تاسیس کرسی آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های زیمبابوه


تاسیس کرسی آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های زیمبابوه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر علوم و فناوری زیمبابوه آمادگی ایران را برای دایر کردن کرسی زبان فارسی پرداخت هزینه و اعزام استاد به دانشگاه‌های این کشور اعلام کرد و این پیشنهاد با استقبال مقام زیمبابوه روبرو شد.

تاسیس کرسی آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های زیمبابوه

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از وزارت علوم، پروفسور آمون مورویرا (AMON MURWIRA) وزیر آموزش عالی، نوآوری، علوم و توسعه فناوری جمهوری زیمبابوه در صدر هیاتی با حضور در ستاد وزارت علوم با محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیدار و گفت‌ وگو کرد و در این دیدار وزرای علوم دو کشور، گسترش همکاری های علمی را بررسی کردند.

زلفی گل در این دیدار با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران به زیمبابوه، روابط دو کشور را دوستانه و با اهمیت دانست و گفت: زیمبابوه منابع طبیعی ارزشمند و معادن غنی دارد و می تواند با استفاده از فناوری های نوین و روش های علمی به شکل بهینه این معادن را استخراج کند. ایران آماده است در این زمینه با زیمبابوه همکاری علمی و فناوری داشته باشد. می توانیم به زیمبابوه کمک کنیم تا با استفاده از علم و دانش، محصولات معدنی خودرا فراوری کند و خام فروشی نکند.

بیشتر بخوانید

اهمیت علم و دانش در دیپلماسی
وی افزود: علم و فناوری به کشورها کمک می کند تا محصولاتی بسازند که در سراسر دنیا برای مردم آرامش و آسایش به همراه داشته باشد و به این طریق دوستی و صلح سایر ملت ها با ملت سازنده فناوری بیشتر شود. با علم و فناوری می توانید در دورترین کشورها حضور فرهنگی داشته باشید و سرمایه اجتماعی ملت خودرا افزایش دهید.

وزیر علوم تصریح کرد: اکنون تعداد ۱۴ دانشجو از زیمبابوه در ایران در حال تحصیل هستند و آمادگی داریم ۵۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان تحصیلاتی تکمیلی این کشور در رشته های مورد علاقه اختصاص دهیم.

وی با اشاره به نقش زبان و ادبیات در نزدیکی ملت ها گفت: ایران آمادگی دارد با پرداخت هزینه و اعزام استاد، در دانشگاه های کشور زیمبابوه کرسی زبان و ادبیات فارسی دایر کند که این پیشنهاد با پذیرش و استقبال وزیر علوم و فناوری جمهوری زیمبابوه روبرو شد.

زلفی گل ایجاد دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای توسط دانشگاه فنی و حرفه ای ایران را دیگر پیشنهاد ایران به زیمبابوه اعلام کرد.

وی گفت: ایران می تواند ظرفیت شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری خود را در اختیار زیمبابوه قرار دهد تا با دانش فنی بالا نسبت به استخراج و فراوری معادن اقدام کنند.

تاکید وزیر فناوری زیمبابوه بر عملیاتی شدن توافقات
وزیر آموزش عالی، نوآوری، علوم و توسعه فناوری جمهوری زیمبابوه نیز با بیان اینکه این کشور از اول پیروزی انقلاب اسلامی ایران با ایران روابط دیپلماسی داشته، گفت: باید همکاری علمی و فناوری را همچون روابط سیاسی گسترش دهیم.

پروفسور آمون مورویرا افزود: دولت زیمبابوه استفاده از علم و فناوری را برای افزایش رفاه ملت خود در دستور کار قرار داده است، علاقه‌مندیم با ایران پارک علم و فناوری مشترک دایر کنیم و از تجربیات ایران استفاده کنیم.

وی حوزه های کشاورزی، صنایع معدنی، نفت و انرژی را حوزه هایی دانست که کشور زیمبابوه علاقه مند است از توانایی و تجربیات علمی و فنی ایران استفاده کند.

امید رضایی فر رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم و نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و دانشگاه فنی و حرفه ای در این دیدار حضور داشتند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟