بهبود چشمگیر نرخ بیکاری در عربستان سعودی/ اشتغال بخش خصوصی در عربستان افزایش می‌یابد


بهبود چشمگیر نرخ بیکاری در عربستان سعودی/ اشتغال بخش خصوصی در عربستان افزایش می‌یابد

نرخ بیکاری در عربستان سعودی در سه‌ماهه آخر 2023 به پایین‌ترین سطح خود یعنی 7.7 درصد رسید. 18 هزار و 535 شهروند سعودی برای اولین بار در ماه آوریل وارد بخش خصوصی شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از اکونومی‌میدل‌ایست، بازار کار در بخش خصوصی عربستان سعودی پس از رشد چشمگیر در سه‌ماهه چهارم 2023، در ماه آوریل به رشد خود ادامه و برای اولین بار بیش از 11.2 میلیون کارمند را در خود جای داد. گزارش جدید حاکی از آن است که از این مجموع، 8.8 میلیون کارمند خارج از کشور و 2.3 میلیون نفر تبعه عربستان هستند. تا ماه آوریل حدود 2.36 میلیون شهروند در بخش خصوصی پادشاهی سعودی کار می‌کردند.

نرخ بیکاری در عربستان سعودی

بر اساس آمار منتشرشده از سوی دیده‌بان ملی کار، افزایش تعداد اتباع سعودی به نیروی کار چشمگیر است، به‌ویژه با توجه به اینکه نرخ بیکاری در عربستان سعودی به پایین‌ترین سطح خود یعنی 7.7 درصد در سه‌ماهه آخر 2023 رسیده و این کشور را به هدف بیکاری هفت درصدی که بر اساس چشم‌انداز 2030 تعیین شده، نزدیک می‌کند.

ماه آوریل

بخش خصوصی عربستان سعودی در ماه گذشته (آوریل) شاهد جهش چشمگیری در تعداد کارکنان بود. به این بخش 30 هزار و 492 کارمند اضافه شد و از 11 میلیون و 244 هزار و 197 نفر در ماه مارس به 11 میلیون و 274 هزار و 689 نفر رسید. در آخرین گزارش مرکز کنترل و نظارت ملی کار (NLO)، بینش‌هایی در مورد نیروی کار بخش خصوصی به صورت کلی، مشارکت مردان و زنان، رشد خالص مشاغل شهروندان و تازه‌واردان به بخش خصوصی ارائه شد.

این گزارش نشان می‌دهد تعداد کل شهروندان سعودی که در بخش خصوصی کار می‌کنند در ماه آوریل به 2 میلیون و 356 هزار و 829 نفر رسیده است. از این تعداد یک میلیون و 386 هزار و 593 نفر مرد و 970 هزار و 236 نفر زن بودند.

در همین حال، تعداد کل ساکنان شاغل در بخش خصوصی عربستان سعودی به هشت میلیون و 917 هزار و 860 نفر رسید که این رقم در ماه مارس هشت میلیون و 875 هزار و 250 نفر بود. کارگران مقیم در بخش خصوصی شامل هشت میلیون و 552 هزار و 960 مرد و 364 هزار و 900 زن بودند. گزارش NLO همچنین رشد خالص مشاغل شهروندان را نشان می‌دهد، به طوری که 18 هزار و 535 شهروند سعودی برای اولین بار در ماه آوریل وارد بخش خصوصی شدند.

استراتژی سعودی‌سازی

از زمانی که عربستان سعودی استراتژی سعودی‌سازی (Saudization) خود را در بخش خصوصی اجرا کرد، این پادشاهی شاهد افزایش قابل توجه مشارکت شهروندان در نیروی کار بوده است. هدف عربستان سعودی از طریق این استراتژی افزایش فرصت‌های حرفه‌ای برای اتباع سعودی و ارتقای مهارت نیروی کار محلی است. علاوه بر این، به دنبال به حداکثر رساندن پتانسیل شهروندان و تقویت تاثیر آنها بر اقتصاد کشور و پایداری اجتماعی است.

افزایش مشارکت زنان

این روند مثبت از سه‌ماهه چهارم 2023 تاکنون را می‌توان به مشارکت فزاینده کارکنان زن در بازار کار و ابتکارات دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای اتباع عربستان سعودی نسبت داد. داده‌ها نشان می‌دهد در مجموع 28.1 هزار شهروند در ماه مارس برای اولین بار به بخش خصوصی ملحق شده‌اند. طبق گزارش مرکز کنترل و نظارت ملی کار، در میان کارکنان بخش خصوصی، تقریباً 9.9 میلیون مرد و حدود 1.3 میلیون زن هستند.

افزایش مشارکت زنان در نیروی کار، هدف عربستان سعودی در چشم‌انداز 2030 است. این کشور موفق شده سهم شهروندان زن را افزایش دهد تا جایی که تعداد کارکنان زن عربستانی تقریباً سه برابر تعداد کارکنان زن مقیم باشد.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پیکر مطهر شهید آیت الله رئیسی برای تشییع و تدفین به مشهد منتقل شد