پوتین: شهروندان‌ روسیه‌ در مسیر درست هستند


پوتین: شهروندان‌ روسیه‌ در مسیر درست هستند

ولادیمیر پوتین برای پنجمین بار رسما به عنوان رئیس جمهور روسیه فعالیت خود را آغاز کرد و این اتفاق می‌تواند فرصت خوبی برای توسعه بیشتر روابط ایران و روسیه باشد.

به گزارش‌ اسپوتنیک- ولادیمیر پوتین در سخنان خود گفت، شهروندان روسیه در مسیر درست هستند و من مطمئن هستم که ما با افتخار از این نقطه عطف دشوار عبور خواهیم کرد، حتی قوی تر خواهیم شد و برنامه های بلندمدت و پروژه های بزرگ را برای دستیابی به اهداف توسعه اجرا خواهیم کرد.
روح الله مدبر کارشناس مسائل بین الملل ضمن اشاره‌ به ظرفیت های افزایش همکاری‌های ایران و روسیه به اسپوتنیک گفت،
هم در سخنرانی مراسم تحلیف آقای پوتین رئیس جمهور روسیه و هم در سند توسعه اهداف ملی فدراسیون روسیه که شش راهبرد در آن اعلام شد، کلید واژه‌ های بسیار مهمی است که فرصت را برای روابط ایران و روسیه افزایش می‌دهد.
وی افزود، من همواره و بارها تأکید کردم یک فرصت طلایی برای تقویت روابط ایران و روسیه وجود دارد و باید بشدت مراقب تبلیغات ضد روسی و ضد روابط دو کشور توسط رسانه‌های غرب گرا باشند. ما نباید بگذاریم که این تبلیغات در روابط دو کشور ایحاد اخلال نماید. در بخشی از سخنرانی‌های آقای پوتین تاکید ایشان بر همکاری با شرکا برای ایحاد نظم جدید جهانی چند قطبی بود. این برای چندمین بار است که رئیس‌جمهور روسیه به این نکته اشاره‌ می کند و این صرفا یک اشاره‌ نیست، بلکه روسیه یک برنامه‌ جدی برای آن اجرا نموده که در ابعاد مختلف امنیتی، اقتصادی و هویتی در حال کار است.
مدبر در ادامه گفت، تهران و مسکو باید علاوه‌ بر آن در مسیر یک ائتلاف دفاعی نیز حرکت کنند، و امروز یک فرصت مناسب است تا از این ظرفیت برای رسیدن به یک ائتلاف دفاعی و امنیتی کار کنیم.
وی ادامه داد، از نظر اقتصادی من معتقدم همکاری‌های دو کشور اصلا در سطح قابل قبولی نیست و این رقم باید افزایش پیدا کند. رئیس جمهور ایران از رقم پانزده میلیارد دلار تجارت بین ایران و روسیه صحبت‌ کرده‌ بود. در حالیکه، امروز رقم تجارت ایران و روسیه حداکثر به چهار میلیارد دلار می‌رسد و باید تلاش شود تا این عدد به هدف گذاری اولیه 15 میلیارد دلار برسد، زیرا هم ظرفیت و امکانات مورد نیاز وجود دارد و این هدف گذاری باید بصورت عملیاتی و اجرایی و فارغ از مباحث شعاری پیش ببریم . عزم رهبران و سران دو کشور برای تقویت روابط جدی است، رهبر جمهوری‌اسلامی ایران نیز همواره‌به راهبردی شدن روابط تأکیددارند. رئیس جمهور روسیه نیز نگاه بسیار مثبتی به تهران‌ دارد و معتقدم در دوره شش ساله جدید رئیس جمهور روسیه روابط دو کشور باید در واقعیت و عمل به اوج خود برسد و قابل ارزیابی و بررسی باشد تا دو ملت بتوانند از آن استفاده‌ کنند و مصداق هدف گذاری اولیه در ابعاد اقتصادی، امنیتی و اجتماعی باشد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

استوری خاص اسحاق جهانگیری برای رئیس‌جمهور