علت بریدن میل پلوس چیست؟


علت بریدن میل پلوس چیست؟

میل پلوس یک عضو اصلی در سیستم انتقال قدرت خودرو است که وظیفه انتقال نیروی حاصل از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد. این قطعه بسیار محکم و بادوام است، اما به مرور فرسوده و دچار خرابی شود و می‌تواند خطرات جدی ایمنی و تعمیرات پرهزینه...

میل پلوس یک عضو اصلی در سیستم انتقال قدرت خودرو است که وظیفه انتقال نیروی حاصل از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد. این قطعه بسیار محکم و بادوام است، اما به مرور فرسوده و دچار خرابی شود و می‌تواند خطرات جدی ایمنی و تعمیرات پرهزینه را به دنبال بیاورد. گاهی اوقات دیده شده که میل پلوس به اصطلاح بریده و شکسته شده است. این مورد قطعاً می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به ویژه در جاده‌های شلوغ یا کوهستانی حوادث ناگواری را رقم بزند.

در این مطلب ضمن معرفی این قطعه مهم، به دلایل بریدن میل پلوس و به طور کلی علت‌ خرابی پلوس ماشین اشاره می‌کنیم تا شما بتوانید با مشاهده هرگونه نشانه خرابی در میل پلوس، آن را پیش از وقوع حادثه جدی تشخیص دهید و رفع عیب کنید.

میل پلوس چیست ؟

قبل از اینکه به دلایل بریدن و خرابی میل پلوس بپردازیم، ابتدا بهتر است تعریفی از این قطعه داشته باشیم.

میل پلوس در واقع یک محور فلزی بسیار مستحکم است که از یک طرف به گیربکس متصل می‌شود و از سوی دیگر با دیسک‌های چرخ در ارتباط است. این قطعه دارای دو سر هزارخاری است که شکلی شبیه به مشعل دارند و به داخل گیربکس و دیسک چرخ متصل می‌شوند. زمانی که نیروی موتور به گیربکس و دیفرانسیل منتقل می‌شود، درنهایت باعث به گردش درآمدن میل پلوس شده و وقتی میل پلوس شروع به گردش کند، دیسک چرخ نیز به چرخش درمی‌آید و تایرها شروع به گردش می‌کنند؛ درنتیجه ماشین به حرکت درمی‌آید.

بنابراین واضح است که اگر میل پلوس دچار خرابی یا بریدگی شود, ماشین حرکت نخواهد کرد و مشکلات زیادی برای آن به وجود می‌آید.

علتهای بریدن میل پلوس

حالا بهتر است به دلایل اصلی خرابی میل پلوس بپردازیم و بررسی کنیم چه عواملی باعث بریدن میل پلوس یا به طور کلی خرابی آن می‌شوند.

علت بریدن میل پلوس چیست؟ فرسودگی و پایان طول عمر مفید

فرسودگی و پایان طول عمر مفید:

با گذشت زمان، میل پلوس ها به دلیل چرخش مداوم و انتقال نیرو دچار استهلاک، دفرمگی و ترک‌های ریز طبیعی می‌شوند. این مورد می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند لرزش و عدم تعادل خودرو و درنهایت اگر برطرف نشود، به خرابی و بریدن میل پلوس منجر شود.

عدم نگهداری صحیح:

غفلت از نگهداری منظم، مانند گریس‌کاری و بازرسی گردگیرها می‌تواند استهلاک اجزای میل پلوس را تسریع کند و خطر خرابی یا بریدگی را افزایش دهد. به ویژه زمانی که گردگیر پلوس پاره می‌شود، گریس درون آن ریخته و خشک خواهد شد‌. درنتیجه سرپلوس یا سه شاخ خیلی زودتر از موعد خراب می‌شود و روی دیگر قسمت‌های پلوس فشار مضاعف وارد می‌کند.

خرابی سه شاخ پلوس:

سه شاخ پلوس جزو اجزای اصلی میل پلوس محسوب می‌شود و امکان انعطاف‌پذیری و انتقال گشتاور از گیربکس به چرخ‌ها را فراهم می‌کند. هنگامی که سه شاخ پلوس خراب می‌شود، می‌تواند منجر به لرزش، کاهش انتقال قدرت و درنهایت خرابی میل پلوس شود.

ناپایداری و مشکل در سیستم انتقال قدرت:

سیستم انتقال قدرت نامتعادل و ناپایدار می‌تواند نیروهای غیریکنواخت را بر میل پلوس وارد کند و باعث ایجاد استرس و فشار زیادی روی آن شود. این ناپایداری در انتقال نیرو می‌تواند ناشی از مشکلاتی در قطعاتی مانند دیفرانسیل، لاستیک‌ها یا مجموعه دیسک چرخ‌ها باشد.

علت بریدن میل پلوس چیست؟ اضافه بار و فشار زیاد روی خودرو

اضافه بار و فشار زیاد روی خودرو:

تجاوز از ظرفیت تحمل وزن یا یدک کشی خودرو می‌تواند فشار بیش از حد روی میل پلوس وارد کند و منجر به خرابی زودرس یا بریدن میل پلوس شود.

نقص در فرایند تولید:

در برخی موارد، میل پلوس ها ممکن است دارای نقص‌های تولیدی باشند که بر یکپارچگی ساختاری آنها تأثیر می‌گذارد. این نقص‌ها می‌تواند شامل جوشکاری نامناسب، عیوب مواد نظیر تخلخل زیاد یا مشکلات طراحی باشد و درنهایت باعث خرابی یا بریدن میل پلوس شود

خوردگی و زنگ‌زدگی:

میل پلوس ها در معرض شرایط سخت محیطی، از جمله نمک جاده و رطوبت قرار دارند. با گذشت زمان، خوردگی و زنگ‌زدگی می‌تواند میل پلوس را ضعیف کرده و آن را در برابر خرابی و شکستن، آسیب‌پذیرتر کند.

ضربه شدید:

عبور از روی چاله‌ها، برخورد با سنگ‌های برزگ یا موانع دیگر در جاده می‌تواند باعث آسیب ضربه‌ای شدید به میل پلوس و منجر به ترک یا شکستگی آن شود.

نصب نادرست:

نصب یا تراز نادرست میل پلوس می‌تواند استرس و فشارهای اضافه را به آن وارد کند که ممکن است به مرور زمان منجر به خرابی یا حتی بریدن میل پلوس شود.

علائم خرابی میل پلوس

تشخیص علائم خرابی قریب‌الوقوع میل پلوس برای جلوگیری از تصادفات و تعمیرات پرهزینه کاملا ضروری است. برخی از علائم رایج خرابی میل پلوس که باید حتما به آنها توجه کنید، عبارتند از:

لرزش: لرزش بیش از حد، به خصوص در سرعت های خاص، می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در میل پلوس یا اجزای مرتبط با آن باشد که باید حتما به آن توجه کرد.

سروصداهای خاص: صداهای غیرعادی مانند صدای تق‌تق حین دور زدن یا صدای کوبش از زیر خودرو، به ویژه هنگام شتاب گیری یا ترمز کردن، ممکن است نشان‌دهنده مشکلی در میل پلوس یا سه شاخه آن باشد.

علت بریدن میل پلوس چیست؟ نشتی روغن گیربکس

نشتی روغن گیربکس: نشتی مایعات سیستم انتقال قدرت مانند روغن گیربکس یا دیفرانسیل می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکلی در کاسه‌نمدهای میل پلوس یا خود پلوسها باشد که باید حتما به آن توجه کرد.

کاهش قدرت و کشش خودرو: اگر هنگام شتاب گیری احساس کاهش قدرت می‌کنید، ممکن است این مورد به دلیل خرابی میل پلوس باشد. البته کاهش قدرت و کشش خودرو دلایل بسیار زیادی دارد که تنها یکی از آنها به ایرادت پلوس مربوط می‌شود.

لقی میل پلوس: میل پلوسها معمولاً به صورت قرص و محکم سر جای خود قرار می‌گیرند و لقی زیادی ندارند. اگر احساس کردید که بعد از گرفتن میل پلوس در دست و فشار آن به جوانب، لقی زیادی در این قطعه وجود دارد، احتمالا پلوس خراب شده یا از جای خود خارج شده است بنابراین خیلی زود باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مکانیک مشکل را برطرف کند.

کشیدن خودرو به یک طرف: اگر خودروی شما هنگام رانندگی به یک طرف کشیده می‌شود، ممکن است به دلیل ایراد در سیستم انتقال قدرت شامل میل پلوس باشد.

پیشگیری از خرابی میل پلوس

پیشگیری از خرابی میل پلوس برای اطمینان از ایمنی و دوام خودرو کاملا ضروری است. با رعایت نکات زیر می‌توان از خرابی میل پلوس تا حد زیادی جلوگیری کرد:

• نگهداری منظم:

پیروی از برنامه نگهداری توصیه شده توسط سازنده، از جمله تعویض گریس پلوس و گردگیرها به‌علاوه بازرسی چشمی میل پلوس ، می‌تواند به افزایش عمر این قطعه کمک کند.

• تراز بودن زاویه چرخ‌ها:

اطمینان از تراز مناسب زاویه چرخ‌ها می‌تواند از وارد شدن فشار بیش از حد به میل پلوس جلوگیری کند. بنابراین بهتر است هر ۶ ماه یک‌بار نسبت به میزان فرمان و تراز کردن زاویه چرخ‌ها اقدام کنید.

• رعایت محدودیت‌های حمل بار و یدک کشی:

تجاوز از ظرفیت حمل بار یا یدک کشی خودرو می‌تواند فشار بیش از حد به میل پلوس وارد کند و منجر به خرابی زودرس آن شود.

علت بریدن میل پلوس چیست؟ احتیاط در آفرود

• احتیاط در آفرود:

اگر در مسیرهای بیراهه رانندگی می‌کنید، احتیاط کنید و از مسیرهای ناهمواری که می‌تواند باعث ضربه شدید به میل پلوس شود، اجتناب کنید.

• جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی:

با شستشوی منظم کف خودرو، به ویژه در مناطقی که از نمک جاده در زمستان زیاد استفاده می‌شود، می‌توانید از خوردگی و زنگ‌زدگی میل پلوس تا حد زیادی جلوگیری کنید. چرب کردن میل پلوس هم می‌تواند از نفوذ رطوبت به ساختار آن جلوگیری کند اما باعث می‌شود که لایه‌ای از گردوخاک و کثیفی هم خیلی زود روی آن بنشیند.

• نصب صحیح:

هنگام تعویض یا تعمیر میل پلوس، به تعمیرکاران متخصص و کاربلد مراجعه کنید و از آنها بخواهید اطمینان حاصل کنند که میل پلوس به درستی نصب شده است.

• تعمیر به موقع:

در صورت مشاهده هر گونه علائم خرابی میل پلوس، بلافاصله آن را تعمیر کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود و خدای نکرده تصادف شدید ناشی از خرابی میل پلوس رخ ندهد.

در صورت شکستن میل پلوس چکار کنیم ؟

اگر حین رانندگی میل پلوس شما شکست، حفظ آرامش و انجام چند مرحله کلیدی ضروری است. اول از همه، سعی کنید کنترل خودرو را حفظ کرده و به‌تدریج سرعت را کاهش دهید. سپس، چراغ‌های خطر یا جفت راهنما خودرو را روشن کنید تا به سایر رانندگان هشدار دهید و با دقت وسیله نقلیه خود را به منطقه‌ای امن دور از ترافیک منتقل کنید. پس از پارک شدن در محل امن، وضعیت را ارزیابی کرده و با مراکز امدادی یا نمایندگی خودروساز تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

میل پلوس یک جزء حیاتی در سیستم انتقال قدرت خودرو است که یک نقش اساسی و کلیدی در به حرکت درآمدن خودرو ایفا می‌کند. درک علل خرابی میل پلوس و تشخیص علائم هشداردهنده می‌تواند به شما کمک کند از تصادفات و تعمیرات پرهزینه ناشی از بریدن میل پلوس جلوگیری کنید. نگهداری منظم پلوسها، میزان فرمان، اجتناب از رانندگی‌های پرخطر و پرشتاب و... می‌تواند در جلوگیری از خرابی و بریدن میل پلوس موثر باشد.

ضمنا اگر پلوس‌های ماشین شما به صورت فابریک بیش از ۱۰ سال روی خودرو در حال کار هستند، بهتر است آنها را با نمونه‌های نو و اصلی تعویض کنید تا خطراتی مانند بریدن میل پلوس و عواقب آن گریبان شما را نگیرد.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

مشخصات ماشین ساینا

چرا فرمون ماشین میلرزه

آشنایی با بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار

نویسنده: حسین باباپور


گالری تصاویر


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم لمس کامل بدن شبنم قربانی توسط شهاب حسینی در فیلم سینمایی ! / هم آغوشی بعید بعد انق...