بیماری های قابل درمان با خون بند ناف چیست؟


بیماری های قابل درمان با خون بند ناف چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی خونساز است که می‌تواند در درمان برخی بیماری‌های صعب العلاج مؤثر باشد. بیماری‌هایی از جمله لوکمی، لوسمی، بیماری‌های خونی نادر، بیماری‌های اختلال خون و سرطان استخوان مورد درمان قرار می‌گیرند. سلول‌های بنیادی خون بند ناف به دلیل قابلیت تکثیر و تمایز به انواع سلول‌های خونی و سایر سلول‌های بدن می‌توانند در ایجاد درمان‌های نوین و موثر برای بیماری‌های مختلف کمک کنند.

سلول‌های بنیادی خون بند ناف بیش از ۳۰ سال است که در علم پیوند پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه می‌توانند به درمان نزدیک به ۸۰ بیماری کمک کنند. اما بیماری های قابل درمان با خون بند ناف چیست؟ در پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف، این سلول‌ها می‌توانند به بازسازی سلول‌های خونی سالم و بازیابی سیستم ایمنی که در اثر بیماری آسیب‌دیده است کمک کند. علاوه بر این، سلول‌های بنیادی به دست آمده از خون بند ناف در آزمایشات بالینی پزشکی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای توسعه تولید داروهای پیوند کمک گرفت. در این روش نوین پزشکی، سلول‌های بنیادی می‌توانند قابلیت خوددرمانی بدن را ارتقا دهند تا خود بدن بتواند از پس بیماری‌ها و مشکلات مختلف برآید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با طیف بیماری های قابل درمان با خون بند ناف آشنا کنیم. برای درمان بیماری‌ها با این روش می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص هماتولوژی به صورت حضوری یا آنلاین در ارتباط باشید.

بیماری های قابل درمان با خون بند ناف

از کاربردهای خون بندناف می‌توان به درمان برخی بیماری‌ها اشاره کرد. هم سلول‌های بنیادی خون بند ناف و هم سلول‌های بنیادی به دست آمده از بافت بند ناف در آزمایش‌های بالینی پزشکی برای درمان بیماری‌هایی که در حال حاضر هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد، استفاده می‌شود (بند ناف چیست؟).

از انواع بیماری‌های خونی مانند کم خونی گرفته تا انواع سرطان‌ها، بیماری‌های خودایمنی، برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی و متابولیکی می‌توان با کمک خون بند ناف درمان کرد. با پیوند سلول بنیادی به دست آمده از خون بند ناف، می‌توان افراد زیادی را از مرگ نجات داد و نتایج درمان را بهبود بخشید. در حال حاضر بیش از ۸۰ نوع بیماری با کمک سلول‌های بنیادی استخراج شده از خون بند ناف درمان می‌شوند.

انواع کم خونی‌هاانواع سرطان‌هاانواع اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی
کم‌خونی فانکونیلوسمی حاد لنفوبلاستی (ALL)نقص ایمنی مشترک متغیر (CVID)
کم‌خونی داسی‌شکللوسمی حاد میلوئیدی (AML)سندرم دی‌جورج
بتا تالاسمیلوسمی میلومونوسیتیک مزمن (CMML)اختلالات تکمیل کننده سیستم ایمنی
کم‌خونی آپلاستیکلنفوم هوچکیننقص ایمنی شدید مشترک (SCID)
کم‌خونی سیدروبلاستیکلنفوم غیرهوچکینسندرم ویسکوت-آلدریچ
کم‌خونی مگالوبلاستیکسرطان نوروبلاستومانقص ایمنی شکل‌گیری پلاکت‌ها
برخی بیماریهای قابل درمان با خون بندناف
متن انگلیسی:
۸۰ diseases are FDA approved for routine treatment with cord blood stem cells
ترجمه متن:
۸۰ بیماری برای درمان معمول با سلول‌های بنیادی خون بند ناف مورد تایید FDA هستند.miraclecord

۱. خون بند ناف برای دیابت نوع ۱

یکی از گزینه‌های تحت مطالعه برای درمان با سلول‌های بنیادی خون بند ناف، دیابت نوع یک است. بررسی‌های زیادی در این زمینه در حال انجام است که نشان می‌دهد به احتمال زیاد خون بند ناف بتواند در درمان دیابت نوع یک کاربرد داشته باشد. برای درمان دیابت نوع یک با خون بند ناف از سلول‌های مزانشیمی که از جفت به دست می‌آیند استفاده می‌شود. این سلول‌ها احتمالاً می‌توانند میزان گلوکز خون را کاهش دهند و موجب بهبود عملکرد انسولین در خون شود.

آیا خون بند ناف تمام سرطان‌ها را درمان می‌کند؟

از متخصص سوال کن.

بیماری های قابل درمان با خون بند ناف چیست؟

۲. خون بند ناف برای دیابت نوع ۲

با وجودی که هنوز قطعیت کاربرد خون بند ناف برای دیابت نوع دو مشخص نیست، اما یکی از بیماری های قابل درمان با خون بند ناف، دیابت نوع دو است. سلول‌های بنیادی ممکن است بتوانند از طریق تاثیری که روی سلول‌های جزایر پانکراس دارند، دیابت نوع دو را درمان کنند.

۳. خون بند ناف برای پیوند استخوان

یکی دیگر از بیماری های قابل درمان با خون بند ناف، کاربرد سلول‌های استخراج شده از بند ناف برای پیوند استخوان است. در درمان بیماری‌هایی که در آن به پیوند استخوان احتیاج است، می‌توان از خون بند ناف به عنوان سلول‌های خون‌ساز استفاده کرد.

۴. خون بند ناف برای بیماری های مغز استخوان

می‌توان از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان انواع بیماری‌های مغز استخوان هم استفاده کرد. با پیوند سلول‌های بنیادی استخراج شده از خون بند ناف می‌توان در بیمارانی که نیاز به پیوند دارند، انواع بیماری‌های مغز استخوان را درمان کرد.

۵. خون بند ناف برای درمان سرطان لوسمی

در لیست بیماری های قابل درمان با خون بند ناف، انواع سرطان‌های بدخیم نیز وجود دارند. لوسمی از جمله لوسمی میلوئید حاد را می‌توان با کمک سلول‌های بنیادی استخراج شده از خون بند ناف درمان کرد.

۶. درمان سرطان لنفوم

پیوند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف ممکن است جایگزینی برای درمان‌های سنتی لنفوم باشد که در آنها از سلول‌های مغز استخوان استفاده می‌شد. از آنجایی که خون بند ناف نیازی به تطابق دقیق ندارد، اهداکنندگان ناهمسان هم می‌توانند به همان اندازه موثر باشند.

خون بند ناف برای پیوند استخوان هم استفاده می شود.یکی از کاربردهای مهم خون بند ناف، درمان بیماری‌های مرتبط با نقص در تولید لنفوسیت‌ها است.

۷. خون بند ناف برای بیماری های نقص در تولید لنفوسیت ها

می‌توان از سلول‌های بنیادی به دست آمده از خون بند ناف، برای درمان بیماری‌های مرتبط با نقص در تولید لنفوسیت‌ها هم استفاده کرد. این بیماری‌ها در دسته بیماری نقص سیستم ایمنی دسته‌بندی می‌شوند که دو دسته لنفوسیت‌های بدن از جمله سلول‌های T و B دچار مشکل می‌شوند.

درمان لنفوم هوچکین

از دیگر بیماری های قابل درمان با خون بند ناف، بیماری لنفوم هوچکین است. گاهی اوقات از پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان لنفوم هوچکین استفاده می‌شود. هنگامی که سلول‌های بنیادی یا مغز استخوان آسیب می‌بینند برای جایگزینی از سلول‌های بنیادی خون بند ناف استفاده می‌شود.

درمان لنفوم غیرهوچکین

در برخی از اشکال لنفوم غیر هوچکین می‌توان از پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف، برای دستیابی به یک بهبودی پایدار استفاده کرد. این درمان ممکن است بتواند علائم و نشانه‌های بیماری را از بین ببرد.

۸. درمان ناهنجاری های ارثی گلبول های قرمز

یکی از گزینه‌های مهم که می‌توان از سلول‌های بنیادی برای درمان آن استفاده کرد، درمان انواع اختلالات و کم‌خونی‌هایی با زمینه ارثی با کمک خون بند ناف است. میلوفیبروز حاد، متاپلازی میلوئید آگنوژنیک، آمیلوئیدوز، کم خونی آپلاستیک و بتا تالاسمی ماژور از جمله ناهنجاری‌های ارثی خونی است که می‌توان در درمان آنها از سلول‌های خون بند ناف استفاده کرد.

خون بند ناف برای درمان بتا – تالاسمی ماژور

یکی از شدیدترین انواع تالاسمی، بتا تالاسمی ماژور است که می‌تواند در نهایت به مرگ بیماران منجر شود. سلول‌های بنیادی خون بند ناف می‌تواند یک رویکرد درمانی موثر برای بیماران مبتلا به این نوع ناهنجاری خونی باشد.

خون بند ناف برای درمان کم خونی سلول داسی شکل

کم خونی سلول داسی شکل یکی از اختلالات خونی ارثی رایج است که می‌توان از خون بند ناف برای درمان آن استفاده کرد.

۹. خون بند ناف برای درمان کم خونی آپلاستیک

یکی از بیماری های قابل درمان با خون بند ناف، کم خونی آپلاستیک است. پیوند خون بند ناف یک گزینه ممکن برای بیماران مبتلا به کم خونی آپلاستیک است، به‌ویژه اگر درمان سرکوب‌کننده سیستم ایمنی ناموفق بوده یا نیاز فوری به پیوند وجود دارد.

۱۰. خون بند ناف برای درمان کم خونی فانکونی

یکی از بیماری‌های خونی با منشا ژنتیکی، آنمی فانکونی است که در آن پروتئین‌های مسئول ترمیم DNA دچار نقص می‌شوند. مطالعات نشان داده که خون بند ناف می‌تواند به درمان این نوع از کم خونی هم کمک کند.

متن انگلیسی:
Results of umbilical cord blood transplantation in patients with Fanconi anemia have improed
ترجمه متن:
نتایج مطالعات در پیوند خون بند ناف برای بیماران مبتلا به کم خونی فانکونی، بهبودی آنها را نشان می‌دهد.

astctjournal

۱۱. خون بند ناف برای درمان هموگلوبینوری حمله ای شبانه یا PNH

از دیگر بیماری‌های قابل درمان با خون بند ناف، هموگلوبینوری حمله‌ای شبانه است. این بیماری به عنوان یک اختلال خونی ارثی شناخته می‌شود که در آن گلبول‌های قرمز خیلی زودتر از حالت نرمال از بین می‌روند. این بیماری با علائم شدیدی مشخص می‌شود و می‌توان برای درمان این بیماری، از پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف استفاده کرد.

درمان اختلالات سیستم ایمنی مادرزادیدرمان اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی را با سلول‌های بنیادی می‌توان درمان کرد.

۱۲. درمان اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی

می‌توان از سلول‌های خون بند ناف برای درمان انواع نقص سیستم ایمنی مادرزادی هم استفاده کرد. نقص ایمنی ترکیبی شدید (SCID)، نقص کمبود پورین نوکلئوزید فسفوریلاز، دیسژنزی شبکه‌ای، سندرم Wiskott-Aldrish، سندرم دی جورج، سندرم کاستمن و سندرم Omenn از جمله اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی است که می‌توان در درمان آنها از سلول‌های خون بند ناف استفاده کرد.

درمان سندرم کاستمن

یکی دیگر از بیماری های قابل درمان با خون بند ناف، سندروم کاستمن است. در این بیماری نقص سیستم ایمنی، تعداد نوتروفیل‌ها از حد معمول کمتر است. این بیماری معمولا در اوایل دوران نوزادی ایجاد می‌شود و با تب مکرر شدید و عفونت‌های موضعی همراه است.

درمان نقص چسبندگی لکوسیتی

می‌توان از سلول‌های خون بند ناف در درمان نقص چسبندگی لکوسیتی، یک بیماری ژنتیکی نادر مرتبط با عملکرد گلبول‌های سفید خون، نیز استفاده کرد. با پیوند سلول‌های بنیادی می‌توان عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشید.

سندرم دی جرج

سندرم دی جرج یکی دیگر از بیماری ژنتیکی است که در نتیجه اختلال در سیستم ایمنی ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در تکامل، عملکرد سیستم ایمنی و عملکرد قلب شود. با پیوند سلول‌های خون بند ناف می‌توان این ناهنجاری مادرزادی را درمان کرد.

۱۳. خون بند ناف برای درمان نقص ارثی پلاکتی

ناهنجاری‌های پلاکتی از دیگر بیماری های قابل درمان با خون بند ناف هستند. پلاکت‌ها، سلول‌های خونی مورد نیاز برای لخته شدن خون‌اند. یکی از این اختلالات، ترومبوسیتوپنی مادرزادی نام دارد.

۱۴. درمان ترومبوسیتوپنی مادرزادی

می‌توان از سلول‌های خون بند ناف برای درمان ترومبوسیتوپنی مادرزادی استفاده کرد. در این اختلال، شمارش پلاکت‌ها بسیار پایین می‌آید و در نتیجه مشکلاتی برای لخته شدن خون در بیماران مبتلا به وجود می‌آید. پیوند سلول‌های بنیادی یک درمان موثر برای این نوع اختلال مادرزادی است.

۱۴. خون بند ناف برای ام اس

کاربرد سلول‌های بنیادی خون بند ناف، در درمان ام اس به عنوان یک بیماری خودایمنی هنوز در حال بررسی است. اما مطالعات مختلفی در این زمینه در حال انجام است.

۱۵. خون بند ناف برای پیوند کلیه

از پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان انواع اختلالات و مشکلات کلیه هم استفاده می‌شود. می‌توان برخی از نارسایی‌های کلیه را با این روش درمانی بهبود بخشید.

۱۶. کاربرد خون بند ناف برای پارکینسون

یکی دیگر از بیماری های قابل درمان با خون بند ناف، بیماری پارکینسون است. در این شیوه درمانی با تزریق سلول‌های بنیادی، میزان التهاب عصبی ناشی از بیماری کم می‌شود و سیستم ایمنی فرد به سطح متعادل‌تری می‌رسد.

۱۷. کاربرد خون بند ناف برای لوپوس

یکی دیگر از بیماری‌های خودایمنی که بسیار آزاردهنده است، بیماری لوپوس است. می‌توان از سلول‌های خون بند ناف به عنوان یک تکنیک درمانی جدید، برای درمان لوپوس استفاده کرد.

۱۸. خون بند ناف برای اختلالات پلاسماسل

می‌توان از خون بند ناف برای درمان اختلالات پلاسماسل هم استفاده کرد. در این بیماری، یک اختلال غیرطبیعی در سلول‌های پلاسما ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد.

درمان لوسمی پلاسماسل

انواع سرطان‌های مرتبط با خون را می‌توان با کمک خون بند ناف درمان کرد که یکی از آنها، لوسمی پلاسماسل است.

درمان مولتیپل میلوما

مولتیپل میلوما نوعی سرطان است که در آن سلول‌های پلاسما در مغز استخوان سرطانی می‌شوند. می‌توان از خون بند ناف برای درمان این بیماری استفاده کرد.

بیماری های قابل درمان با خون بند ناف چیست؟

می‌خوای برای درمان سرطان از خون بند ناف استفاده کنی؟ پس مشاوره بگیر.

۱۹. خون بند ناف برای درمان سندرم لش نیهان

سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری‌های متابولیکی هم استفاده می‌شوند. سندرم لش نیهان یکی از این بیماری‌های متابولیکی است که می‌توان آن را با خون بند ناف درمان کرد.

۲۰. خون بند ناف برای درمان هیپوپلازی غضروف

هیپوپلاژی غضروف یک بیماری مادرزادی است که در آن در رشد معمول استخوان‌ها و غضروف اختلال ایجاد می‌شود. می‌توان از سلول‌های خون بند ناف برای درمان این بیماری استفاده کرد.

۲۱. درمان بیماری های آلزایمر

مطالعات برای استفاده خون بند ناف در حال بررسی امکان استفاده از این سلول‌ها برای درمان بیماران آلزایمر است.

۲۲. خون بند ناف برای درمان صدمات نخاعی

کاربرد سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان آسیب‌های مغزی، صدمات نخاعی و فلج مغزی در مرحله آزمایش بالینی قرار دارد و احتمالاً در آینده می‌توان از این روش درمانی برای درمان این بیماری‌ها هم استفاده کرد.

۲۳. خون بند ناف برای سکته های قلبی و مغزی

بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و مواردی مشابه را می‌توان در آینده‌ای نزدیک با کمک خون بند ناف درمان کرد. درمان این بیماری‌ها با خون بند ناف در حال بررسی توسط محققان است.

۲۴. خون بند ناف برای درمان بیماری های کبدی

دانشمندان در حال بررسی امکان استفاده از سلول‌های خون بند ناف برای درمان بیماری‌های کبدی هستند و احتمالاً در آینده این بیماری‌ها نیز توسط پیوند سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند.

۲۵. خون بند ناف برای دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی دوشن یک اختلال عصبی عضلانی است که منشا وراثتی دارد. در این بیماری ماهیچه‌ها به صورت پیش‌رونده تحلیل می‌روند و ضعیف می‌شوند. تحقیقات در حال بررسی امکان درمان این بیماری با سلول‌های بنیادی خون بند ناف است.

شانس درمان این بیماری ها با ذخیره خون بند ناف چقدر است؟

در حال حاضر برای درمان ۸۰ بیماری تهدید کننده زندگی، از سلول‌های بنیادی خون بند ناف استفاده می‌شود. این بیماری‌ها و درمانشان به کمک خون بند ناف، توسط FDA نیز تایید شده است. در کل شانس بالایی برای درمان این بیماری‌ها با کمک سلول‌های خون بند ناف وجود دارد. باید برای تطبیق ژنتیکی در بانک خون بند ناف آزمایش‌های لازم انجام شود.

در چه شرایطی نمی‌توان با خون بند ناف بیماری را درمان کرد؟همیشه نمی‌توان برای درمان افراد از خون بند ناف استفاده کرد.

در چه شرایطی نمی توان با خون بند ناف بیماری را درمان کرد؟

اگر بیماری‌ها در لیست بیماری های قابل درمان با خون بند ناف نباشد یا در صورت عدم تطابق خونی و ژنتیکی، امکان درمان به این طریق وجود ندارد. اگر سلول‌های جدا شده از نوزاد حاوی ژن‌های معیوب باشد یا اینکه در بررسی‌ها وجود نوعی اختلال یا بیماری در سلول‌های ذخیره شده مشخص شود، امکان استفاده از آنها برای درمان وجود ندارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان با کمک سلول‌های بنیادی یک شیوه درمانی بسیار موثر و امیدوارکننده در دنیای پزشکی است. در سراسر دنیا از سلول‌های بنیادی برای درمان یا کشف روش‌های درمانی جدید استفاده می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت این سلول‌ها، جداسازی و ذخیره سازی آنها از خون بند ناف نوزاد است. این سلول‌ها می‌توانند برای درمان بیماری‌های مختلفی که تهدید کننده زندگی هستند، استفاده شوند. بیماری های قابل درمان با خون بند ناف را در این مطلب توضیح دادیم.

شما می‌توانید برای درمان بیماریها با خون بندناف از طریق سایت دکترتو با دکتر خون در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر متخصص خون وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تاثیر ابتلا به پارکینسون در بروز آلزایمر