نوسان فلز سرخ میان داده‌های شرق و غرب


دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : فلز سرخ از سقف قیمت ۲۴ماه اخیر خود عقب نشست. با این حال این فلز از ابتدای آوریل تا روز جمعه سوم ماه مه رشد نرخ ۱۳درصدی را در معاملات آتی کامکس آمریکا به ثبت رسانده است. در حالی که تضعیف عرضه معدنی سنگ‌آهن از رشد بهای این فلز حمایت کرد، عقبگرد شاخص مدیران خرید تولید در چین برای ماه آوریل سیگنالی منفی برای فلز سرخ به همراه داشت. با وجود این، تضعیف شاخص دلار آمریکا ترمز عقبگرد بهای مس در بازار جهانی را کشید.

نوسان فلز سرخ میان داده‌های شرق و غرب

تضعیف دلار به سود مس تمام شد

تضعیف شاخص دلار آمریکا ظرف دو روز پایانی هفته گذشته، از رشد بهای مس در بازار جهانی حمایت کرد. انتشار داده‌های ضعیف از بازار کار در ایالات‌متحده آمریکا و همچنین اعلام شاخص مدیران خرید بخش تولید در مرز رکود باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به آغاز کاهش نرخ بهره در سال‌جاری میلادی امیدوار شوند و این موضوع در شرایطی که به تضعیف شاخص دلار انجامید، زمینه افزایش ورود سرمایه به دارایی‌های با ریسک بالاتر را فراهم کرد. به این ترتیب فلز سرخ ظرف روز پایانی هفته بخشی از زیان هفتگی خود را جبران کرد.

روز جمعه سوم ماه مه هر پوند مس در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ 4.55دلار معامله شد. اگرچه این نرخ نسبت به قیمت معامله این فلز در روز قبل رشد 1.62درصدی داشت؛ اما بازده هفتگی این فلز منفی 0.37‌درصد باقی ماند. روز 29 آوریل هر پوند مس در این بازار تا سقف قیمت 4.66دلار اوج گرفته بود؛ اما احتمال تضعیف تقاضا از سوی چین باعث شد تا فلز سرخ از سقف قیمت 24ماه اخیر خود عقب‌نشینی کند.

در شرایط کنونی فلز سرخ میان سیگنال‌های متناقض از شرق و غرب در نوسان است. در شرایطی که داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا از رشد بهای این کامودیتی حمایت می‌کند، سیگنال‌های چین زمینه‌ساز افت بهای این فلز در بازار جهانی شده است. شاخص مدیران خرید بخش تولید ایالات‌متحده آمریکا برای ماه آوریل برابر 50واحد اعلام شد که این رقم کمترین میزان این شاخص ظرف سه‌ماه گذشته بود. اعلام این شاخص در مرز رکود نشان داد که تثبیت نرخ بهره در محدوده 5.5درصدی، زمینه‌ بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی را فراهم کرده است. اعلام شاخص مدیران خرید بخش تولید در مرز رکود، فشار بر فدرال‌رزرو برای عقب‌نشینی از حفظ نرخ بهره را افزایش می‌دهد. در صورت آغاز سیاست کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده، بازارهای کالایی با رشد نرخ ناشی از تضعیف دلار مواجه می‌شوند.

فلز سرخ حمایت چینی‌ها را از دست می‌دهد؟

تحلیلگران چشم‌انداز تقاضا برای فلز سرخ از سوی چینی‌ها را منفی ارزیابی می‌کنند که این موضوع به تضعیف بهای فلز سرخ در بازار جهانی می‌انجامد. این در حالی است که در هفته گذشته و پیش از آغاز تعطیلات روز کارگر در چین، بهای فلز سرخ تا کانال قیمتی 10‌هزار دلار به ازای هر تن در معاملات آتی و نقدی بورس فلزات لندن نیز پیش رفته بود. با وجود این، احتمال کاهش تقاضا از سوی چین در میان‌مدت و بلندمدت باعث شد تا از نرخ فلز سرخ در بازار جهانی کاسته شود. براساس داده‌های دولت چین که روز سه‌شنبه اعلام شد، شاخص مدیریت خرید رسمی بخش تولید برای آوریل 50.4 اعلام شد. این شاخص برای این ماه در فاز رونق بود؛ اما از میزان آن نسبت به ماه قبل کاسته شد و این موضوع واهمه از بازگشت اقتصاد چین به فاز رکود را مطرح کرد. احتمال بازگشت دومین اقتصاد جهانی به فاز رکود، سیگنال منفی موثری برای بازارهای کالایی به همراه داشت.

به شکل معمول، ماه‌های آوریل و مه زمان سنتی خرید مس در چین تلقی می‌شود؛ اما با توجه به صعود بهای فلز سرخ در بازار جهانی، صنایع چینی ترجیح داده‌اند به امید کاهش قیمت در میان‌مدت، از حجم خرید خود بکاهند که این موضوع سیگنال منفی موثری برای بازارها به همراه داشته است. با این حال حزب کمونیست چین متعهد شده است که از بازگشت اقتصاد این کشور به مسیر رشد حمایت جدی کند. سیاست‌های حمایتی دولت چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد می‌تواند زمینه‌ساز تقویت تقاضا برای فلزات باشد. با وجود این، بحران مسکن در چین هر روز جدی‌تر می‌شود و این رویه اثرگذاری سیاست‌های حمایتی چین را دشوار می‌کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...