آفریقا تشنه خدمات فنی-مهندسی جوانان ایرانی


آفریقا تشنه خدمات فنی-مهندسی جوانان ایرانی

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه توسعه روابط با کشورهای آفریقایی موجب حذف واسطه‌ها و تقویت ساختار مبادلات تجاری کشور خواهد شد، گفت: هم‌زمان باید به سمت افزایش انتقال خدمات فنی و مهندسی به آفریقا و آمریکای لاتین رفت که تشنه دریافت چنین خدماتی هستند.

آفریقا تشنه خدمات فنی-مهندسی جوانان ایرانی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا گفت: برخی فعالان آشنایی کامل با ظرفیت‌های آفریقا یا ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران ندارند. اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی گام مؤثری در راستای آشنایی با توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران است.

وی شناخت ظرفیت‌های آفریقا را بسیار مهم خواند و افزود: با وجود تحریم‌ها و تهدیدها، در این مدت جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های بسیاری داشته است و می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فن‌آور نامید. نگاه غرب به آفریقا برای حفظ منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند، ولی ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.

در سایه دیپلماسی رسانه ای صدور خدمات فنی–مهندسی از ایران برای دریافت تقاضاهای بعدی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین باید به دقیق ترین شکل ممکن اطلاع رسانی شود

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره توجه ویژه دولت سیزدهم به تقویت گروه های فنی-مهندسی و توسعه روابط با آفریقا به «راهبرد معاصر» گفت: انتظار می رود وزارت امور خارجه این موضوع را در حد گسترده تری دنبال کند تا بسترهای مورد نیاز برای صدور خدمات فنی-مهندسی علاوه بر آسیا به آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد شود.

وی آفریقا را بستر مساعدی برای انتقال خدمات فنی و مهندسی ایران خواند و افزود: از این فرصت باید استفاده شود؛ زیرا کشورهای آسیایی نسبت به آفریقایی توسعه یافته هستند و دسترسی آسان تری نسبت به دریافت خدماتی اینچنینی دارند، ولی هم‌زمان باید به سمت افزایش انتقال خدمات فنی و مهندسی به آفریقا و آمریکای لاتین رفت که تشنه دریافت چنین خدماتی هستند.



کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه توان مهندسان ایرانی باید در عرصه رسانه های بین المللی، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین به بهترین نحو ممکن پوشش خبری داده شود، عنوان کرد: در سایه دیپلماسی رسانه ای صدور خدمات فنی–مهندسی از ایران برای دریافت تقاضاهای بعدی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین باید به دقیق ترین شکل ممکن اطلاع رسانی شود، لذا لازم است دفاتر خبری و سیاسی ایران برای فعالیت های بعدی و ایجاد تقاضا و دریافت خدمات فنی-مهندسی روی جزئیات پروژه متمرکز شوند.

ظهره وند به دستاوردهای اقتصادی صدور خدمات فنی–مهندسی ایران به کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین پرداخت و گفت: در ازای صدور خدمات فنی- مهندسی می توان به صورت پایاپای مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز و طلا وارد کرد. این تعامل به تأمین برخی اقلام مورد نیاز ایران و رشد و توسعه کشورهای هدف با دریافت خدمات فنی–مهندسی از کشورمان منجر می شود.



کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: با توجه به اینکه بخش اعظم تحریم های ما مرتبط با شبکه نقل و انتقالات پولی است و در تجارت خارجی برای واردات اقلام مورد نیاز باید دلار داشت، این نوع تبادلات می تواند زمینه ساز حذف دلار و کاهش نیاز به دلار در مبادلات تجاری ایران شود.



ظهره وند توضیح داد: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین موجب حذف برخی واسطه ها مانند انگلیس می شود. توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین موجب حذف واسطه ها و تقویت ساختار مبادلات تجاری کشور خواهد شد.

توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین موجب حذف برخی واسطه ها مانند انگلیس می شود

وی تصریح کرد: تقویت طرح های انتقال خدمات فنی و مهندسی به کشورهای مختلف زمینه ساز جلوگیری از مهاجرت فارغ التحصیلان و نخبگان، اشتغال‌زایی و بالا بردن سرانه درآمد مردم می شود. توسعه چنین طرح هایی تزریق خون جدیدی به اقتصاد کشور است، زیرا زمینه های لازم برای رشد و رونق اقتصادی ایجاد می کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان