ویدئوی شبیه سازی ناسا از نمایی که پس از افتادن در سیاه چاله می‌بینیم [تماشا کنید]


ویدئوی شبیه سازی ناسا از نمایی که پس از افتادن در سیاه چاله می‌بینیم [تماشا کنید]

سازمان فضایی آمریکا ساعتی پیش یک ویدئوی عجیب را در حساب کاربری یوتیوب خوب منتشر کرده که ما را به جایی می‌برد که تا پیش از این هیچ انسانی جرأت نکرده به سمت آن برود؛ در آغوش قدرتمند یک سیاه‌چاله. در ادامه این مطلب با تماشا و بررسی این ویدئو همراه...

سازمان فضایی آمریکا ساعتی پیش یک ویدئوی عجیب را در حساب کاربری یوتیوب خوب منتشر کرده که ما را به جایی می‌برد که تا پیش از این هیچ انسانی جرأت نکرده به سمت آن برود؛ در آغوش قدرتمند یک سیاه‌چاله. در ادامه این مطلب با تماشا و بررسی این ویدئو همراه ما باشید.

تا پیش از ثبت عکس واقعی از یک سیاهچاله توسط سازمان فضایی اروپا، نزدیک‌ترین تصویر به واقعیت که از یک سیاه‌چاله شبیه‌سازی شده بود را می‌توانستیم در شاهکار سینمایی «میان‌ستاره‌ای»، هنر دستان کریستوفر نولان و در نتیجه ایده‌های بی‌نظیر او ببینیم.

در آن فیلم بود که کوپر، شخصیت اصلی داستان خود را به درون سیاه‌چاله پرت کرد و وارد یک فضای چند بعدی شد و ادامه ماجرا را رقم زد. اما فارغ از موضوع فیلم، شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که به راستی اگر درون یک سیاه‌چاله بیفتیم، چه نمایی را از جهان خارج خواهیم دید؟

برای پاسخ به این سوال ناسا ویدئوی تجسم خیره‌کننده‌ای را در یوتیوب خود به صورت یک ویدیوی 360 درجه منتشر کرده است. این ویدئو در واقع خروجی یک مدل شبیه‌سازی‌شده از یک سیاه‌چاله بزرگ است که می‌تواند سفر واقعی چشمان ما پس از نزدیک شدن به افق رویداد آن را نشان دهد و به جایی برود که به هیچ چیز (حتی نور) اجازه بازگشت نمی‌دهد.

با حرکت موس بر روی ویدیو و یا حرکت گوشی موبایل و تبلت خود می‌توانید ویدیو را به صورت 360 درجه مشاهده کنید.

تماشای این ویدئو در یوتیوب ناسا (با کیفیت اصلی)
تماشای نسخه توضیحی این ویدئو در یوتیوب ناسا

جرمی اشنیتمن، اخترفیزیکدان مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا که این تجسم‌ها را ایجاد کرده است، می‌گوید:

مردم اغلب در مورد این موضوع از ما سؤال می‌پرسند و شبیه‌سازی این فرآیندهای دشوار به من کمک می‌کند تا ریاضیات نسبیت را به پیامدهای واقعی در جهان واقعی متصل کنم. بنابراین من دو سناریو مختلف را شبیه‌سازی کردم، یکی که در آن یک دوربین روی سر یک فضانورد جسور نصب شده که به افق رویداد سیاه‌چاله نزدیک شده و دوباره از آن دور می‌شود و دیگری جایی که از مرز عبور می‌کند و سرنوشت خود را به دستان جاذبه وارد شده به تکینگی سیاه‌چاله می‌برد.

سیاهچاله ها منبع بسیاری از رازهای کیهانی هستند. مرموزتر از همه اینها چیزی است که در هسته آنها وجود دارد: یک تکینگی، به معنای یک نقطه یک بعدی با چگالی بی نهایت که منبع قدرت شگفت انگیز این عجیب‌ترین شیء موجود در گیتی است.

در همین رابطه بخوانید:

- اولین عکس از سیاه‌چاله مرکزی راه شیری
- سیاه چاله ها واقعا چقدر بزرگ هستند؟ [تماشا کنید]

این یک حقیقت است که عملاً هیچ راه واقعی برای دانستن آنچه در پشت افق رویداد یک سیاه‌چاله اتفاق می افتد وجود ندارد (مگر اینکه نام شما متیو مک کانهی باشد). اما اثرات گرانشی عجیب این جرم در خارج با ایجاد انبوه شگفتی‌ها در فضای پیرامونش، مانند پدیده ای به نام اثر اسپاگتی‌شدن! همانطور که یک جسم به افق رویداد نزدیک می شود، تفاوت گرانش بین دو سر آن می تواند آنقدر شدید باشد که آن را آنقدر بکشد که شبیه به یک رشته اسپاگتی کش آورده و به طول چندین برابر مقدار اولیه‌اش برساند.

با توجه به این نکته، اشنیتمن در مصاحبه خود به شوخی می‌گوید اگر حق انتخاب دارید، در یک سیاه‌چاله بزرگ بیفتید!

طبق محاسبات کیهان‌شناسان، سیاه‌چاله‌های با جرم 30 برابر خورشید ما، دارای افق رویداد بسیار کوچک‌تر و نیروهای کششی قوی‌تر هستند که می‌توانند اجرام نزدیک‌تر را قبل از رسیدن به افق رویداد از هم بپاشانند.

اما سیاهچاله شبیه سازی شده برای تقلید از سیاهچاله بسیار پرجرم در قلب کهکشان راه‌شیری طراحی شده است که جرمی بیش از 4.3 میلیون برابر خورشید ما دارد. این جرم برای ما تقریباً غیرقابل درک است و طبق فته اشنیتمن، نمای دوری که در اولین فریم ویدئو می‌بینیم بیانگر فاصله نزدیک به 400 میلیون مایل یا 643.6 میلیون کیلومتری از آن است.

از دید دوربین محکوم به فنای داستان ما، سقوط در افق رویداد این سیاه‌چاله تقریباً سه ساعت طول می‌کشد. با این حال، برای یک ناظر بیرونی، به نظر می رسد که دوربین درست قبل از آستانه به دلیل اعوجاج های بسیار زیاد در فضازمان ثابت (فریز) شده و تا انتهای رسیدن به مرکز سیاه‌چاله دیگر هیچ تغییری نخواهد کرد.

اشنیتمن در این خصوص نیز می‌گوید:

زمانی که دوربین از افق رویداد عبور می‌کند، تخریب آن توسط پدیده اسپاگتی شدن تنها 12.8 ثانیه طول می‌کشد. در آن نقطه تنها 79،500 مایل (یا 127،915 کیلومتر) فاصله تا تکینگی وجود دارد، سفری که در یک لحظه کامل می شود!

نظر شما در این مورد چیست؟ اگر امکان‌پذیر بود تمایل داشتید که درون یک سیاه‌چاله بیفتید؟!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین