حقایقی که در مورد مسجد سلیمانیه استانبول نمی دانستید!


حقایقی که در مورد مسجد سلیمانیه استانبول نمی دانستید!

مسجد سلیمانیه از بناهای بزرگی است که به دستور سلطان سلیمان باشکوه در قرن شانزدهم در استانبول ساخته شده. اگر قصد رفتن به استانبول را دارید، بازدید از آن را در اولویت سفر خود قرار بدهید.

مسجد سلیمانیه از بناهای بزرگی است که به دستور سلطان سلیمان باشکوه در قرن شانزدهم در استانبول ساخته شده. اگر قصد رفتن به استانبول را دارید، بازدید از آن را در اولویت سفر خود قرار بدهید.

مسجد سلیمانیه استانبول یکی از خارق العاده ترین مساجدی است که در استانبول قرار دارد و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده است. مسجد سلیمانیه از بناهای بزرگی است که به دستور سلطان سلیمان باشکوه در قرن شانزدهم در استانبول ساخته شده است. این مسجد حقایقی را در خود جای داده که دانستن آن برای هر گردشگری جذاب است و اگر قصد رفتن به استانبول را دارید بهتر است بازدید از آن را در اولویت سفرهای خود قرار بدهید.

ساخت مسجد سلیمانیه توسط 3500 کارگر طی 8 سال

مسجلد سلیمانیه استانبول در قرن شانزدهم به دستور سلطان سلیمان احداث شد. سلطان سلیمان طولانی ترین سلطان امپراتوری عثمانی را داشت و برخی افراد به دلیل هماهنگی و عدالت موجود در شیوه حکومتی وی را سلیمان دوم نامیدند. معمار این مسجد فردی جز سینان نیست. سینان یکی از معماران بزرگ زمان خود است که توانست طرحی برای مسجد سلیمانه ایجاد کند که بتواند با مسجد ایاصوفیه ای که در دوره بیزانس ساخته شده رقابت کند. کم حرفی نیست که بدانید 3500 نفر کارگر طی مدت 8 سال روی آن کار کردند تا چنین بنایی ساخته شود. این مسجد 194 متر ارتفاع و 27 متر عرض دارد و با چهار مناره و گنبدهای طبقاتی یک مجموعه بسیار زیبا و فوق العاده پدید آورده است. مسجد سلیمانیه نمونه ای عالی از ظرافت و پیچیدگی معماری امپراطوری عثمانی به نمایش می گذارد.

حقایقی که در مورد مسجد سلیمانیه استانبول نمی دانستید!

ویژگی های متمایز کننده مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه به عنوان مشهورترین جاهای دیدنی استانبول از جمله مساجدی است که ویژگی های متمایز کننده ای برای گردشگران دارد. اگر در این مسجد قدم بگذارید، دکوراسیون داخلی که به زیبایی تزئین شده را خواهید دید. حس فضا و نور زمینه گنبدهای شمال غربی و جنوب شرقی و فضاهای گنبدی در جنوب غربی و شمال شرقی شما را مجذوب خود می کند. فضای داخلی مسجد بس وسیع و به شکل مربعی است که 59 متر طول و 58 متر عرض دارد. روی دیوار قبله شیشه های رنگی و کاشی کاری های آبی وجود دارد. در دو سوی محراب، کاشی های خوشنویسی بزرگ و با متنی از سوره حمد قرار دارد. در فضای داخلی مسجد همیشه نسیم خنکی وجود دارد و تهیوه جریان هوا به خوبی صورت می گیرد. این سیستم به عنوان سیستم جریان هوای هوشمند در طراحی اصلی سینان گنجانده شده بود که در گذشته بتواند دوده های شمع و لامپ های نفتی را به راحتی خارج کند.

حقایقی که در مورد مسجد سلیمانیه استانبول نمی دانستید!

وجود مقبره سلطان سلیمان و خانواده اش در مسجد

جالب است بدانید در این مسجد بخش مختلفی مانند حمام، بیمارستان، آشپزخانه عمومی و چند مدرسه و حتی کاروانسرا جای گرفته است. در باغ پشت مسجد مقبره دو شخصیت مهم به نام سلیمان و همسرش رکسانا، دخترش مهریماه، مادرش دیلاشوب صالحه و خواهرش آسیه جای دارد. مقبره به صورت منبت کاری شده با فلزات گرانبها، سنگ ها و شیشه های رنگی تزئین شده است. علاوه بر این مقبره سلاطین سلیمان دوم و احمد دوم نیز در آن قرار دارد. همچنین مقبره معمار این مسجد یعنی سنان نیز در گوشه غربی قرار دارد. این مسجد توانسته از حوادثی چون آتش سوزی، زلزله، جنگ جهانی دوم و پس از چندین دوره تعمیر و بازسازی همچنان با شکوه و عظمت اولیه پای بر جا بماند.

حقایقی که در مورد مسجد سلیمانیه استانبول نمی دانستید!

کتابخانه و محیط اطراف مسجد

مانند تمامی مساجدی که در دوره امپراتوری عثمانی ساخته شده است، ورودی مساجد دارای یک حیاط و یا یک فواره بزرگ است. نمای بیرونی مسجد با پنجره هایی ترکیب شده با کاشی ایزنیک مستطیل شکل آبی رنگ تزئین شده است. در بخش جنوبی مسجد، مدرسه ای قرار دارد که دارای کتابخانه ای حاوی 110000 هزار جلد کتاب نسخه خطی است و ورودی حیاط اصلی شامل اتاق های منجمین بوده که در آن زمان اوقات نماز را تعیین می کرده است. در هر گوشه حیاط یک مناره قرار دارد که دو گوشه آن بلند و دو گوشه آن کوتاه است و به طور سنتی از چهار مناره برای مساجد استفاده می شده است که توسط سلطان مورد وقف قرار گرفته است. در مناره های مسجد بالکن های کوچک وجود دارد.

چگونه به مسجد سلیمانیه برویم؟

مسجد سلیمانیه در استانبول قرار دارد و شما هم برای رفتن به استانبول می توانید با تور اقدام کنید. دقت کنید که تورهای استانبول معولا در بازه های زمانی خاصی برگزار می شوند و هر یک دارای برنامه سفر مختص به خود هستند. از این رو می بایست توری را انتخاب کنید که در برنامه سفر آن بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول گنجانده شده باشد. در این صورت کارتان سهل تر خواه بود و در مدت اقامت خود در استانبول به این مسجد باشکوه خواهید رفت. اما اگر هدف شما سفر به استانبول بدون تور باشد، می توانید با تهیه بلیط استانبول خود را به این شهر رسانیده و سپس به مسجد سلیمانیه بروید. دقت کنید که می توانید با حمل و نقل عمومی و استفاده از تراموا و اتوبوس و مترو به خیابان سلیمانیه بروید و در میدان مسجد پیاده شوید. ساده ترین راه برای رسیدن به مسجد سلیمانیه، رفتن به بازار بیازیت با تراموا است. گفتنی است که بلیط پرواز مستقیم استانبول از تهران نیز وجود دارد و برای استعلام قیمت بلیط استانبول می توانید از طریق مای سفر اقدام کنید.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!