سایه دمکراسی غربی روی سر متحدین


سایه دمکراسی غربی روی سر متحدین

ایالات متحده و کشورهای اروپایی سالها است که مدعی تبعیت از فلسفه یونانی ای که کلئیستِنِس پنج قرن قبل از میلاد مسیح بنا نهاد می باشند و در مواردی حتی برای تحمیل ایدئولوژی فلسفی خود اقدام به اشغال و یا اعمال فشار به کشورهای مختلف جهان نموده اند.

اما نکته قابل تامل در این است که می بینیم علیرغم این همه ادعا و تعصب روی دمکراسی که ما ایرانی ها به آن مردم سالاری می گوییم، ولی بسیاری از کشورهای متحد غرب هستند که هیچ کدام از مبادی دمکراسی را پیاده نمی کنند اما چتر حمایتی غرب روی آنها بیداد می کند. از کشورهایی که به تمام معنا دیکتاتور به حساب می آیند تا کشورهایی که ساختارهای سیاسی شان ادعای دمکراسی دارند اما نوعی آپارتاید و یا حکومت دیکتاتوری دارند تا کشورهایی که اسما دمکراسی هستند اما عملا چیزی از دمکراسی در آنها وجود ندارد.
همین الان اگر به ایالات متحده آمریکا نگاه کنید می بینید که مقامات عالیرتبه این کشور ساده ترین اصول دمکراسی را زیر پا گذاشته اند و مردم را از ابتدایی ترین اصل قانون اساسی این کشور، برای رضایت خاطر لابی های قدرت، محروم کرده اند، آن هم آزادی بیان.
اگر به شرایطی که نیروهای انتظامی این کشور بر علیه مردمانی که معترض هستند چرا مالیات آنها بدون اجازه شان برای کشتار مردم فلسطین استفاده می شود، ایجاد کرده اند، می توانید متوجه شوید که دمکراسی برای اربابان قدرت فقط وقتی معتبر است که منافع آنها را تامین کند.
بسیاری از کشورها و جوامع بین المللی دلواپس آن بودند و هستند که این رفتار ایالات متحده و حمایت بی چون و چرا از جنایات اسرائیل و کارهایی که اسرائیل در نادیده گرفتن قوانین بین المللی انجام می دهد در نهایت می تواند منجر به آن شود که دیگر کشورها هم خود را مجاز بدانند همان کارها را انجام دهند. آنچه را که بسیاری دلواپس آن بودند امروزه در حال رخ دادن است.
پس از اینکه کی یف شرایط اسرائیل را دیده و دیده چگونه اسرائیلی ها بدون هیچ پاسخگویی ای راحت در مقابل جامعه جهانی ایستاده اند و همه توافق ها و مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته اند حالا اوکراین هم این روزها اعلام کرده در طول جنگ از کنوانسیون حقوق بشر خارج خواهد شد.طبق گزارش ها مقامات اوکراین قبلاً درخواستی را برای عدول جزئی از انطباق با کنوانسیون اروپاییبرای حمایت از حقوق و آزادی های بشر به شورایاروپا ارائه کرده اند.این در خواست شامل لغو حق تصرف در اموال است.
پس از اینکه کی یف شرایط اسرائیل را دیده و دیده چگونه اسرائیلی ها بدون هیچ پاسخگویی ای راحت در مقابل جامعه جهانی ایستاده اند و همه توافق ها و مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته اند حالا اوکراین هم این روزها اعلام کرده در طول جنگ از کنوانسیون حقوق بشر خارج خواهد شد. طبق گزارش ها مقامات اوکراین قبلاً درخواستی را برای عدول جزئی از انطباق با کنوانسیون اروپاییبرای حمایت از حقوق و آزادی های بشر به شورایاروپا ارائه کرده اند. این در خواست شامل لغو حق تصرف در اموال است.
اوکراین درخواستی را برای تعلیق جزئی برخیاز بندهای کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و آزادیها در این کشور به دلیل حکومت نظامی به شورایاروپا ارائه کرده است. سند مربوطه روز یکشنبه 28 آوریل در سایت اینسازمان بین المللی منتشر شد روشن می کند که خود درخواست در 4 آوریل ارسال شده است.
طبق این درخواست، اوکراین در طول مدت جنگ، از پایبندی به مفاد کنوانسیون مانند: مصونیت از تامین مسکن برای شهروندان تا تضمین امنیت اموال خصوصی یا اشتراکی وخودداری از مصادره آن برای نیازهای دولت، خودداری خواهد کرد. مقرراتی مانند محرمانه بودن نامه نگاری ها، شنود مکالمات تلفنی و سایر مکاتبات، عدم دخالت در زندگی شخصی و خانوادگی؛ آزادی رفت و آمد و انتخاب آزادانه محل زندگی؛ حق آزادی اندیشه و بیان؛ بیان آزاد عقاید و عقاید و همچنین حق جمع آوری، ذخیره و انتشار اطلاعات؛ حق برگزاریجلسات، تجمعات و اعتصابات؛ حق مالکیت، استفاده و تصرف در اموال خود، همه جزو مواردی است که کی یف می خواهد آنها را از این پس نادیده بگیرد.
البته اوکراین قبل از این نامه نگاری ها هم این مقررات را نادیده گرفته ولی با نامه نگاری با اتحادیه اروپا به دنبال آن است که به بهانه حکومت نظامی و شرایط جنگی کلاه شرعی روی تعدی به قوانین حقوق بشر اروپایی بگذارد. در واقع، اوکراین مدت‌هاست که شبیه یک کشور دموکراتیک نیست اما نکته جالب این است که این مساله به هیچ وجه شرکای غربی آن را گیجنمی کند، زیرا آنها نیز مدتهاست که از هنجارهایدموکراتیک دور بوده اند.
البته غربی ها بسیاری موارد دیگر را برای دیگر متحدین خود نادیده گرفته اند و به نظر می رسد خواسته های اوکراین از این بابت بسیار سهل باشد، قوانین و مقررات حقوق بشر و آزادی بیان و کنوانسیون های دیگر غربی و اروپایی فقط برای مواردی صادق است که برای مقامات این کشورها نفع داشته باشد وگرنه حقوق بشر و کنوانسیونها کیلویی چند؟
کشورهای غربی در واقع سایه دمکراسی خود را بر سر دیکتاتورها و نظام های آپارتاید انداخته اند تا مبادا آفتاب به سرشان بخورد آفتاب زده شوند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصویری از غزه که با دیدن آن ناخودآگاه لبخند می‌زنید+عکس