نوسازی ناوگان حمل و نقل از جیب کامیون‌داران؟


نوسازی ناوگان حمل و نقل از جیب کامیون‌داران؟

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور با انتقاد از بی توجهی دستگاه‌های اجرایی حوزه حمل و نقل نسبت به فرسودگی کامیون‌های باری، تعداد آن‌ها در کشور را بین ۶۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودرو اعلام کرد.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید جلال موسوی» نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت ناوگان حمل و نقل کشور اظهار کرد: در حال حاضر شرایط خودرو‌های سنگین این حوزه در وضعیت بدی خوبی قرار دارند. سه سال پیش یعنی در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۶۰ هزار کامیون مازاد در کشور وجود داشت. مضاف بر این موضوع، در طول سال‌های اخیر هم نزدیک به ۳۲ هزار دستگاه خودرو کامیون وارد کشور شده که حتی در جریان پلاک گذاری بعضی از آن‌ها حواشی زیادی به وجود آمد.

نوسازی ناوگان حمل و نقل از جیب کامیون‌داران
نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور افزود: جدا از تعداد کامیون‌های وارداتی، میزان تولید این نوع خودرو‌ها هم دسال گذشته تقریباً به عدد ۸ یا ۱۰ هزار دستگاه رسیده بود. متاسفانه در ازای تولید و واردات این ۴۰ هزار دستگاه کامیون، هیچ خودروی سنگین فرسوده‌ای در طول این سال‌ها از رده خارج نشده است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت بعضی از کامیون‌های سنگین به عدد ۲ میلیارد تومان هم رسیده است. در سال گذشته مجلس مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن قیمت گواهی اسقاط کامیون‌های فرسوده ۷۵۰ میلیون تومان تعیین شده بود. متاسفانه به دلیل این موضوع، هیچ کامیون‌داری میل به اسقاط خودرو خود ندارد.


موسوی متذکر شد: الان قیمت یک کامیون فرسوده بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان بوده وحتی بهای بهترین نوع آن نهایتا ۱ میلیارد تومان است. در حال حاضر عمر مدارک شناسایی تعدادی از کامیون‌های فرسوده حتی بزرگتر از سن فرزندان برخی از رانندگان آنهاست. در چنین شرایطی دولت مقرراتی در حوزه حمل و نقل را تعیین می‌کند که بر اساس آن کامیون‌های فرسوده نهایتا می‌توانند ۲۰۰ کیلم متر را بپیمایند.


نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور تاکید کرد: در حال حاضر قیمت گواهی اسقاط کامیون‌ها به گونه‌ای نیست نفع کامیون‌داران را تضمین کند.


وی در پاسخ به این سوال که اکنون چه تعداد از ناوگان عمومی کشور فرسوده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده محسوب می‌شوند. بخش قابل توجهی از خودرو‌های سنگین در زمره ناوگان مازاد قرار می‌گیرند.


موسوی در پایان تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل کشور هیچ کمبودی در بخش کامیون‌های باری سنگین ندارد، بلکه مشکل اصلی این حوزه فرسودگی بخشی قابل توجهی از آن‌ها است.

پایان پیام//




تصاویر/ مولوورک اومبائو کیست؟ زنی که از 10 سالگی هیچی نخورده است!