تراشه M4 معرفی شد؛ غول پردازشی هوش مصنوعی برای آیپدهای پرو اپل


تراشه M4 معرفی شد؛ غول پردازشی هوش مصنوعی برای آیپدهای پرو اپل

اپل در جریان رویداد Apple Let Loose خود در کنار معرفی آیپدهای Air و Pro به سراغ رونمایی از تراشه M4 خود رفته که قابلیت‌های بی‌شمار هوش مصنوعی بدان اضافه شده است. پردازنده‌ای که توان پردازشی آن برابر 38 ترافلاپس بوده و در زمینه هوش مصنوعی تا ۶۰...

اپل در جریان رویداد Apple Let Loose خود در کنار معرفی آیپدهای Air و Pro به سراغ رونمایی از تراشه M4 خود رفته که قابلیت‌های بی‌شمار هوش مصنوعی بدان اضافه شده است. پردازنده‌ای که توان پردازشی آن برابر 38 ترافلاپس بوده و در زمینه هوش مصنوعی تا ۶۰ برابر سریع‌تر از تراشه‌ A11 است. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

اپل در رویداد امسال خود سنت شکنی کرده و تراشه M4 را همراه با تبلت‌های جدید خود معرفی نموده است. این تراشه دارای موتور عصبی قدرتمند بوده و می‌تواند سریعتر از هر تبلت دیگری پردازش‌های هوش مصنوعی را انجام دهد.

تراشه M4 معرفی شد؛ غول پردازشی هوش مصنوعی برای آیپدهای پرو اپل

اپل سیستم‌عامل iPadOS خودش را با تراشه M4 هماهنگ کرده تا در زمینه پردازش‌های هوش مصنوعی بسیار بهینه باشد. موتور عصبی به‌کاررفته در M4 توان 38 ترافلاپسی داشته و تا ۶۰ برابر سریع‌تر از واحد پردازش عصبی تراشه‌ A11 است و در این زمینه می‌تواند با تراشه‌های اینتل و AMD و کوالکام رقابت کند.

قدرت پردازشی تراشه جدید اپل کمتر از پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت با توان پردازشی 45 ترافلاپس است. اپل مدعی شده که تراشه جدیدش می‌تواند با مصرف کمتر انرژی، توان پردازشی بیشتری نسبت به پردازنده‌های استفاده شده در کامپیوترها و لپ تاپ ها داشته باشد.

چیپست M4 اپل از نسل دوم فناوری سه نانومتری TSMC بهره برده و به ۱۰ هسته شامل چهار هسته‌ اصلی و چهار هسته‌ کم‌مصرف مجهز شده است. پردازنده‌ی گرافیکی ۱۰ هسته‌ای تراشه M4 از قابلیت‌های Dynamic Caching و Mesh Shading و Ray Tracing پشتیبانی می‌کند و سرعت رندر آن تا چهار برابر بیشتر از تراشه M2 است.

اپل هنوز به تعداد هسته‌های واحد پردازشی عصبی (NPU) تراشه‌ی M4 اشاره نکرده است. تراشه‌های سری M اپل (به غیر از M1 و M2 Ultra) همواره به واحد عصبی ۱۶ هسته‌ای مجهز بوده‌اند اما قدرت آن‌ها در زمینه‌ی پردازش هوش مصنوعی به‌صورت نسلی افزایش یافته است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین