سریال تکراری افت شاخص‌کل


سریال تکراری افت  شاخص‌کل

دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی : برای نهمین روز معاملاتی متوالی افت شاخص‌کل بورس تهران ادامه‌دار بود و شاخص‌کل با نزول ۰.۴۹‌درصدی خود در روز گذشته، به پله‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار‌ واحدی رسید. آخرین‌باری که شاخص‌کل این‌چنین گرفتار سلسله روزهای معاملاتی منفی شده‌بود، به شهریور ۱۴۰۱ بازمی‌گردد که در حد فاصل روزهای ۸ تا ۲۱ شهریور آن سال، نماگر اصلی بازار سهام ۱۰ روز معاملاتی منفی را تجربه کرده‌بود.

سریال تکراری افت  شاخص‌کل

بازار از دریچه آمار

روند خروج پول از تالار شیشه‌ای همچنان ادامه‌دار است و روز گذشته ۲۴۱‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد. ارزش معاملات خرد نیز که گویای وضعیت رکود یا رونق معاملاتی در کلیت بازار است، در روز گذشته رقم ۲‌هزار و ۹۰۸‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد که گویای رکود حاکم بر صحنه معاملات سهام است. در روز گذشته، شاخص هموزن نیز پا به‌پای شاخص‌کل کاهش ارتفاع داشت و این شاخص نیز با افت ۰.۶‌درصدی، در پله‌های میانی کانال ۷۳۳‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با کاهش ۰.۷۸‌درصدی همراه شد.

اعتراض سهامداران نسبت به شرایط

اوضاع و احوال بازار سهام در شرایط فعلی به‌گونه‌ای است که می‌توان آن را به یک کلاف سردرگم تشبیه کرد. افت‌‌‌‌های پیاپی نماگرهای سهامی و کاهش قیمت سهام مختلف موجود در بازار، سهامداران حاضر در بورس تهران را مستاصل ساخته و بسیاری از بورس‌بازان در ماه‌های اخیر، عطای بازار سهام را به لقای آن بخشیده‌‌‌‌اند.

در چنین وضعیت قمر در عقربی، انگشت اتهامات و تیغ انتقادات مجددا به سمت سیاستگذار روانه شده‌است. بسیاری از سهامداران در روزهای اخیر بخش‌هایی از وعده‌وعیدهایی که در مناظره‌‌‌‌های ریاست‌جمهوری سال‌۱۴۰۰ به‌عنوان وعده رسیدگی به وضعیت بورس مطرح شده‌بود را در فضای‌مجازی دست به‌دست می‌کنند. سوالی که در این اثنا ممکن است به ذهن برخی متبادر شود این است که؛ در چنین فضای غبارآلودی، سیاستگذار برای بهبود اوضاع بازار سهام چه تصمیماتی را می‌تواند اتخاذ کند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که به‌رغم تلاش‌های ستودنی سیاستگذار در توجه دائمی و مستمر به توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در سنوات اخیر، نکته مغفول، توجه به شرایط بنیادی شرکت‌های بورسی و فرابورسی است.

مساله تجدیدارزیابی شرکت‌ها، یکی از محرک‌هایی است که در سال‌گذشته در صدر اخبار قرارگرفت و برای چند روز کوتاه در برهه‌های مختلف، موجبات ایجاد فضای روانی مثبت را در تالار شیشه‌ای فراهم کرد، اما هرچه که زمان سپری شد و صفحات تقویم ورق خورد، همت و تلاشی از سوی نهادهای مختلف برای جامه‌عمل پوشاندن به قضایای مذکور مشاهده نشد و این پارامتر نیز ‌مانند دیگر محرک‌ها در اذهان سهامداران به فراموشی سپرده‌شد.

نکته قابل‌توجه اینکه سیاستگذار در مقطع فعلی نیز که بازار سهام از فقدان محرک رنج می‌برد، می‌تواند با پیگیری کامل ماجرای تجدیدارزیابی شرکت‌ها، خون تازه‌‌‌‌ای به رگ‌‌‌‌های بازار تزریق کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

"متانول"‌های شفن درآمدزاترین محصول این شرکت