توسعه دیپلماسی تجاری و اقتصادی در اکسپو 2024


توسعه دیپلماسی تجاری و اقتصادی در اکسپو 2024

جلسات مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت با نمایندگان بیش از ۱۰ کشور دنیا از جمله کشورهای آفریقایی، هندی، چینی، پاکستانی و قزاقستانی در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران برای توسعه دیپلماسی تجاری و اقتصادی برگزار شد.

توسعه دیپلماسی تجاری و اقتصادی در اکسپو 2024

به گزارش راهبرد معاصر؛ ششمین نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران با عنوان ایران اکسپو ۲۰۲۴ از هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ماه در حال برگزاری است که در آن جلسات مشترکی بین عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی ضیعمی رئیس سازمان توسعه تجارت با نمایندگان و تجاری از کشورهای آفریقایی، چین، هند، پاکستان و سایر کشورها برگزار شده است.

در این نشست ها که محور آن نمایش توانمندی های صادراتی در حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی و کشاوری و جذب سرمایه گذاران خارجی و ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آفریقایی و همسایه است.

در این نمایشگاه نمایندگان شرکت‌ها و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا حضور دارند تا از طریق مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با مدیران بزرگترین برندهای صنعتی ایران ظرفیت های صادراتی ایران را در حوزه‌های صنعتی مختلف را مورد بررسی قرار دهند.

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی میزبان بیش از ۸۰۰ شرکت بزرگ و صنعتی ایرانی و ۲ هزار تجار خارجی از کشورهای مختلف است تا بازارگان و تجار ایران و کشورهای مختلف با رفع موانع صادراتی و تسهیل در صادرات بتوانند از مشوق های ارائه شده در حوزه تجارت و دیپلماسی خارجی بهره مند شوند.

این دوره از نمایشگاه در ۱۷ سال نمایشگاهی به متراژ ۵۰ هزار متر میزبان گروه های صنعتی و محصولی این نمایشگاه در ۱۰ گروه کالایی و صنایعی از جمله کشاورزی، غذایی و نوشیدنی، شیلات و آبزیان، صنایع برق و الکترونیک، مخابرات و ارتباطات، صنایع تولیدی محصولات مکانیکی و صنعتی، صنایع فولاد و فرزات، صنایع چاپ و بسته بندی، صنایع لوازم خانگی، صنایع خودرو و قطعات خودرویی، صنایع دستی، فرش دستباف و گردشگری، صنایع دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع شیمیایی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی، صنایع پتروشیمی و پلیمر و خدمات تجاری است.

برگزاری وبینارهای تخصصی آشنایی با ایران اکسپو و سفر به ایران مخصوص بازدیدکنندگان خارجی، وبینارهای تخصصی در زمینه محصولات دانش بنیان، وبینارهای آشنایی با فرایندهای صادارتی، اصول مذاکره، حقوق بین المللی و بازاریابی دیجیتال و وبینارهای تخصصی در حوزه تجارت با کشورهای مقاصد صادراتی در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه سالن ویژه ای برای برگزاری رویدادهای بی تو بی در جهت برقرای ارتباط های موثر میان بازدیدکنندگان، مدیران شرکت های ایرانی و تجار خارجی برگزار می شود در این سالن جلسه هایی با حضور تجار و بازرگانان برای معرفی ظرفیت های صادراتی محصولات ایرانی به کشورهای همسایه و آفریقایی روزانه برگزار می شود که شخص وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت به همراه معاونین و مدیران حضور دارند.

تورهای بازدید نمایشگاهی و کارخانه ای از محصولات صادراتی ایران

در کنار این جلسه ها، برگزاری تورهای داخلی بازدید از نمایشگاه و غرفه ها جهت آشنایی تجار به همراه متجرم فراهم شده است ضمن اینکه تجار و بازرگانانی که قصد بازدید از کارخانه های تولیدی و صنعتی را داشته باشند توسط مدیران شرکت های ایرانی به کارخانه ها دعوت و می توانند از مراحل تولید کالا و محصولات بازدید کنند.

برگزاری همایش حمل و نقل تجاری، معرفی فرصت های سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی از جمله ارس و اروند نیز از دیگر برنامه های این نمایشگاه در راستای گسترش همکاری های تجاری ایران با کشورهای منطقه است.

در این نمایشگاه نشست تجاری هیات پاکستان در حوزه های کشاورزی ، موادغذایی،شیلات،ساختمان و خدمات تجاری، نشست تجاری هیات چین در حوزه های نساجی، حمل و نقل، موادغذایی،فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری و انتقال فناوری و نشست تجاری هیات در حوزه های مواد غذایی ، کشاورزی ، ساختمان و خدمات فنی و مهندسی برگزار شد.

فردا نیز همایش تخصصی هیات هندی و چینی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد که دستاوردهای خوبی برای کشورمان به همراه خواهد داشت.

نشست هایی نیز با تجاری از کشورهای عراق نیز پیش بینی شده است که در روزهای آینده در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد از آنجایی که بر اساس آمارهای تجاری پنج مقصد عمده صادرات ایران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی ماه نیز به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی ، ترکیه و هند بوده است برآورد می شود توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ایران با این کشورها به ارزآوری و افزایش سهم صادرات کمک شایانی خواهد کرد.

همزمان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری جدید مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ارزش بیش از ۲۰۷ هزار میلیارد تومان رونمایی کرد.

همچنین در پاویون اتاق بازرگانی ایران و کویت نیز در خصوص مصالح ساختمانی و صنایع غذایی برای افزایش حجم تجارت مذاکره هایی صورت گرفته است.

پیش بینی امضای قرار داد تجاری ۳ تا ۵ میلیارد یورویی در ایران اکسپو ۲۰۲۴

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نقش نمایشگاه توانمندی های صادراتی در جهت آشنایی تجار و بازرگانان اعلام کرده است که پیش بینی می شود در این نمایشگاه حدود۳ تا ۵ میلیارد یورو قرارداد تجاری امضا شود.

طبق گفته مهدی ضیغمی، توسعه روابط بیش از ۸۰۰ شرکت ایرانی با حضور ۲ هزار تجار خارجی می تواند سهم به سزایی در رونق صادرات ایران داشته باشد.

وی عنوان کرده است که نشست‌های تجاری و اقتصادی با سایر شرکت‌ها برای افزایش صادرات در راستای تمرکز تجارت بر کشورهای منطقه، همسایه و اوراسیا، کشورهای آفریقایی و شرق آسیاست.

طبق گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، دولت سیزدهم به دنبال تسهیل‌گری و ارائه مشوق های صادراتی بخش خصوصی و تجار با کشورهای هدف است ضمن اینکه ایران در حال استفاده از روش‌های مالی و شبه سوئیفت برای تجارت با برخی کشوها و ایجاد خطوط کشتیرانی برای تقویت‌های زیرساخت‌های تجاری است./ایرنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟