه ایران حرف می زنند و می بینیم در رسانه های بین المللی صحبت از آن می کنند که چه قدر ایران هوشمندانه عمل کرد.
در واقع با پرتاب تعداد زیادی پهباد و موشکهای قدیمی خود ایران همه سامانه های دفاعی دشمن را درگیر کرد و توانست همه نقاط ثابت مراکز دفاعی دشمن را کشف کند، هدف ایران این نبود که این سامانه ها را منهدم کند وگرنه همه می دانند که پهباد های ایرانی توان حمله به این سامانه ها را دارند و می توانند اینها را منهدم کنند، هدف رصد همه نقاط کور برای عملیات بعدی بود.
طبق نظر کارشناسان نظامی پس از حدود سه ساعت همه سامانه های دفاعی میان ایران و اسرائیل کامل از کار افتاده بود و دیگر اینها هیچ سلاحی برای مقابله با موشک ها و پهباد های ایرانی نداشتند و ایرانی ها بسیار راحت اهداف خود را زدند.
حالا ایران یک بانک بسیار بروز و دقیق از همه سامانه های دفاعی دشمن و نهایت توانمندی دشمن در اختیار دارد و همچنین پهباد های ایرانی موفق شده اند که سرتاسر اسرائیل را تصویر برداری کنند تا نقاطی که حساس است را کشف کنند.
با توجه به ضربه ای که اسرائیل خورده امروزه اسرائیل به شدت دنبال ترمیم وجهه خود در جهان و منطقه می باشد اما در مقابل بسیاری متحدان اسرائیل باور دارند که هرگونه حمله اسرائیل به ایران یعنی افتادن در دام ایرانی ها به دلیل اینکه ایرانی ها الان همه سامانه های دفاعی را رصد کرده اند و همه نقاط ضعف اسرائیل و متحدین اش را کشف کرده اند در حالی که هنوز از تسلیحات برتر و یا نوین خود استفاده نکرده اند و اگر هم اسرائیل به ایران بخواهد حمله کند حالا ایران می تواند برای انتقام ضربه سنگین تری به اسرائیل بزند.
همچنین آنها مطمئن هستند که ایرانی ها برای دفاع از کشورشان غافلگیری های زیادی را آماده کرده اند و اینگونه نیست که اسرائیلی ها تصور کنند خیلی راحت می توانند بروند هر جایی را که می خواهند بزنند و برگردند.
ولی خوب به نظر می رسد آسیب آنقدر سنگین بوده که اسرائیلی ها نمی توانند ضربه را هضم کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه متن و پیام تبریک روز معلم فیزیک