CPU Boost چیست؟ چگونه سرعت CPU را افزایش دهیم؟


CPU Boost چیست؟ چگونه سرعت CPU را افزایش دهیم؟

احتمالاً شما هم متوجه شده‌اید امروزه پردازنده‌ها اغلب دارای دو فرکانس شامل فرکانس پایه و فرکانس بوست هستند، اما فرکانس بوست سی پی یو چیست و چگونه عمل می‌کند؟ در نوشتار پیش رو به مباحث مرتبط با تقویت CPU می‌پردازیم و به شما می‌گوییم چگونه از...

احتمالاً شما هم متوجه شده‌اید امروزه پردازنده‌ها اغلب دارای دو فرکانس شامل فرکانس پایه و فرکانس بوست هستند، اما فرکانس بوست سی پی یو چیست و چگونه عمل می‌کند؟ در نوشتار پیش رو به مباحث مرتبط با تقویت CPU می‌پردازیم و به شما می‌گوییم چگونه از نهایت قدرت پردازنده سیستم خود استفاده کنید.

افزایش قدرت سی پی یو از طریق بوست یکی از روش‌های افزایش سرعت پردازنده است که هیچگونه ریسکی هم ندارد. این کار از طریق فناوری‌های خودکار صورت می‌گیرد که در اغلب پردازنده‌های امروزی یافت می‌شود. اما بالا بردن قدرت سی پی یو از طریق Boost فرکانس چگونه است؟

CPU Boost چیست

برای اینکه به آسانی ماهیت بوست سی پی یو را بفهمید، کافی است موتور خودرو را در نظر بگیرید. همه‌ما می‌دانیم هرچه که موتور خودرو با سرعت بیشتری کار کند (دور موتور بالا)، احتمالاً سرعت و قدرت ماشین هم بالا می‌رود. اما مشکل اینجاست که موتور خودرو نمی‌تواند برای مدت طولانی با نهایت سرعت خود کار کند و دچار فشار زیاد، افزایش دما و استهلاک سریع‌تر می‌شود. در عین حال وقتی شما با سرعت پایین یا در یک جاده هموار حرکت می‌کنید، لازم نیست موتور ماشین با قدرت زیادی کار کند.

CPU Boost چیست؟ چگونه سرعت CPU را افزایش دهیم؟بوست نوعی اورکلاک خودکار است

فرکانس بوست سی پی یو دقیقاً مشابه دور موتور خودرو است و اگر فرکانس را معادل دور موتور در نظر بگیریم، بوست آن به معنای افزایش سرعت یا دور موتور است. در پردازنده هم همیشه ما به سرعت بالا نیاز نداریم و در عین حال اگر برای مدت زیادی با فرکانس بالا کرد، تقویت CPU بلا استفاده بوده و صرفاً موجب افزایش دما، گرما و فشار آمدن به مدار تغذیه پردازنده یا حتی خود CPU می‌شود.

حالا که با مفهوم بوست سی پی یو آشنا شدید، به نکات مرتبط با افزایش قدرت سی پی یو می‌پردازیم و به شما می‌گوییم چرا به بوست پردازنده نیاز داریم.

روش‌های افزایش سرعت پردازنده

پردازنده‌های امروزی اغلب دارای تعداد بالایی هسته پردازشی هستند که بین 6 تا 16 عدد است و در عین حال فرکانس بالایی هم دارند که موجب تولید گرمای زیاد و مصرف بالای انرژی می‌شود. هرچند فرکانس بالاتر یا سرعت بیشتر بدون افزایش مصرف و گرما امکان پذیر نیست، اما سازندگان پردازنده هموار تمایل دارند بیشترین سرعت ممکن را در اختیار کاربران بگذارند تا کارایی بهتری دریافت کنند. با این حال آنچه که گفته شد بدون حد و مرز نیست و محدودیت‌های زیادی دارد.

CPU Boost چیست؟ چگونه سرعت CPU را افزایش دهیم؟

از آنجایی که کار کردن یک پردازنده چند هسته‌ای با فرکانس بالا می‌تواند به افزایش شدید دما، مصرف بالای انرژی و افت پایداری منجر شود، سازندگان معمولاً فرکانس را پایین‌تر از نهایت سرعت ممکن تعیین می‌کنند تا پردازنده پایدار، کم مصرف و خنک باقی بماند. اما اگر قدرت بیشتر نیاز شود چطور؟ این درست همان جایی است که فناوری بوست پردازنده برای تقویت CPU وارد عمل می‌شود.

بوست سی پی یو فناوری است که در مواقع نیاز و هنگامی که شرایط مهیا باشد، فرکانس یک یا چند هسته پردازنده را به طور هوشمند بالا می‌برد تا سرعت انجام کارها بیشتر شود. بوست پردازنده می‌تواند تک هسته‌ای چند هسته‌ای باشد و به تعداد Thread‌های در حال اجرا و همچنین شرایطی چون مصرف و دما وابسته است. برای نمونه هنگامی که تنها یک Task سنگین در حال اجرا باشد، CPU می‌تواند یک هسته خود را به طرز چشمگیری بوست (تقویت) کند و فرکانس را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

CPU Boost چیست؟ چگونه سرعت CPU را افزایش دهیم؟رابطه تعداد هسته های درگیر پردازش با میزان بوست فرکانس در یک پردازنده

هنگامی که تعداد Task‌ها یا Thread‌های در حال اجرا بیشتر از یک عدد باشد، پردازنده تلاش می‌کند تعداد بیشتری از هسته‌های خود را بوست کند. اما اگر شدت استفاده از پردازنده زیاد باشد یا همه هسته‌های آن درگیر شود، ممکن است به فرکانس پایه بازگردد. اینجا دیگر افزایش قدرت سی پی یو از طریق بوست کردن آن جواب نمی‌دهد، چراکه موجب افزایش شدید دما، مصرف و احتمالاً ناپایداری خواهد شد.

نکته جالبی که درباره بوست سی پی یو وجود دارد، پویا بودن آن است. هنگامی که پردازنده از نظر تعداد ها یا Thread‌ها، دما و مصرف انرژی وضعیت بهتری داشته باشد، هسته‌ها را بیشتر بوست می‌کند اما در زمانی که دما و مصرف پردازنده مطلوب نباشد، شدت بوست کاهش می‌یابد. برای نمونه ممکن است بوست تک هسته‌ای یک پردازنده به 6 گیگاهرتز برسد اما بوست چهار هسته‌ای آن از 4.8 گیگاهرتز فراتر نرود.

آموزش CPU Boost

برای اینکه بتوانید از قابلیت افزایش قدرت سی پی یو خود استفاده کنید، نخست باید یک مدل مجهز به قابلیت بوست باشد. در صورتی که در مشخصات پردازنده شما فرکانس بوست یا توربو قید شده باشد، می‌توانید مطمئن باشید که تقویت CPU از طریق بوست امکان پذیر است. با این حال مدل‌های ارزان‌تر و قدیمی ممکن است فاقد قابلیت بوست باشند.

CPU Boost چیست؟ چگونه سرعت CPU را افزایش دهیم؟

خوشبختانه قابلیت بالا بردن قدرت سی پی یو از طریق افزایش فرکانس به فعال کردن دستی نیاز ندارد و اگر تنظیمات بایوس مادربرد خود را دستکاری نکرده باشید، به طور خودکار فعال است. البته در باب آموزش CPU Boost یک نکته اساسی وجود دارد.

اگر خواهان این هستید که پردازنده سیستم شما در مواقع بیشتری و به مدت طولانی فرکانس خود را بوست کند، بهتر است یک کولر خوب داشته باشید. بالا رفتن دما و مصرف باعث می‌شود CPU با شدت کمتری بوست کند و تقویت CPU کمتر خواهد بود. بنابراین داشتن کولر مناسب برای بهره‌مندی از بوست چشمگیر ضروری است.

آموزش افزایش سرعت CPU

برای اینکه CPU کامپیوترتان به طور خودکار فرکانس خود را بوست کند، نیاز نیست گزینه خاصی را فعال کنید. کافی است یک کولر خوب داشته باشید و دما در بازه مطلوبی قرار داشته باشد تا در مواقع نیاز به طور هوشمند فرکانس خود را بالا ببرد.

CPU Boost چیست؟ چگونه سرعت CPU را افزایش دهیم؟

البته گزینه‌ها یا تنظیماتی وجود دارد که می‌تواند محدودیت‌ها در افزایش قدرت سی پی یو را کاهش بدهد. این گزینه‌ها از طریق تنظیمات بایوس مادربرد در دسترس هستند. نمونه‌ای از این تنظیمات می‌تواند بالا بردن محدودیت‌های پاور لیمیت باشد که در بحث اورکلاک کردن جای می‌گیرد. از همین رو اگر قصد اورکلاک کردن دستی مادربرد خود را نداشته باشید، آپدیت نگه‌داشتن بایوس آن برای بهره‌مندی از عملکرد مناسب کافی است و نیازی به فعال‌سازی دستی بوست نیست.

تقویت CPU از طریق فناوری‌های بوست یک عمل بی‌خطر و ایمن است که مشکلی را برای سخت‌افزار سیستم شما ایجاد نخواهد کرد. در عین حال بد نیست اشاره کنیم این امر تاثیری هم با گارانتی یا وارانتی پردازنده ندارد، بنابراین با خیال آسوده می‌توانید از قابلیت تقویت پردازنده استفاده کنید.

جمع‌بندی

بالا بردن قدرت CPU کامپیوتر از طریق افزایش فرکانس آن بوست کردن نامیده می‌شود که یک فرآیند خودکار و بدون مداخله کاربر است. این کار باعث می‌شود در مواقع نیاز برای سرعت بیشتر، پردازنده به طور خودکار فرکانس هسته‌های خود را بالا ببرد.

CPU Boost چیست؟ چگونه سرعت CPU را افزایش دهیم؟

برای استفاده از بوست سی پی یو به انجام هیچ کاری اضافی نیاز نیست و همه چیز به طور خودکار انجام می‌شود. همچنین این قابلیت به صورت پیش‌فرض فعال است و نیازی به فعال کردن دستی آن نیست.

پرسش‌های متداول

آیا تقویت CPU بی‌خطر است؟

بله، بوست خودکار فرکانس پردازنده کاملاً بی‌خطر است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. برای داشتن بهترین بوست، باید کولر مناسبی هم داشته باشید، هرچند که کولر قوی‌تر از حد نیاز موجب بوست بیشتر نخواهد شد.

چگونه سی‌پی‌یو خود را توربو بوست کنم؟

در صورتی که پردازنده شما از توربو بوست پشتیبانی نکند، کاری نمی‌توانید انجام بدهید. اما اگر قابلیت بوست داشته باشد، به طور خودکار فعال می‌شود و اقدام خاصی نیاز نیست.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بی خوابی درمان دارد+فیلم