درخواست مشاور اوباما از دولت بایدن درباره ایران


درخواست مشاور اوباما از دولت بایدن درباره ایران

اقتصادنیوز: «بن رودز» مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات پیشین آمریکا خواستار « ورود مجدد و سریع به دیپلماسی» با ایران شد و گفت: آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران باید دوباره وارد دیپلماسی با ایران شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در شرایطی که مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران در کنار بحران غزه به حاشیه رفت، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی سابق دولت باراک اوباما اذعان کرد که رویکرد دوره دوم بایدن باید «حل مناقشه به جای اجتناب از درگیری» باشد.

این مقام سابق ارشد دولت آمریکا ادعا کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات باید سریعاً وارد مذاکرات دیپلماتیک با ایران شود تا از ساخت سلاح هسته ای جلوگیری کند.

او گفت: «آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران باید دوباره وارد دیپلماسی با ایران شود. من مطمئن نیستم که او در توافق با ایران تا کجا پیش خواهد رفت، اما ممکن است بخشی از راه را طی کند، که بهتر از جایی است که هم‌اکنون در آن قرار داریم.»

خبر مرتبط
محموله نفتی توقیفی توسط ایران دردسر جدید شرکت‌های بیمه آمریکایی

اقتصادنیوز: سه شرکت بیمه‌ آمریکایی از یک دادگاه منطقه‌ای در سان‌فرانسیسکو خواسته‌اند درخواست خسارت ۵۷ میلیون دلاری شرکت شورون را از این شرکت‌های بیمه به خاطر ادعای توقیف یک محموله نفتی توسط ایران رد کند.

رودز که در دولت باراک اوباما کار می کرد، در یک وبینار چتم هاوس گفت که این احتمال وجود دارد که وقتی جنگ غزه به پایان برسد، دولت بایدن یک کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد، حتی اگر اسرائیل این کار را نکند.
کالین کال معاون سابق سیاست دفاعی وزیر دفاع آمریکا نیز در این وبینار گفت که اسرائیل در صورت حمله به رفح با یک "شکاف گسترده" در روابط خود با واشنگتن مواجه خواهد شد.

خبر مرتبط
کنعانی:مداخله زشت آمریکا رویه‌ای خطرناک ایجاد خواهد کرد

اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اعمال تهدید و فشار بر دادستان و قضات دیوان کیفری بین‌المللی از سوی برخی نمایندگان کنگره و سنای آمریکا شرم‌آور و نگران کننده است و این مداخله زشت، رویه‌ای خطرناک ایجاد خواهد کرد.

کال که در ژوئیه سال گذشته دولت بایدن را ترک کرد، مدعی شد که دقت حمله موشکی نیروی هوایی اسرائیل به نیروگاه اتمی اصفهان در ماه گذشته به این معنی است که ایران در کوتاه مدت در ساخت بمب هسته‌ای تردید خواهد داشت. او ادعا کرد: اکنون برای حکومت تهران مشخص شده که «اسرائیل از قابلیت‌های نظامی بهتری برخوردار است.»

او افزود: «فکر نمی‌کنم ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای عجله کند» اما هشدار داد که اگر مناقشه غزه حل شود، «مسئله هسته‌ای با ایران به محوریت دولت بعدی تبدیل خواهد شد».

با این حال، او همچنین استدلال کرد که واشنگتن از بحران‌های مداوم در خاورمیانه «خسته» شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ابراز همدردی چین با دولت و ملت ایران