طوفان استعفاها در رژیم صهیونیستی


طوفان استعفاها در رژیم صهیونیستی

ماهیت استعفاهایی که از ارتش رژیم اشغالگر قدس آغاز شد، از نظر زمانی پیام‌هایی دارد، زیرا استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی مهم ارزیابی می‌شود و وضعیت آشفته تصمیم سازان صهیونیست و اوج اختلافات میان مقام‌های سیاسی و نظامی این رژیم را برملا می‌کند.

طوفان استعفاها در رژیم صهیونیستی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ توییت معروف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در آن ضعف نهادهای امنیتی و سرویس‌های اطلاعاتی این رژیم را عامل شکست در عملیات هفتم اکتبر 2023 میلادی خواند و به پیامدهایش توجه نداشت، هرچند بعداً حذف کرد، باعث آغاز هجمه ها علیه وی شد. این در حالی است که نتانیاهو به طور مستمر از پذیرش مسئولیت خود طفره می رود و با تأکید اصرار دارد هیچ گونه نقشی در عملیات «طوفان الاقصی» که جنبش حماس هفتم اکتبر 2023 میلادی انجام داد، نپذیرد.

نتانیاهو شخصاً ساختار ارتش، به ویژه بخش اطلاعات نظامی را به عنوان بالاترین نهاد، مسئول کامل شکست آنچه در هفتم اکتبر رخ داد، می‌داند


نتانیاهو عمداً و برای اغراض شخصی جنگ را طولانی کرد. بیانیه یهودا فاکس (Yehuda Fox)، فرمانده ستاد مرکزی ارتش رژیم اشغالگر قدس مبنی بر تصمیمش برای استعفا؛ آن هم پس از استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به دلیل شکست در عملیات هفتم اکتبر و سپس حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق مطلقاً اتفاقی نیست، بلکه نشان دهنده آغاز تدریجی استعفاهای آتی در ساختار ارتش این رژیم است.


این موضوع ابعاد دیگری دارد که به مطالبه از شخصیت‌های سیاسی کابینه نتانیاهو و حتی درخواست از شخص نخست وزیر بازمی گردد که این مدل استعفاها را تکرار کنند و پیامدهای شکست بزرگی را که رخ داده است، بپذیرند.


ماهیت استعفاهایی که از ارتش رژیم اشغالگر قدس آغاز شد، از نظر زمانی پیام هایی دارد، زیرا استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی مهم ارزیابی می‌شود و وضعیت آشفته‌ تصمیم سازان صهیونیست و اوج اختلافات میان مقام های سیاسی و نظامی این رژیم را برملا می‌کند که می توان تفسیر آن را به شرح زیر دانست:

  • نتانیاهو شخصاً ساختار ارتش، به ویژه بخش اطلاعات نظامی را به عنوان بالاترین نهاد، مسئول کامل شکست آنچه در هفتم اکتبر رخ داد، می‌داند و به طور مستقیم آن را به بی‌توجهی به نقش خود و انجام ندادن وظایفش در جریان جنگ 6 ماه اخیر متهم می‌کند.
  • نتانیاهو بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی را عامل ارزیابی و گزارش غلط به سطوح سیاسی درباره هدف قرار دادن سفارت ایران در دمشق می داند؛ گزارشی که به آغاز واکنش نظامی پیچیده و متمرکز ایران منجر شد، پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفتند و فرسایش قدرت بازدارندگی ارتش صهیونیستی سرعت گرفت، در حالی که آنها جنگی را در جبهه‌های جنوبی با حماس و جبهه‌های شمالی با حزب‌الله آغاز کرده بودند، ولی معادلات جدیدی بر فرایند درگیری ها تحمیل شد.
  • انتشار بیانیه های مکرر محکومیت از سوی شرکای نتانیاهو در کابینه به ویژه ایتامار بن گویر و اسموتریچ علیه ساختار ارتش ادامه دارد که بخش اطلاعاتی ارتش صهیونیستی را مسئول شکست های اخیر می دانند. این شکست ها باعث افزایش درگیری میان راستگرایان افراطی در کابینه و مقام های ارتش صهیونیستی شده است.
  • تعلل و تهدیدهای مستمر نتانیاهو مبنی بر عملیات نظامی در رفح، ادعای داشتن برنامه های شفاف از سوی وی و ارزیابی های داخلی ارتش صهیونیستی اختلافات زیادی را در ساختار ارتش به وجود می آورد. زیرا نهادهای نظامی و سطوح سیاسی رژیم صهیونیستی نمی خواهند مسئولیتی بپذیرند. این موضوع در اظهارات هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش صهیونیستی در زمینه عملیات زمینی در رفح آشکار است و اوج اختلاف نظر در نهادهای ارتش صهیونیستی را نشان می دهد که نتیجه اشتباه آنها در محاسبات اطلاعاتی است.
  • با توجه به افزایش خیزش جنبش های مردمی که خواستار انعقاد توافق مبادله زندانیان با حماس هستند، این استعفا پیامی واضح از سوی ارتش صهیونیستی به جامعه است مبنی بر اینکه هیچ توافقی میان ارتش و سطوح سیاسی در این زمینه وجود ندارد.
  • نتانیاهو با توجه به لو رفتن اغراضش از طولانی شدن جنگ و خودداری از تصویب اولویت ها مقابل شرکایش در شورای جنگ و تشکیلات نظامی، از تدوین راهبرد جنگی با اولویت های مشخص خودداری می کند.
  • حالت بی اعتمادی میان نتانیاهو و همه شرکایش در شورای جنگ شکل گرفته و با توجه به موضع دولت آمریکا در زمینه قصدش برای اعمال تحریم علیه گردان «نتزاه یهودا» ابهاماتی در ارتش صهیونیستی به وجود آمده است.


موج استعفاهای اخیر با استعفای گیدئون سار، وزیر کابینه اضطراری(جنگی) نتانیاهو آغاز شد. با آغاز استعفای فرماندهان ارتش صهیونیستی اختلاف نظرها و بی اعتمادی میان همه طرف ها شدیدتر می شود. گمانه زنی تقویت شده که طبقه ای از فرماندهان نظامی می خواهند به دلیل عملیات «طوفان الاقصی» استعفا دهند و این موضوع خلأ بزرگی در ساختار ارتش صهیونیستی به وجود آورده است. می گویند پشت پرده این استعفها صهیونیسم افراطی دست راستی قرار دارند و می خواهند کنترل خود را بر ساختار ارتش افزایش دهند.

با توجه به افزایش خیزش جنبش های مردمی که خواستار انعقاد توافق مبادله زندانیان با حماس هستند، این استعفا پیامی واضح از سوی ارتش صهیونیستی به جامعه است مبنی بر اینکه هیچ توافقی میان ارتش و سطوح سیاسی در این زمینه وجود ندارد


موضوع استعفاها بر روند جنگ غزه سایه افکنده و این در حالی است که ارتش صهیونیستی می خواهد با شرط بندی بر روی دستاوردی بزرگ، عملیات زمینی در رفح را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهد. بنابراین صحنه رژیم صهیونیستی در انتظار اعلام موجی از استعفاهای محوری است که واقعیت جدیدی را رقم خواهد زد. پیام استعفاها این است، همه مسئول شکست هفتم اکتبر هستند و باید پاسخگو باشند، هیچ کس از این قاعده مستثنی نیست.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راهنمای کامل ثبت نام کلاس اولی‌ها