جایگاه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و 12 کشور عربی چگونه است؟


جایگاه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و 12 کشور عربی چگونه است؟
ایران برای تامین بخشی از برق موردنیاز خود برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر را تدوین کرده است که در این بین ۱۲ کشور عربی نیز برای این موضوع برنامه ریزی کرده‌اند.
جایگاه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و 12 کشور عربی چگونه است؟

به گزارش ایران اکونومیست، تلاش برای تغییر تولید برق از منابع سوخت فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورمان از ابتدای دولت سیزدهم موردتوجه جدی‌تر قرار گرفت.

بر این اساس علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های خود را توسعه ۱۰ هزار مگاواتی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرده بود که تلاش برای تحقق این برنامه همچنان ادامه دارد؛ اما بررسی کنیم که سایر کشورها در این زمینه چگونه اقدام کرده‌اند؟

آن‌گونه که گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد ۱۲ کشور عربی عزم خود را در تجهیز به انرژی‌های خورشیدی جزم کرده‌اند که در میان آنها امارات متحده عربی گوی سبقت از دیگران ربوده است.

طبق اعلام وزارت نیرو و بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از وبگاه " Global Energy Monitor " تعداد زیادی کشور به‌شدت در پی تغییر انرژی مصرفی خود از فسیلی به تجدیدپذیر هستند .

در فهرست کشورهای عربی که بیشترین برق را از انرژی خورشیدی تولید می‌کنند نام ۱۲ کشور عربی به چشم می‌خورد که در صدر آن امارات متحده عربی قرار دارد.

امارات متحده عربی با ظرفیت ۲۸۹۹ مگاوات تا ژانویه ۲۰۲۳ در صدر فهرست کشورهای عربی است که بیشترین برق را از انرژی خورشیدی تولید می‌کنند. ظرفیت انرژی خورشیدی مورد انتظار برای نصب در آینده (اعلام شده و در حال ساخت) در امارات حدود ۵۲۳۹ مگاوات است.

نکته مهم این که امارات متحده عربی توانسته است برای نخستین‌بار در تاریخ خود بیش از ۶۰ درصد از کل نیاز انرژی را از طریق منابع تجدیدپذیر و پاک در سال گذشته)۲۰۲۲(تأمین کند.

به عبارتی از تولید حدود ۸.۶ گیگاوات از کل انرژی موردنیاز ۵.۵ گیگاوات از طریق نیروگاه‌های انرژی خورشیدی و هسته‌ای حاصل شد.

آمارهای Global Energy Monitor همچنین نشان می‌دهد: در رتبه دوم، مصر با ظرفیت عملیاتی حدود ۲۰۴۸ مگاوات در فهرست کشورهای عربی قرار دارد که بیشترین برق را از انرژی خورشیدی تولید می‌کنند.

ظرفیت ایستگاه‌های انرژی خورشیدی که انتظار می‌رود در سال‌های آینده در مصر نصب شوند، چه اعلام شده و چه در حال ساخت، بر اساس برآوردهای انجام شده، حدود ۱۷ هزار و ۰۹۴ مگاوات است؛ از طرفی مصر به دنبال افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ظرفیت‌های تولید برق به ۴۲ درصد تا سال ۲۰۳۵ است.

این کشور در سال گذشته موفق شد میزان برق تولیدی از منابع انرژی تجدیدپذیر را به ۲۵.۵۹ هزار گیگاوات در ساعت در مقایسه با ۲۳.۹۷ هزار گیگاوات ساعت سال ۲۰۲۱ برساند.

بیشتر بخوانید

تامین برق ۳۰ درصدی از انرژی تجدیدپذیر در اردن

رتبه سوم این لیست به اردن با ظرفیت ۱۰۴۸ مگاوات تعلق دارد و ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نصب شود حدود ۶۰۰ مگاوات است.

بر اساس بیانیه‌های دولت، ظرفیت برق نصب شده در اردن از پروژه‌های انرژی خورشیدی و بادی تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۶ گیگاوات بوده است که ۲۷ درصد از کل برق مصرفی در این کشور را تشکیل می‌دهد؛ از سوی دیگر اردن در تلاش است تا درصد برق تولید شده از منابع انرژی تجدیدپذیر را تا پایان دهه جاری)۲۰۳۰(درصد به ۵۰ درصد برساند.

در جایگاه چهارم قطر قرار گرفته و ظرفیت ۸۱۵ مگاواتی را به خود اختصاص داده است، در جایگاه پنجم این لیست نام کشور مراکش با ۷۴۰ مگاوات به چشم می‌خورد و در رتبه ششم کشور عمان با ۷۳۰ مگاوات خودنمایی می‌کند.

از سوی دیگر الجزایر با ۴۵۴ مگاوات جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است و در پشت سر آن عربستان سعودی با ۴۲۶ مگاوات در مقام هشتم قرار دارد، همچنین رتبه نهم و دهم به ترتیب با ۷۰ و ۶۵ مگاوات متعلق به کویت و موریتانی است.
اعداد و فهرست‌های این چنینی نمایانگر اولویت‌دهی و آینده‌نگری کشورها برای جایگزینی انرژی پاک با سوخت‌های فسیلی است.

این لیست تنها بخشی از اقدام کشورها در راستای بهره‌بری هرچه بهتر از انرژی خورشید است و باتوجه‌به پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، آینده بسیار درخشانی پیشروی این حوزه قرار دارد.

ایران در حال حاضر حدود یک هزار و ۱۸۶ مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در حال بهره‌برداری دارد.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته