یک درگذشت، قُرُق اهرام مصر برای عروسی و بروز فاجعه در مد و لباس کشور!


یک درگذشت، قُرُق اهرام مصر برای عروسی و بروز فاجعه در مد و لباس کشور!

خبرهایی از نمایشگاه کتاب، درگذشت یک نویسنده، یک انتصاب در اداره کل هنرهای نمایشی، خبرهایی از حج و عمره، تصور ارمنستانی‌ها از ایران، فاجعه‌ای که ایونت‌های مد و لباس به بار آوردند، ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی،‌ تلاش برای راه‌اندازی دانشگاه‌های وقفی در کشور، مرور یک تجاوز شیمیایی و... از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری ایسنا بودند.

یک درگذشت، قُرُق اهرام مصر برای عروسی و بروز فاجعه در مد و لباس کشور!

به گزارش ایران اکونومیست، روز چهارشنبه درهای سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به روی بازدیدکنندگان باز شد و همزمان با نمایشگاه حضوری در مصلی تهران، نمایشگاه مجازی کتاب‌ هم آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاحیه نمایشگاه وزیر ارشاد تاکید کرد: با همه مشکلات در برخی خانواده‌ها به دلیل مسایل معیشتی و اقتصادی انتظار می‌رود که به حوزه کتاب توجه نشود ولی مردم کتاب دوست، کتاب را رها نکردند.

خبرهایی از نمایشگاه کتاب

وزیر فرهنگ همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: به دلیل گرانی کاغذ در تولید کتاب ویژه کودک و نوجوان دچار مشکل هستیم اما بنای ما حمایت جدی است.

در دومین روز از آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران، غرفه کشور «یمن» که به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه، افتتاح شد.

همچنین علی رمضانی در نشست روزانه خود در نمایشگاه کتاب اعلام کرد: روز گذشته (افتتاحیه نمایشگاه) هیئت رسیدگی به تخلفات تشکیل شد و بر اساس گزارش‌ها یک حکم برای یک ناشران صادر شد و تخلف این ناشر فروش محصولات غیرکتابی بود.

«روز اوله دیگه!»

نمایشگاه کتاب با روند سابق در معرض تعطیلی بود

اعلام تعرفه‌های پستی نمایشگاه مجازی کتاب

گزارش تصویری نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران را اینجا ببینید.

امسال نمایشگاه ویژه کتاب کودک داریم

رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک می‌گوید: احتمالا در آبان امسال، نمایشگاه تخصصی کتاب کودک برگزار می‌شود.

درگذشت یک نویسنده

در هفته‌ای که گذشت محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز در سن ۶۳ سالگی از دنیا رفت و مراسم خاکسپاری او در قطعه هنرمندان آرامستان بم برگزار شد.

سبک خاص محمدعلی علومی در طنز

تنهایی خودخواسته آقای نویسنده

یک انتصاب در اداره کل هنرهای نمایشی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حمید نیلی احمدآبادی را به‌عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی منصوب کرد. پیش از آن کاظم نظری که در دو سال گذشته در این سمت فعالیت داشت، رفتن خود را از این اداره تایید کرده بود.

همه مردانی که بر صندلی مدیریت تئاتر تکیه زدند

احتمال اعتصاب عمومی در جشنواره «کن» و یک واکنش

سازمانی به نمایندگی از کارکنان جشنواره فیلم کن، خواستار اعتصاب عمومی در این رویداد سینمایی شدند. از سوی دیگر این جشنواره نیز نسبت به اعتراض گروهی از کارکنان خود، برای اعتصاب پیش از آغاز این جشنواره سینمایی واکنش نشان داد.

سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!

یک فعال هنری و کارشناس میراث فرهنگی، با ابراز تاسف از وضعیت تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج، سکوت شهرداری را در این زمینه، نشان‌گر کم‌توجهی به جامعه هنری دانست.

خبرهایی از حج و عمره

در نخستین روز از هفته‌ای که گذشت گردهمایی بزرگ زائران اعزامی به حج در استادیوم ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد.

سرپرست اداره کل حج و زیارت استان تهران نیز با اعلام اینکه سهمیه حج استان تهران در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۵ هزار نفر است، از آغاز اعزام این زائران از ۲۴ اردیبهشت‌ماه خبر داد.

همچنین نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از تمایل عربستان برای برقراری عمره پس از حج تمتع خبر داد و گفت: تقاضای مسئولان بخش خصوصی عربستان نیز فعال بودن ایرانی‌ها در عمره است.

در این بین رییس سازمان حج و زیارت از احتمال ثبت‌نام عمره در جریان برگزاری حج تمتع خبر داد.

از طرفی فرمانده پلیس فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز تاکید کرد: طبق ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، در صورت کشف مواد مخدر از زائر، آن فرد در مرحله اول یک تا ۵ سال و در مرحله دوم ۵ تا ۱۵ سال ممنوع‌الخروج خواهد شد.

همچنین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره آخرین وضعیت سهمیه حج ایران و ابهام‌های مربوط به سود سپرده عمره و حج توضیحاتی داد.

او همچنین با تشریح شرایط و محدودیت‌های برگزاری مراسم دعای کمیل در حج ۱۴۰۳، از پیشنهاد ایران به عربستان برای برپایی این مراسم در پشت‌بام مسجدالنبی سخن گفت.

هشدار در دشت تبریز؛ کدام بناهای تاریخی در خطرند؟

عضو هیأت علمی گروه میراث طبیعی پژوهشگاه میراث فرهنگی در نتیجه بررسی یک مطالعه و پژوهش جامع درباره اثرات محیطی و ناپایداری‌های زمین در دشت تبریز گفت: آژیر خطر را از این منطقه دریافت کرده‌ایم.

تصور ارمنستانی‌ها از ایران چیست؟

رایزن فرهنگی سفارت ایران در ارمنستان از جهش زبان فارسی در ارمنستان، سفر بلاگرهای مشهور این کشور و برگزاری جشنواره غذا خبر داد و درباره دیدگاه ارمنی‌ها نسبت به ایران، نقطه نظراتش را مطرح کرد.

از دلبری بهارنارنج تا اردیبهشتِ عاشقی در بهارِ شیراز

حتی شنیدن نام «شیراز» هم حال آدم را خوب می‌کند، چه برسد به اینکه قرار باشد به این شهر سفر کنید. سفری که البته می‌تواند مصداق بارزی از مصرع معروف «که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها» باشد! شاید قبل از حضور در شیراز، صرفا با دیدن تصاویر و شنیدن تعریف‌های دیگران مشتاقِ‌ دیدن این شهر باشید اما احتمالا بعد از بازگشت از سفر مدام زیر لب زمزمه کنید: «گفتم ببینمش مگرم درد اشتیاق/ ساکن شود بدیدم و مشتاق‌تر شدم»

درباره فاجعه‌ای که ایونت‌های مد و لباس به بار آوردند

سرپرست دبیرخانه کارگروه مد و لباس از رشد قارچ‌گونه ایونت‌های مد و لباس انتقاد کرد و گفت: این فاجعه است که یک سکوی دائمی عرضه لباس در شهری وجود داشته باشد و حتی اجاره آن به تولیدکننده پیشنهاد شود، اما او برای شرکت در یک ایونت از خیرِ سکوی فروش دائم بگذرد.

مشکلات دبیرخانه کارگروه مد و لباس

بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی خبر داد و گفت: امیدواریم این مراحل کنترل و نظارتی تا اوایل خردادماه انجام شود که بتوانیم در این ماه شاهد عقد قرارداد بیمه این افراد باشیم.

کدام تابلوهای ایرانی به ونیز سفر کردند؟

بینال ونیز را یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری دنیا می‌دانند که از سال ١٨٩۵ در حال برگزاری است. ایران امسال در شصتمین دوسالانه هنر ونیز شرکت کرده است؛ با پنج اثر نقاشی از پنج هنرمند و با پاویونی که عنوان رسمی آن برگرفته از مصرع معروف سعدی است: «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند».

تلاش برای راه‌اندازی دانشگاه‌های وقفی در کشور

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: درباره دانشگاه‌های وقفی و دانش‌بنیان‌های وقفی مکاتباتی با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته‌ایم و امیدواریم به زودی بتوانیم همانند مدارس، دانشگاه‌های وقفی نیز داشته باشیم.

مداخله هیچ نهاد و دستگاهی، درون مسجد قابل قبول نیست

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در گردهمایی ملی قرارگاه‌های راهبری مساجد استان‌ها تاکید کرد: داخل مسجد، باید نظام طبیعی و مردمی، با محوریت امام جماعت جاری و ساری باشد و مداخله هیچ نهاد و دستگاهی، درون مسجد قابل قبول نیست.

تحلیل ایران اکونومیست از نتایج نظرسنجی ایسپا درباره برنامه‌های تلویزیون

نگاهی دقیق‌تر به نتایج نظرسنجی ایسپا درباره میزان بیننده برنامه‌های سیما در هفته آخر فروردین ماه، نشان از بالا رفتن نسبی محبوبیت برنامه‌ها نزد ایرانی‌ها دارد.

دست خالی پلتفرم‌ها و منوی محدود تلویزیون برای سینما

با آغاز دور جدید «هفت»، این برنامه همراه با «سینمای کوتاه» تنها برنامه‌های سینمایی این روزهای تلویزیون و نمایش خانگی به شمار می‌روند.

مرور یک تجاوز شیمیایی

واکنش عراق در حلبچه بیش از آن‌که به قوای زمینی این کشور متکی باشد، به نیروی هوایی اتکا داشت. عراق با اطمینان از حمایت‌های جهانی، روش دیگری را برای مقابله با ایران برگزید. بمباران وسیع شیمیایی مردم عراق در حلبچه، کشتاری دهشتناک که در نهایت شگفتی، در روزهای نخست پس از حادثه هیچ‌گونه حس هم دردی و عواطف انسانی و تبلیغاتی جهان را برنینگیخت!

پیشنهادهایی برای خواندن:

گفت‌وگوی ایران اکونومیست با کاظم چلیپا درباره اثرش در بینال ونیز

گزارش یک توقف

«بهاربد»؛ جشنی قدیمی‌تر از بعثتِ زرتشت

چراغ جشنواره تئاتر دانشگاهی روشن می‌شود؟

کودک ، سینما و «شاید وقتی دیگر»

باران خواهی در پنجاهمین روزِ بهار

اولین جایزه‌ای که «آقای حکایتی» به خانه برد

قُرُق اهرام مصر برای جشن عروسی!

هنرمندی که فریاد زاینده‌رود را به گوش مسئولان می‌رساند!

در زمان گرفتاری چه ذکری بگوئیم

غلامحسین لطفی: من فراموش نشده‌ام!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نماهنگ جدید محمد معتمدی برای کادر درمانی + فیلم