نگرانی دویچه بانک در خصوص عملیات استیبل‌ کوین تتر


نگرانی دویچه بانک در خصوص عملیات استیبل‌ کوین تتر

دویچه بانک به‌تازگی گزارش جدیدی منتشر و در آن از عدم شفافیت و پایداری استیبل‌کوین تتر انتقاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دویچه بانک (Deutsche Bank) که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان است به‌تازگی مطالعه‌ای جدید درباره استیبل‌ کوین جهان از جمله استیبل کوین مشهور بازار ارز دیجیتال، تتر، انجام داده و نگرانی‌ خود درباره این استیبل کوین را اعلام کرده است. تحقیقات اخیر دویچه بانک درباره تحلیل استیبل کوین‌های بازار، باعث آغاز مباحثه جدیدی در صنعت مالی شده است. یکی از مهم‌ترین نکات این تحقیق، ریسک بالای احتمالی استیبل کوین تتر است.

بر اساس این مطالعه، که 334 ارز میخکوب‌شده (currency pegs) را از سال 1800 بررسی کرده است، تنها 14 درصد از ارزها حالت میخکوب و پایدار خود را طی این زمان حفظ کرده‌اند. همین مساله باعث شده است پایداری استیبل کوینی مانند تتر (USDT) زیر سوال برود.

واکنش تتر به گزارش دویچه بانک

استیبل کوین‌هایی مانند تتر، نقش مهمی در بازار ارز دیجیتال ایفا می‌کنند و دسته‌ای از دارایی‌های باثبات را در بازار پرنوسان ارز دیجیتال برای کاربران مهیا می‌کنند. از میان استیبل‌ کوین‌های این بازار، تتر مشهورترین و همچنین دارای بالاترین ارزش بازاری معادل 100 میلیارد دلار است. این استیبل کوین، حتی موفق به شکستن حجم روزانه معاملات بیت کوین نیز شده است. با وجود این، گزارش دویچه بانک، ثبات و شفافیت تتر را زیر سوال برده است، چراکه این استیبل کوین در گذشته با مشکلات حقوقی متعددی مواجه شده است.

برای مثال، در سال 2021 میلادی، تتر از طرف کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده، مجبور به پرداخت جریمه 41 میلیون دلاری و همچنین موظف به پرداخت مبلغ 18.5 میلیون دلار برای توافقنامه با دادگاه نیویورک شد. دلیل این غرامت‌ها نیز، ارائه توضیحات اشتباه و گمراه‌کننده درباره ذخایر این استیبل کوین بوده است. همین موارد باعث تشدید بدبینی درباره شفافیت تتر شد.

تحلیلگران این بانک به این مساله اشاره کردند که تنها ارزهای میخکوبی توانستند به فعالیت خود ادامه دهند که ذخایر قوی و اعتبار بالایی داشتند و به‌خوبی ساماندهی می‌شدند. با وجود این، استیبل کوین‌هایی مانند تتر، این ویژگی‌ها را ندارند. سقوط ناگهانی TerraUSD که متعلق به ترافورم لبز بود نیز نمونه‌ای از شکست‌های استیبل کوینی بود. سقوط این استیبل کوین بیش از 40 میلیارد دلار از بازار ارز دیجیتال را از بین برد. سقوط این استیبل کوین یکی از مهره‌های ابتدایی زمستان بازار رمزارز در سال 2022 بود.

دامیننس تتر در میان استیبل کوین‌ها

در این گزارش، به وضعیت دامیننس تتر نیز در بازار اشاره شده است. از نظر تحلیلگران این بانک، انحصاری که این استیبل کوین برای خود در بازار ایجاد کرده است، می‌تواند باعث شکل‌گیری ریسک بزرگ‌تری برای اکوسیستم ارز دیجیتال شود. همچنین در ماه فوریه، بانک جی‌پی‌مورگان، نگرانی خود درباره دامیننس 69 درصدی تتر را اعلام کرد .

نگرانی دویچه بانک در خصوص عملیات استیبل‌ کوین تتر

با این حال، مدیرعامل تتر درباره چالش دامیننس تتر، این‌گونه توضیح داده است: «دامیننس بازاری تتر ممکن است برای برای برخی از رقیبان مانند صنعت بانکداری خطرناک باشد، اما این دامیننس تاکنون زیانی برای بازارهایی که به ما نیاز دارند ایجاد نکرده است.‌»

اخبار حوزه رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

سلب مسئولیت: همان‌طور که بر همگان روشن است، ورود به معاملات در هر نوع بازاری نیازمند دانش و تجربه‌ کافی است. این گزارش تجارت‌نیوز تنها در راستای تحلیل داده‌ها و اخبار مربوطه است و این مجموعه هیچ‌گونه پیشنهادی برای هر نوع معامله‌ای به خوانندگان محترم ارائه نمی‌دهد.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!