سوگواره بین المللی سفینة النجاة در بستر انعکاس شور حسینی در عرصه علم وادب و هنر برگزار می شود


سوگواره بین المللی سفینة النجاة در بستر انعکاس شور حسینی در عرصه علم وادب و هنر برگزار می شود

نشست نخستین سوگواره بین المللی سفینة النجاة با موضوع انعکاس شکوه پیراهن معظّم سیدالشهدا علیه‌السلام در آینه هنر، علم و ادب با شعار عطر ظهور در آستان مبارک امام زاده صالح تجریش، با دبیری داود منافی پور برگزار شد. به گزارش خبرنگار دیباچه در...

نشست نخستین سوگواره بین المللی سفینة النجاة با موضوع انعکاس شکوه پیراهن معظّم سیدالشهدا علیه‌السلام در آینه هنر، علم و ادب با شعار عطر ظهور در آستان مبارک امام زاده صالح تجریش، با دبیری داود منافی پور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار دیباچه در ابتدای این نشست که با اجرای حامد عسگری برگزار شد، داود منافی پور، دبیر و موسس این جشنواره گفت: امروز برای رویدادی بسیار مهم گردهم آمده ایم. این سوگواره بین المللی با موضوع «پیراهن معظم حضرت سید الشهدا (ع) » برگزار خواهد شد. این موضوع نه تنها جدید، بلکه بی سابقه و راهبردی برای جهان شیعه است.

سوگواره بین المللی سفینة النجاة در بستر انعکاس شور حسینی در عرصه علم وادب و هنر برگزار می شود

وی افزود: همه انبیای الهی مقدمه‌ای برای ظهور حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) بودند. در آخرین روز‌های حیات ظاهری پیامبر اکرم (ص) ولایت امیرالمومنین (ع) به عنوان باب توحید بی همتایی مطرح شد و با آغاز این ولایت، دین خدا پسندیده شد. بعد از رحلت پیامبر راهزنان طریق، مسیر هدایت بشر و توحید را منحرف کردند و هنوز هم بعد از ۱۴۰۰ سال این زحمات برای اهل توحید وجود دارد.

منافی پور ادامه داد: جهان از بهشت حضرت ختمی مرتبت فاصله گرفته و در غرقاب این بدعت در حال غرق شدن است. این انحراف به گونه‌ای بود که پنجاه سال پس از این انحراف، سقیفه از حمل یزید بن معاویه فارغ شد. ثمره سقیفه قیام عاشورا بود. این گونه بود که امام‌حسین (ع) با اهدای خون قلبش انسان را از گرداب جهالت نجات داد. حضرت سیدالشهدا (ع) با نوای «هل من ناصر ینصرنی» از درون گودال قتلگاه همه انسان‌ها و همه تاریخ را صدا کرد.

این پژوهشگر دینی گفت: خداوند از قبل از خلقت پیراهنی را خلق کرد که اسمش قمیص الرضا بود و پرودگار به پیامبرش دستور داد که مردم را با همین پیراهن به توحید و نبوت دعوت کرد و وبا ضمانت همین پیراهن بود که توبه حضرت آدم پذیرفته شد، آتش بر ابراهیم سرد و گلستان شد و چشمان نابینای یعقوب بینا شد.

منافی پور عنوان کرد: این پیراهن بنا بر روایات موجود نزد حضرت ولیعصر (عج) است و جوشش خون از آن به معنای نزدیک شدن ظهور خواهد بود و در روز قیامت، حضرت فاطمه (س) با این پیراهن به عنوان سند مظلومیت فرزند بزرگوارش به خونخواهی خون حضرت سیدالشهدا بر می‌خیزند. این پیراهن سیمای مظلومیت کربلا است. تاریخ نیاز به تصویر و نماد دارد. این پیراهن داستان ظلمی که در کربلا شد را برای همه اعصار تبیین می‌کند. این پیراهن، نماد و شاهد و تصویر مظلومیت حضرت امام‌حسین (ع) است.

سوگواره بین المللی سفینة النجاة در بستر انعکاس شور حسینی در عرصه علم وادب و هنر برگزار می شود

او گفت: این پیراهن برای مومنان پیام آور رحمت است و برای کافران نماد ترس و رعب. به تأسی از دخت مکرم پیامبر (ص)، این پیراهن مشروعیت انتقام خواهی دارد.همچنین مطرح کردن این پیراهن، مقدمه سازی برای ظهور حضرت ولیعصر (عج) است.

منافی پور اظهار کرد: ما امروز از فراخوانی برای سوگواره سفینه انجام رونمایی میکنیم که برای همه و همه مکاتب بشری عالم است. این فراخوان شاخه‌های هنری ادبی و علمی دارد.

محسن مؤمنی‌شریف، مشاور سوگواره سفینةالنجاة ضمن اعلام آغاز این سوگواره گفت: اولین دوره این سوگواره با محوریت پیراهن امام حسین(ع) در محورهای نقالی، پرده‌خوانی، تعزیه‌، موسیقی، هنرهای تجسمی، نقاشی، شعر، ادب، داستان، هنرهای نمایشی، هنرهای رسانه‌ای، پادکست و ... برگزار می‌شود.

مجید اسماعیلی، دیگر مشاور این سوگواره نیز گفت: موضوع سیدالشهدا مهم‌ترین مسئله‌ای است که به شدت مورد تهاجم جریان شیطانی قرار گرفته است. هم از جهت تحریفاتی که در خصوص آن صورت گرفته و هم از جهت تلاش‌هایی که برای کوچک کردن این موضوع در حد یک اتفاق صورت می‌گیرد. همچنین تلاش‌هایی که برای مادی جلوه دادن این اتفاق صورت می‌گیرد؛ چراکه دشمنان تلاش می‌کنند هر آنچه از غیب در این جریان مطرح است را از بین ببرند.

وی تصریح کرد: عاشورا یک رخداد مادی نیست و باید وجوه غیبی آن دیده شود و وجود پیراهن امام حسین(ع) یک روزنه برای ورود به این جنبه عاشوراست. از ۱۴ خرداد نیز رویداد هنری این سوگواره در کربلا برگزار می‌شود و نیمه دوم محرم اختتامیه سوگواره را خواهیم داشت.

سوگواره بین المللی سفینة النجاة در بستر انعکاس شور حسینی در عرصه علم وادب و هنر برگزار می شود

همچنین در پایان این نشست عنوان شد این سوگواره از امسال هر ساله در بخش های مختلف برگزار خواهد شد و در بخش هنری نیز به احتمال زیاد در سال آینده این سوگواره صاحب بخش های جدیدتری همچون بخش تولیدات نمایشی و فیلمنامه نویسی و حتی موسیقی نیز می شود .

انتهای پیام /

گزارش از : زهرا فرود


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

«خندوانه» از این هفته به آنتن می‌رسد/ علیخانی مهمان ویژه «دورهمی»