گام اول حماس و فتح برای تشکیل «دولت موقت وفاق ملی»


گام اول حماس و فتح برای تشکیل «دولت موقت وفاق ملی»

منابع آگاه خبر دادند هیأت‌های اعزامی جنبش حماس و فتح که اخیرا در پکن با یکدیگر دیدار داشته‌اند، بر سر وحدت گروه‌های فلسطینی و پایان دادن به اختلافات تاکید کرده‌اند.

شبکه «المیادین»، صبح امروز (سه‌شنبه)، به نقل از منابع آگاه گزارش داد دیدار اخیر هیأت‌های حماس و فتح در پکن نتایجی به دنبال داشته که اولین مورد آن تاکید بر لزوم وحدت فلسطینیان بوده است.

«عزام الاحمد» و «سمیر الرفاعی» به عنوان نمایندگان جنبش فتح و «موسی ابو مرزوق» و «حسام بدران» به عنوان نمایندگان جنبش حماس طی روزهای گذشته به منظور کنار گذاشتن اختلافات و مبارزه با اشغالگری در چین با یکدیگر دیدار کردند.

المیادین به نقل از منابع فلسطینی در این باره خبر داد جنبش‌های فتح و حماس در نشست یادشده بر لزوم وحدت و پایان دادن به اختلافات در چارچوب سازمان آزادی‌بخش فلسطین تاکید کرده‌اند.طبق این گزارش، دو طرف همچنین تاکید کرده‌اند که تمام گروه‌های فلسطینی باید باتوجه به توافق‌های پیشین به این سازمان و نهادهای مرتبط با آن بپیوندند.منابع یادشده همچنین خبر دادند طرفین بر لزوم تشکیل دولت وفاق ملی موقت حین جنگ و پس از آن تاکید کرده‌اند.از جمله مأموریت‌های این دولت انجام وظایف فنی و اداری برای کمک‌رسانی به فلسطینیان و از بین بردن پیامدهای تجاوزات اسرائیل و بازسازی نوار غزه عنوان شده است.المیادین اضافه کرد که یکپارچه‌سازی نهادهای فلسطینی و مقدمه‌چینی برای انجام انتخابات سراسری از دیگر مأموریت‌های اولیه این دولت است.منابع مذکور همچنین به المیادین گفتند تشکیل دولت موقت وفاق ملی بهانه اختلاف را از آمریکا و اسرائیل خواهد گرفت.در نشست طرفین همچنین بر یکپارچگی موضع فلسطین درباره توقف کشتار مردم غزه و خروج کامل ارتش اسرائیل از این منطقه تاکید شده است.

گام اول حماس و فتح برای تشکیل «دولت موقت وفاق ملی»

دو طرف در عین حال بر همسوسازی تلاش‌ها برای ارسال کمک‌ها و امدادرسانی فوری در غزه تاکید کرده‌اند.در این دیدار همچنین درباره زمینه‌سازی با کمک نهادهای ذیربط برای تشکیل کمیته‌ای دوجانبه در قاهره به منظور هماهنگی و پیگیری امور گفت‌وگو شده است.حماس و فتح همچنین بر لزوم احیای کمیته‌های مشترک خود و حل و فصل اختلافات و حملات رسانه‌ای به یکدیگر به توافق رسیده‌اند.همسوسازی مواضع و تلاش‌ها در کرانه باختری و قدس برای مواجهه با اقدامات شهرک‌نشینان از جمله مواردی است که در این نشست بررسی شده است.دو طرف بر اولویت قرار دادن پرونده اسرای فلسطینی و احقاق حقوق آن‌ها و همچنین حمایت از اسرا در این مرحله دشوار تاکید کرده‌اند.نتایج به‌دست آمده در این نشست برنامه نشست آتی طرفین خواهد بود که قرار است 14 ژوئن در پکن برگزار شود.

جنبش حماس سه سال بعد از تاسیس در مخالفت با توافق اسلو مسیر خود را از گروه‌های سازش‌طلب فلسطینی با اسرائیل جدا کرد. اوج درگیری جنبش‌های فتح و حماس به انتخابات پارلمانی سال 2006 باز می‌گردد. در همان سال، جنبش حماس بعد از درگیری‌هایی شدید با فتح این گروه را از غزه بیرون کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تیپ بازیگران مست عشق در اکران مردمی این فیلم