لاستیک دوچرخه با کمک نانومواد تولید شد


لاستیک دوچرخه با کمک نانومواد تولید شد

محققان ایتالیایی موفق به تولید لاستیک‌های نانویی بسیار سبکی شده‌اند که به تسریع حرکت دوچرخه‌ها کمک می‌کند.

لاستیک‌های مذکور از گرافن و سیلیس ساخته شده‌اند، دوام آنها بسیار بالاست و به همین دلیل می‌توان از آنها برای دوچرخه‌سواری در جاده‌های مرطوب استفاده کرد.

نانومواد مورد استفاده در این لاستیک‌ها، خاصیت چسبندگی، مقاومت در برابر غلتش و مقاومت در برابر سوراخ شدن را افزایش داده‌اند. این لاستیک‌ها، همچنین دارای بدنه‌ای سیاه یا قهوه‌ای هستند که البته وزن نوع سیاه ۷۴۰ گرم و نوع قهوه‌ای ۱۰گرم سبک‌تر است.

دوچرخه‌سواران حرفه‌ای، در دو فصل گذشته از لاستیک‌های جدید استفاده کرده‌اند و عنوان قهرمانی جهان را نیز در مسابقات به دست آورده‌اند. این لاستیک‌ها با قیمت 64.99 پوند (۸۲ دلار) به عموم مردم عرضه می‌شوند.

معمولا این‌که چه نوع لاستیکی در دوچرخه استفاده شود، بستگی به این موضوع دارد که دوچرخه برای چه شرایطی قرار است به‌کار گرفته شود. هر قدر لاستیک‌ها بزرگ‌تر شوند، دوام بالاتری دارند اما وزن دوچرخه را نیز افزایش می‌دهد.

لاستیک‌های کوچک‌تر معمولا سبک‌تر بوده اما زودتر از بین می‌روند و استهلاک بالاتری دارند. شرکت ویتوریا با افزودن گرافن به لاستیک‌های خود موسوم به گرافن پلاس موفق به افزایش کارایی این لاستیک‌ها شده‌است.

زمانی که از این لاستیک استفاده می‌شود، به دلیل دولایه‌ای که در آن وجود دارد، این لاستیک‌ها مستحکم مانده و در برابر خستگی مقاومت می‌کنند.

همچنین این دولایه موجب کاهش اصطکاک لاستیک شده و سرعت دوچرخه را افزایش می‌دهد. زمانی که دوچرخه‌سوار ترمز می‌گیرد یا دور می‌زند، دوچرخه به نرمی عکس‌العمل نشان می‌دهد.

علاوه‌بر این، این لاستیک‌های جدید کاملا انعطاف‌پذیر هستند. تاکنون این شرکت اطلاعاتی درباره مسافتی که این لاستیک‌ها طی می‌کنند اطلاعاتی منتشر نکرده است هرچند عملکرد این لاستیک‌ها به نوع استفاده از آن نیز بستگی دارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تولید لاماری فول آپشن در ایران آغاز شد