جزئیات آتش‌سوزی هولناک روستای امامزاده ابراهیم


جزئیات آتش‌سوزی هولناک روستای امامزاده ابراهیم

آتش‌سوزی بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در روستای گردشگری امام‌زاده ابراهیم شفت منجر به تخریب گسترده ۱۲۰ خانه، مغازه و واحد اقامتی شد؛ این حادثه تلفات جانی نداشت.

دقایقی از نیمه‌شب پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه گذشته بود که ناگهان شعله‌های آتش از یک مغازه نانوایی واقع در روستای زیبای امامزاده ابراهیم در دل کوهستان و جنگل‌های سرسبز سرک کشید و در کمتر از چند دقیقه آتش به خانه‌ها و مغازه‌های روستا سرایت کرد؛ خانه‌ها و مغازه‌هایی که همگی از جنس چوب ساخته شده و به همین خاطر این شهرک به شهرک چوبی نیز معروف است.

این پنجمین آتش‌سوزی در طول سی سال گذشته است که به جان این روستای رنگین‌کمانی و گردشگری افتاده، اما این‌بار بسیار شدیدتر و ویرانگرتر به طوری که حدود ۳۰۰ خانه و مغازه را به خاکستر تبدیل کرده است.

تلاش برای مهار حریق

با اعلام موضوع به آتش‌نشانی، دقایقی بعد آتش‌نشانان از شفت، احمد سرگوراب، نصیرمحله و شهرک صنعتی شفت، فومن و رشت برای اطفای حریق اعزام شدند.

جزئیات آتش‌سوزی هولناک روستای امامزاده ابراهیم

از آنجا که در این شهرک مردم از کپسول گاز استفاده می‌کنند، در حادثه آتش‌سوزی خطرات ناشی از انفجار کپسول‌ها کار را برای مردم، آتش‌نشانان و امدادگران سخت کرده بود. از سوی دیگر چوبی بودن واحد‌ها موجب گسترش آتش‌سوزی شد، اما وقتی آتش به دیوار امامزاده رسید به دلیل بتنی بودن ساختمان از گسترش آن تا رسیدن آتش‌نشانان جلوگیری شد و بخشی از بازار روستا از آتش در امان ماند.

نزدیکی‌های صبح بالاخره آتش مهار، اما زندگی و سرمایه بسیاری از ساکنان روستا به خاکستر تبدیل شد. حالا برخی از اهالی روستا به معنای واقعی خاکستر‌نشین شده‌اند و تنها چشم امیدشان به مسئولان است تا خسارت وارده را جبران کنند. زن جوانی که از اهالی روستاست می‌گوید: اینجا آتش‌نشانی داریم، اما مجهز نیست تا آتش‌نشانی از رشت، شفت و احمد سرگوراب آمد، همه چیز خاکستر شده بود، چون مسیر دسترسی روستا خوب نیست و حداقل ۴۵ دقیقه زمان برد تا برسند.

این در حالی است که در ارزیابی‌های اولیه کارشناسان مشخص شد به واحد‌هایی که در سال‌های قبل مقاوم‌سازی شده بودند آسیبی وارد نشده است.

علت آتش‌سوزی

مهدی نقدی، فرماندار شفت علت اولیه این آتش‌سوزی را اتصال سیم برق در یک نانوایی عنوان کرد و گفت: بعد از بررسی میزان خسارت‌ها توسط آتش‌نشانان، اقدامات بعدی برای آواربرداری خانه‌های آتش گرفته در این منطقه از استان گیلان انجام می‌شود.

وی با قدردانی از جمعیت هلال‌احمر برای اسکان خانوار‌های خسارت‌دیده بیان کرد: اداره‌های آب و برق، بنیاد مسکن و صمت پای کارند. اکنون نیازمند برقراری روشنایی معابر و آواربرداری و کمک‌های بلاعوض هستیم.

وی حادثه آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم را بسیار تلخ دانست و گفت: مردم همه دارایی خود را از دست دادند و ساختمان‌های مسکونی و تجاری به تلی از خاک تبدیل شدند. سازه‌های چوبی شهرک امامزاده ابراهیم کاملاً خشک و آماده اشتعال بودند و کارشناسان باید علت دقیق حادثه را بررسی کنند. به دنبال اظهارنظر‌های غیرکارشناسی نیستیم و حتماً باید کارشناسی انجام شود.

علی‌اصغر چگینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت با اعلام تشکیل پرونده قضایی در رابطه با آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم گفت که علت اصلی وقوع آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان مشخص خواهد شد. وی در جریان بازدید میدانی از بازارچه امامزاده گفت: ضمن تشکیل پرونده قضایی، دستور انجام تحقیقات برای کشف علت حریق صادر شده است و علت آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان متخصص مشخص خواهد شد.

ارزیابی بنیاد مسکن در امامزاده ابراهیم تکمیل شد

بعد از وقوع این حادثه چهار تیم ارزیاب اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان از ساعات اولیه در روستا مستقر شده و در بازدید از تک‌تک واحد‌های تخریب شده، ارزیابی از خسارت وارده به روستای امامزاده ابراهیم را تکمیل کردند. طبق گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان، تعداد واحد‌های تجاری ۱۰۰ درصد تخریب شده در آتش‌سوزی ۹۰ واحد، مسکونی ۲۹۰ واحد، تعمیری مسکونی ۲۸ واحد و تعمیری تجاری ۶ واحد است و خوشبختانه این حادثه، تلفات جانی نداشته است.

جزئیات آتش‌سوزی هولناک روستای امامزاده ابراهیم

«حامد دائمی»، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان شامگاه جمعه در جلسه ستاد بحران استان با موضوع آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم گفت: پیشنهاد ما با توجه به هماهنگی‌های انجام شده طبق مصوبه هیأت وزیران و پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور برای ساخت واحد‌های مسکونی ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۸۰ میلیون تومان کمک بلاعوض است.

همچنین برای تعمیری مسکونی هم ۵۰ میلیون تومان تسهیلات، ۳۰ میلیون تومان بلاعوض، برای ساختی تجاری ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۳۰ میلیون تومان بلاعوض پیشنهاد می‌شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان