خانواده ای سالم است که این ویژگی ها را داشته باشد


خانواده ای سالم است که این ویژگی ها را داشته باشد

رئیس بیمارستان استاد محرری و متخصص اعصاب و روان بر نقش گسترده حمایت والدین در ارتقای سلامت روانی و احساسی فرزندان تاکید کرد.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از روابط عمومی بیمارستان استاد محرری، دکتر «لیلا رازقیان جهرمی» با اشاره به انتخاب عنوان «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی» در روزشمار هفته ملی سلامت امسال گفت: امنیت و سلامت محیط خانواده می‌تواند تأثیر مثبتی بر روحیه اعضای خانواده داشته باشد و این تأثیرات مثبت به جامعه منتقل می‌شود.

او با بیان اینکه محور اصلی هفته سلامت سال 1403 «سلامت خانواده» است، افزود: خانواده در تربیت یک فرد سالم از نظر روانی و آماده کردن او برای حضور مفید در جامعه نقش بسزایی دارد و بی تردید خانواده های نابهنجار باعث آسیب به سلامت اجتماعی جامعه می شوند.

این متخصص اعصاب و روان فضای خانواده را نخستین و بادوام ترین عاملی دانست که در رشد شخصیت افراد تاثیرگذار است و ادامه داد: در واقع والدین نخستین آموزگار افراد هستند و اگر والدین، بزرگسالانی سالم باشند و بتوانند امنیت روانی را برای کودک خود فراهم کنند، در تربیت آنها موفق می شوند.

دکتر رازقیان جهرمی در ادامه به مضامین مختلف سلامت روانی خانواده پرداخت و گفت: روابط سالم و اساسی بین اعضای خانواده اهمیت بسیاری دارد و افراد خانواده سالم باید در شرایط بحرانی و نا مناسب اجتماعی قادر به حمایت و پشتیبانی از یکدیگر باشند، چرا که وجود مشکلات در هر خانواده غیر قابل اجتناب است.

به گفته این متخصص اعصاب و روان لازم است در خانواده ها قوانین و مقررات واضح وجود داشته باشد و این قوانین باید روشن و قابل انعطاف و متناسب با توانایی اعضای خانواده باشد.

او تاکید کرد: لازم است افراد خانواده تفاوت های یکدیگر در شناخت و تفکر را بشناسند و شرایط یکدیگر را درک کرده و تفاوت های فردی را به رسمیت بشناسند و به یکدیگر برای قرارگیری در مسیر شکوفایی و توانمندیهایشان کمک کنند؛ همچنین در خانواده سالم باید مرزهای بین افراد متعادل باشد و در عین روابط دوستانه و نزدیک، استقلال افراد حفظ شود.

دکتر رازقیان جهرمی وجود روحیه قدردانی و سپاسگزاری به صورت کلامی و غیر کلامی را برای داشتن یک خانواده سالم ضروری ضروری دانست و گفت: اعضای خانواده باید در یکدیگر احساس ارزشمندی ایجاد کنند.

او ادامه داد: برای داشتن خانواده سالم، داشتن مهارت های ارتباطی موثر ضروری است و افراد باید بتوانند در مورد اختلاف نظرها و تعارضات با یکدیگر گفت و گو کنند و به جای انتقاد و سرزنش و شکایت از یکدیگر، از مهارت های ارتباطی موثر استفاده کنند.

این متخصص اعصاب و روان با تاکید بر اینکه ارتقای سلامت روان خانواده باید به عنوان قسمتی از برنامه های بلند مدت توسعه اجتماعی در کشورها در نظر گرفته شود، همکاری نهادهای مختلف برای برطرف کردن نیاز خانواده ها به دریافت آموزش در حیطه سلامت روان را در این زمینه موثر دانست.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق