هوش مصنوعی برای اولین بار در یک نبرد هوایی روبروی انسان قرار گرفت!


هوش مصنوعی برای اولین بار در یک نبرد هوایی روبروی انسان قرار گرفت!

سازمان دارپا در ایالات متحده اخیراً یک آزمایش جالب انجام داده که در آن برای اولین بار در محیط واقعی یک خلبان جنگنده در مقابل هوش مصنوعی قرار گرفته است. گرچه نتایج این نبرد هوایی منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد که AI پیروز این میدان بوده و اکنون...

سازمان دارپا در ایالات متحده اخیراً یک آزمایش جالب انجام داده که در آن برای اولین بار در محیط واقعی یک خلبان جنگنده در مقابل هوش مصنوعی قرار گرفته است. گرچه نتایج این نبرد هوایی منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد که AI پیروز این میدان بوده و اکنون مقامات آمریکایی به دنبال ساخت سیستم‌های جنگی خودمختار هستند.

برای اولین بار در تاریخ، سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی ایالات متحده (دارپا) به بررسی قابلیت‌های هوش مصنوعی در نبرد هوایی پرداخته است.

هوش مصنوعی برای اولین بار در یک نبرد هوایی روبروی انسان قرار گرفت!

در این راستا، اخیراً یک نبرد هوایی شبیه‌سازی شده شامل یک هواپیمای جنگی F-16 و یک هواپیمای آزمایشی VISTA X-62A که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، ایجاد شده است. به گفته محققان، این رویداد بسیار مهم و نتیجه به دست آمده از آن یک نقطه عطف جدید در پیشرفت پهپادهای جنگی محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی در نبرد مقابل انسان

به گزارش MSN،‌ این آزمایش و ارزیابی شامل یک مجموعه از نبردهای هوایی شبیه سازی شده از فاصله نزدیک و مانور بین یک F-16 با خلبان انسانی و یک نسخه آزمایشی ویژه از F-16 به نام VISTA X-62A است که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود.

البته در کابین VISTA X62-A نیز یک خلبان ماهر حضور دارد تا در صورت بروز شرایط غیرمنتظره کنترل را به دست بگیرد؛ با این حال دارپا اعلام کرد که در روند آزمایش نیازی به دخالت این فرد وجود نداشت و دخالتی نیز صورت نگرفت.

هوش مصنوعی برای اولین بار در یک نبرد هوایی روبروی انسان قرار گرفت!هواپیمای آزمایشی VISTA X-62A که توسط هوش مصنوعی هدایت شد

در این آزمایش که در سپتامبر 2023 انجام شده، هواپیماهای مذکور مانورهای مد نظر را انجام داده و در ارتفاع 2000 پایی با سرعت سرسام‌آور 1240 مایل بر ساعت پرواز کردند.

گرچه برنده این نبرد هوایی بین انسان و هوش مصنوعی به طور خاص اعلام نشده، اما بیل گری، خلبان ارشد آزمایش‌ها در مدرسه خلبانی آزمایش‌های نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد:

با وجود اینکه نبردهای شبیه‌سازی شده با هوش مصنوعی در محیط مجازی بی‌سابقه نیست، اما پیچیدگی‌های پویایی نبرد هوایی در واقعیت به گونه‌ای است که شبیه‌سازی مجازی ناکافی بود. بر همین اساس نیاز به آزمایش‌های بیشتر با هواپیمایی واقعی و رویارویی انسان و AI حس می‌شد.

در همین رابطه بخوانید:

- یک قدم نزدیک‌تر به تحقق هوش مصنوعی انسان گونه با ایده کامپیوترهای برپایه نور
- این استارت‌آپ نیروی کار خود را با هوش مصنوعی جایگزین کرد؛ جنگ بین انسان و AI آغاز شد

وی در ادامه صحبت‌ها خود توضیح داد که نبرد هوایی یک مسئله پیچیده بود که با انجام این آزمایش‌ها اکنون حل شده و دارپا می‌تواند تست‌های مربوط به هوش مصنوعی خودمختار در آزمایش را آغاز کند. این بدان معناست که احتمالاً هوش مصنوعی در نبرد هوایی پیروز شده و اکنون برای حرکت به سمت اهداف بعدی آماده خواهد شد.

پیش از این نیز گزارش‌های دیگری منتشر شده بود که نشان می‌داد پژوهشگران چینی در یک نبرد هوایی AI را در مقابل خلبان‌های جنگنده حرفه‌ای قرار داده‌اند. در ادامه گفته شد که پس از یک نبرد هوایی کوتاه مدت، هوش مصنوعی توانسته در این رقابت پیروز شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا