999 سال زندان برای‌ باند خانوادگی قاچاق موادمخدر / اعدام برای سرکرده باند


 999 سال زندان برای‌ باند خانوادگی قاچاق موادمخدر / اعدام برای سرکرده باند

به گزارش رکنا، مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان، درباره این باند گفت: اعضای این باند خانوادگی که در یکی از روستاهای اطراف بندرعباس فعالیت می‌کردند، پس از مدت‌ها تحقیقات و در...

به گزارش رکنا، مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان، درباره این باند گفت: اعضای این باند خانوادگی که در یکی از روستاهای اطراف بندرعباس فعالیت می‌کردند، پس از مدت‌ها تحقیقات و در جریان 20عملیات ضربتی همزمان، دستگیر شدند. او ادامه داد: مدت فعالیت اعضای این باند 10سال بود و علت عدم‌دستگیری‌شان این بود که اعضای باند نیابتی کار می‌کردند؛ یعنی خودشان پشت‌پرده بودند. در این سال‌ها که تحت تعقیب بودند، 9مورد از محموله‌هایشان به همراه تعدادی از همدستان‌شان کشف شد و سرانجام سرکردگان باند نیز دستگیر شدند.

او درباره روند رسیدگی قضایی به پرونده نیز گفت: متهمان در سال98 دستگیر شدند و پس از تحقیقات مقدماتی، پرونده در سال1401 به دادگاه فرستاده شد و رسیدگی در دادگاه حدود 2سال طول کشید. درنهایت برای 70نفر از متهمان حکم صادر شد که 7نفر از آنها به اعدام و 58نفر به حبس‌های طولانی محکوم شدند؛ 5نفر هم یا فوت یا تبرئه شدند. در این پرونده 58متهم درمجموع به 999سال حبس محکوم شدند. این پرونده 152 جلد و31 نوار صفحه دارد. البته این حکم دادگاه بدوی است و هنوز رأی قطعی صادر نشده است. رأی این پرونده 800صفحه و قرار مجرمیت هم 1250صفحه بود.

پشت‌پرده صاعقه

سرکردگان بزرگ‌ترین باند قاچاق مواد‌مخدر کشور که صاعقه نام داشت، 4برادر روستایی بودند که وضعیت مالی خوبی نداشتند؛ اما بعد از تشکیل باند قاچاق مواد‌مخدر، زندگی‌شان از این‌رو به آن‌رو شد؛ به‌طوری که در سال94 در جریان عروسی یکی از آنها فقط 2میلیارد تومان شاباش به داماد داد‌. آنها در این مدت حدود 2هزار تن مواد‌مخدر قاچاق کردند اما سرانجام همگی به جز یکی از برادران دستگیر شدند. یکی از مسئولان رسیدگی‌کننده به این پرونده از پشت‌پرده این باند را افشا کرد.

از چه زمانی پی به فعالیت این باند برده بودید؟

قبلا در ایران مسیرهای قاچاق مواد‌مخدر خاصی وجود داشت که مشخص بود و همین اشراف پلیس بر مسیرها مشکلات زیادی برای قاچاقچیان به‌وجود آورده بود، تا اینکه از حدود 15سال قبل آنها مسیرهای نوظهوری را برای این کار در نظر گرفتند. آنان به جای مسیرهای زمینی و دریایی شناسایی‌شده، مسیر تازه‌ای را در نظر گرفتند یعنی مواد‌مخدر را ابتدا از جنوب پاکستان وارد بندر گواتر و بعد وارد کشور می‌کردند. این باند نخستین باندی بود که از این مسیر استفاده کرد و از همان زمان تحقیقات دراین‌باره آغاز شد.

آنها برای انتقال محموله‌ها از چه شناورهایی استفاده می‌کردند؟

ابتدا این کار را با لنج انجام می‌دادند؛ اما مشکل لنج برای آنها این بود که وقتی یک لنج لو می‌رفت، یک مرتبه مثلا 10تن مواد‌مخدرشان از بین می‌رفت و سرمایه‌شان را از دست می‌دادند. به همین دلیل از قایق‌های تندرو استفاده کردند. این قایق‌ها بیش از 200اسب بخار قدرت دارند. آنها برای اینکه بتوانند مسافت‌های طولانی را طی کنند، مخزن‌های اضافی بنزین را هم با خودشان حمل می‌کردند و بخش زیادی از وزن قایق را بنزین تشکیل می‌داد. این قایق‌ها 2موتور دارند و اگر دچار مشکل شوند هم مواد‌مخدر را در دریا خالی می‌کنند.

اولین مقصد آنها برای انتقال مواد از پاکستان کجا بود؟

مهم‌ترین ویژگی این نوع قاچاق مواد‌مخدر استفاده از خورها است. در کشورهای دیگر از خورها به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ گردشگری استفاده می‌شود؛ اما ما در این حوزه موفق نیستیم و به همین دلیل برخی از خورها تبدیل به محل فعالیت قاچاقچی‌ها شده‌اند. هرمزگان شمار زیادی خور دارد که قایق‌ها را به آنجا منتقل و تخلیه می‌کردند.

اعضای باند صاعقه چه کسانی‌اند؟

اعضای اصلی آن 4برادرند. آنها اهل یکی از روستاهای اطراف بندرعباس‌اند و از ابتدای دهه80 کارشان را شروع کرده‌اند. خانواده‌بودن‌شان خیلی به پیشبرد کارشان کمک می‌کرد. از طرفی این باند کار عجیبی انجام داد و اعضای دیگر آن با خانواده‌های یکدیگر وصلت کردند و به این شکل همه با هم فامیل شدند. روستایی که اعضای این باند ساکن و اهل آنجایند، نزدیک خور است و این ویژگی نیز به آنها کمک زیادی می‌کرد. تفاوت مهم این باند با سایر باندها این بود که در رأس آن یک نفر حضور نداشت؛ بلکه هسته‌ای از 4برادر تشکیل شده بود که هرکدام وظایف مختص خود را داشتند. سرمایه‌شان واحد بود و همه در جهت تامین منافع گروه عمل می‌کردند. آنها باندهای زیرمجموعه داشتند که شامل باندهای دریایی حمل مواد‌مخدر، باندهای حمل زمینی، شرکا، مخبران و... بود. در هرکدام از این زیرمجموعه‌ها چندین نفر فعالیت می‌کردند که در این پرونده از هر مجموعه تعداد زیادی دستگیر شده‌ا ند.

آنها برای قاچاق مواد شگرد خاصی داشتند؟

شگردشان به این شکل بود که ابتدا مواد را از پاکستان می‌خریدند و از آنجا وارد دریا می‌کردند؛ اما بعد افرادی را در شرق کشور پیدا می‌کردند و مواد را به آنها تحویل می‌دادند. آنها محموله را در خورهای جنوب سیستان و بلوچستان به قایق‌های دیگر اعضای باند تحویل می‌دادند و آنها هم از طریق دریا محموله را تا بندرعباس حمل می‌کردند.

حجم موادی که از سوی این باند قاچاق شده چقدر است؟

گزارش‌های مختلفی درباره میزان مواد‌مخدر قاچاق‌شده از سوی این باند وجود دارد؛ مثلا پلیس مبارزه با مواد‌مخدر معتقد است که اعضای این باند در سال دست‌کم 500تن مواد قاچاق می‌کردند. در جریان بررسی دفاتری که از متهمان کشف شد، مشخص شد که آنها در 2سال 95 و 96 دست‌کم 860تن مواد‌مخدر را جابه‌جا کرده‌اند که در این دفاتر همه اقدامات‌شان ثبت شده است و این از فعالیت گسترده این باند حکایت می‌کند. مثلا وقتی یک ناخدا را دستگیر کردیم، با بررسی‌های اعترافاتش پی بردیم که او حدود 70تن مواد‌مخدر برای این باند حمل کرده است. افراد زیادی در این باند کشته یا غرق شده اند. حتی مواد‌مخدر قاچاق‌شده از سوی این باند در برخی کشورهای دیگر کشف و باعث تخریب وجهه کشورمان شد.

 999 سال زندان برای‌ باند خانوادگی قاچاق موادمخدر / اعدام برای سرکرده باند

چند سال پیش کلیپی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که از شاباش عجیب‌وغریب در جریان یک عروسی در هرمزگان حکایت داشت. آن مراسم متعلق به کدام‌یک از اعضای باند بود؟

باید گفت که اعضای این باند آسیب‌های اجتماعی زیادی را به منطقه وارد کرده‌اند. آنها در منطقه فقیری زندگی می‌کردند اما در مدت کوتاهی ثروتمند شدند و شکاف طبقاتی زیادی در منطقه ایجاد شد. مثلا یکی از این برادران در عروسی‌اش که در سال94 برگزار شد، 2میلیارد تومان شاباش گرفت و بعد با بررسی دفاتر معلوم شد همه کسانی که شاباش‌های سنگین داده بودند، قاچاقچیان منطقه و از اعضای باند بودند که تعداد زیادی از آنها دستگیر شدند. در این عروسی با چمدان اسکناس آورده بودند و خیلی‌ها هم با دستگاه پوز پول پرداخت می‌کردند.

چطور فعالیت اعضای این باند 10سال طول کشید؟

به‌دلیل اینکه آنها با افراد مختلف، مثلا با تعدادی از کارمندان بانک، در ارتباط بودند؛ به همین دلیل در روند رسیدگی به این پرونده تیم بزرگی از افرادی که برای این باند کارچاق‌کنی انجام می‌دادند، دستگیر شدند. اعضای این باند مجبور بودند برای پنهان‌کردن درآمدشان دست به پولشویی بزنند. مثلا خانم سالخورده‌ای در منطقه بلوچستان بود که بسیاری از پول‌های مواد‌مخدر به نام این زن جابه‌جا می‌شد. پیوستگی زیادی بین موضوع قاچاق مواد‌مخدر و قاچاق خودروهای لوکس در سراسر کشور وجود دارد. معمولا بخش زیادی از سرمایه قاچاقچیان مواد‌مخدر در حوزه خودرو و طلا است؛ چون معامله‌اش راحت است و به‌صورت غیررسمی یا وکالتی انجام می‌شود.

افرادی هم در ادارات مختلف با اعضای این باند همکاری می‌کردند. همه اینها باعث شده بود که فعالیت این باند پیچیده و لورفتن‌شان زمان‌بر شود. یکی دیگر از دلایلی که باعث شد این باند دیرتر لو برود، این بود که افراد خشنی نبودند. مثلا یکی از قاچاقچیان مطرح که چند سال قبل اعدام شد، به این دلیل دستگیر شد که درگیر می‌شد و خشن بود؛ اما اعضای این باند با رشوه یا روسفیدکردن خودشان کار را پیش می‌بردند؛ مثلا خودشان را خیر و مدرسه‌ساز و... معرفی می‌کردند.

مقصد نهایی این باند برای قاچاق مواد‌مخدر کجا بود؟

حجم قاچاق مواد‌مخدر از سوی اعضای این باند بسیار زیاد بود؛ آنقدر که ما این مقدار مصرف مواد‌مخدر در کشور نداریم و درنتیجه بیشتر محموله‌ها از مسیرهای قاچاق ترانزیت می‌شد؛ بخشی به غرب هرمزگان، تهران و شیراز و بخشی به کشورهای اروپایی قاچاق می‌شد که همه آنها هم تریاک بود.

آنها پول‌های ناشی از معامله مواد را چطور جابه‌جا می‌‌کردند؟

از طریق خودرو، طلا و رمزارز.

اعضای این باند چطور دستگیر شدند؟

پس از تحقیقات شبانه‌روزی و رصدهای اطلاعاتی و بررسی‌های گسترده‌، رسیدگی به این پرونده ابتدا با دستگیری 13متهم آغاز و در ادامه برای 90نفر و سپس برای 116نفر کیفرخواست صادر شد.‌

اموال کشف شده از متهمان

86مال غیرمنقول

اعم از خانه، مغازه

118دستگاه خودرو

2لنج، 252شتر

15کیلو طلا و جواهر

1000میلیارد تومان ارزش اموال کشف‌شده از متهمان است.

محمد جعفری / همشهری


 999 سال زندان برای‌ باند خانوادگی قاچاق موادمخدر / اعدام برای سرکرده باند

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...